H&M użyje sztucznej inteligencji do tworzenia wizerunków modeli

H&M wykorzysta sztuczną inteligencję do tworzenia cyfrowych „bliźniaków” 30 modelek i modeli. Firma zapowiedziała, że za zgodą modeli ich cyfrowe odpowiedniki będą wykorzystywane w niektórych postach w mediach społecznościowych oraz działaniach marketingowych, zamiast prawdziwych osób.

Małgorzata Major
Małgorzata Major
Udostępnij artykuł:
H&M użyje sztucznej inteligencji do tworzenia wizerunków modeli

Mimo zapewnień H&M, że nie zmieni swojego „podejścia skoncentrowanego na człowieku”, niektórzy obawiają się, że taki krok może negatywnie wpłynąć na zatrudnienie innych osób w branży, w tym modelek i modeli, fotografów oraz wizażystów. Amerykańska influencerka Morgan Riddle nazwała decyzję H&M „haniebną” w swoim wpisie na Instagramie. „Spoczywajcie w pokoju, wszystkie inne zawody na planach zdjęciowych, które przez to znikną” – skomentowała.

Szwedzki gigant modowy, który zarządza także markami Arket, Cos, Monki, & Other Stories oraz Weekday, posiada ponad 4 tys. sklepów na 75 rynkach na całym świecie.

Znak wodny i wyraźne oznaczenie AI
O inicjatywie H&M jako pierwszy poinformował branżowy portal Business of Fashion. H&M przekazało, że modele i modelki zachowają prawa do swoich cyfrowych replik oraz będą mieli kontrolę nad ich wykorzystaniem przez firmę i inne marki do celów marketingowych.

Obrazy generowane przez AI mają być początkowo wykorzystywane głównie w mediach społecznościowych, a ich pochodzenie będzie wyraźnie oznaczone znakiem wodnym. Platformy takie jak Instagram i TikTok wymagają, aby użytkownicy ujawniali wykorzystanie AI do tworzenia realistycznych treści, dlatego materiały będą odpowiednio oznaczane, by informować odbiorców.

H&M zapewniło również, że modele będą wynagradzani za wykorzystanie ich „cyfrowych bliźniaków” w sposób podobny do obecnych umów – otrzymując wynagrodzenie zgodnie ze stawkami ustalonymi przez ich agentów.

Paul W. Fleming, sekretarz generalny związku zawodowego Equity, reprezentującego pracowników branż kreatywnych w Wielkiej Brytanii, podkreślił, że kluczowe jest, aby mieli pełną kontrolę nad swoim wizerunkiem oraz otrzymywali uczciwe wynagrodzenie za jego wykorzystanie.

„Chociaż wspieramy marki, które zmierzają w tym kierunku, musi to iść w parze z powszechnym przyjęciem ochrony przed nadużyciami AI w umowach związkowych oraz przepisach chroniących prawa pracowników” – powiedział w rozmowie z BBC.

Związek Equity, podobnie jak wiele innych organizacji zrzeszających artystów i twórców, od dawna domaga się lepszej ochrony pracowników w obliczu rosnącej liczby treści generowanych przez sztuczną inteligencję.

Czy AI zagrozi branży modowej?
Firmy modowe, takie jak Hugo Boss i Levi Strauss & Co, również eksperymentowały ze sztuczną inteligencją do tworzenia zdjęć produktów.

Sztuczna inteligencja potrafi tworzyć realistyczne obrazy na podstawie prostych tekstowych poleceń w bardzo krótkim czasie i przy niskim koszcie. Z tego powodu wiele firm i branż sięga po nią, aby sprostać rosnącym wymaganiom dotyczącym tworzenia treści, w tym materiałów marketingowych.

Jednak wykorzystanie AI w branży mody i urody wywołało falę krytyki, ponieważ istnieją obawy, że może to doprowadzić do zmniejszenia liczby miejsc pracy.

Niektórzy obawiają się, że zautomatyzowane procesy mogą ograniczyć zatrudnienie osób pracujących przy sesjach zdjęciowych – w tym fotografów, stylistów, wizażystów i asystentów oświetleniowych.

H&M współpracuje ze szwedzką firmą technologiczną Uncut, która odpowiada za rozwój cyfrowych wersji modeli.

Uncut informuje na swojej stronie internetowej, że pomaga „dużym markom pożegnać się z przestarzałymi metodami produkcji” oraz sprawia, że tworzenie treści staje się „prostsze i bardziej przystępne cenowo”.

Małgorzata Major
Autor artykułu:
Małgorzata Major
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online