KER: Procter&Gamble nieprawidłowo oznaczył tekst na Plotek.pl reklamujący Head&Shoulders

Publikacja na temat szamponu Head&Shoulders (produkowanego przez Procter&Gamble Polska) z Anną i Robertem Lewandowskimi naruszyła Kodeks Etyki Reklamy, bo została oznaczona jako „materiał partnera”, a nie jako materiał reklamowy. Przez to wprowadzała odbiorców w błąd i nadużywała ich zaufania - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
KER: Procter&Gamble nieprawidłowo oznaczył tekst na Plotek.pl reklamujący Head&Shoulders

KER zajmowała się skargą na publikację o marce Head&Shoulders z wykorzystaniem wizerunku Anny i Roberta Lewandowskich, która ukazała się w serwisie Plotek.pl należącym do Agory SA.

Skarżący zwrócił uwagę, że materiał udostępniony na stronie jest w jego ocenie reklamą, ale nie został w ten sposób oznaczony. „Obecne określenia wprowadzają odbiorców w błąd, sugerując, że stanowi ona przekaz o charakterze neutralnym/artykuł prasowy. Zamiast określeń «artykuł sponsorowany», «reklama», używane jest wyłącznie «materiały partnera»" - napisano w skardze.

Przedstawiciele P&G nie zgodzili się z zarzutami skarżącego, uzasadniając że odbiorca artykułu z łatwością może zidentyfikować, że stanowi on reklamę marki Head & Shoulders, a jego treść nie nadużywa zaufania odbiorcy, ani nie wykorzystuje jego braku doświadczenia lub wiedzy. „Po pierwsze, wynika to z treści zawartych w artykule, jako całości oraz z poszczególnych fragmentów. W tym kontekście warto tu powołać następujące jego fragmenty: „Lewandowscy tajemnicę świetnie wyglądających włosów odkryli już jakiś czas temu Obydwoje używają produktów Head & Shoulders, a efekty są imponujące” oraz „Nowa linia produktów dla mężczyzn Head & Shoulders Men Ultra która łączy w sobie innowacyjną formułę przeciwłupieżową, została specjalnie zaprojektowana dla mężczyzn; pragnących mieć mocne włosy które w dodatku świetnie pachną. Stosując nowe szampony marki mogą wyzbyć się oni wszelkich obaw co do swojej nowej, często odważnej fryzury” - tłumaczy P&G.

Marketer przypomniał, że Anna i Robert Lewandowscy są ambasadorami marki Head & Shoulders, a ich wizerunki od dłuższego czasu promują te produkty zarówno w reklamach telewizyjnych, jak i innych. Zatem artykuł nie może mieć w jego ocenie charakteru ukrytej reklamy, ponieważ Anna i Robert Lewandowscy w wyniku całości działań reklamowych P&G są już kojarzeni z marką Head & Shoulders. Dlatego też promocyjny charakter zaskarżonego artykułu nie może budzić wątpliwości.

Firma zwróciła również uwagę, że artykuł jest u góry jak i na dole podwójnie oznaczony, jako «materiały partnera», zatem nie są to materiały przygotowane przez redakcję portalu. „Oznacza to, że odbiorca przed rozpoczęciem czytania artykułu, jak i po jego zakończeniu, dowiaduje się, że artykuł ma charakter promocyjny i nie może być traktowany jako artykuł prasowy. W końcu należy podkreślić, że to wydawca decyduje o sposobie oznaczenia artykułów promocyjnych i czyni to jednolicie wobec wszystkich reklamodawców. Agora SA podjęła decyzję o oznaczaniu takich artykułów jako «materiały partnera», co jest w pełni zgodne z prawem” - dodał właściciel Head&Shoulders.

Mimo tych wyjaśnień KER uznała, że w reklamie nie dochowano należytej staranności oraz że nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Zwrócono uwagę, że oznaczenie przekazu reklamowego jako „materiały partnera" nie było wystarczające i może nadużywać zaufania odbiorcy oraz wykorzystywać jego brak doświadczenia lub wiedzy a także naruszać zasadę, iż odbiorca reklamy będzie mógł zawsze zidentyfikować, że dany przekaz jest reklamą.

Procter&Gamble po otrzymaniu skargi zmodyfikował publikację oznaczając ją jako „materiał reklamowy”, jednak mimo to KER swoje stanowisko podtrzymała.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"