W sierpniu 2/3 hoteli z obłożeniem powyżej 40 proc.

W sierpniu obłożenie wyższe niż 40 proc. szacuje 2/3 hoteli, z czego ponad 40 proc. wskazuje na frekwencję wyższą niż 60 proc. - informuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego na podstawie najnowszego badania. Izba wskazuje na mały udział klientów z bonem turystycznym.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
W sierpniu 2/3 hoteli z obłożeniem powyżej 40 proc.
fot. Shutterstock.com

Jak wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, lipiec był kolejnym po czerwcu miesiącem wyraźnej poprawy wyników operacyjnych hoteli, pomimo utrzymania limitu 75 proc. dostępnych pokoi.

W skali kraju ponad 3/4 hoteli odnotowało średnią frekwencję powyżej 40 proc., w tym ponad połowa powyżej 60 proc. - podano. "Jeszcze lepsze wyniki osiągnęły obiekty pozamiejskie" - wskazał Maciej Mączyński z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Jak podał, obłożenie powyżej 40 proc. uzyskało ponad 87 proc. obiektów, z tego aż 70 proc. odnotowało wynik powyżej 60 proc. "Żaden z obiektów nie miał frekwencji poniżej 20 proc." - dodał. Wskazał, że w przypadku hoteli biznesowych, frekwencję powyżej 40 proc. odnotowało 60 proc., z tego w 19 proc. obiektów obłożenie przekroczyło 60 proc.

Według eksperta, lipcowe dane dotyczące przyjętych rezerwacji na następne trzy miesiące również wskazują na poprawę sytuacji w drugim miesiącu wakacji, w przeciwieństwie do pierwszych dwóch miesięcy po wakacjach.

Jak wynika z badania, w sierpniu obłożenie wyższe niż 40 proc. szacuje 2/3 hoteli, z czego ponad 40 proc. wskazuje na frekwencję wyższą niż 60 proc.

We wrześniu prognozy obłożenia są już na niższym poziomie, a jego rozkład bardziej równomierny. Co trzeci hotel szacuje frekwencję na poziomie nie wyższym niż 20 proc., kolejna 1/3 nie przekracza 40 proc., a powyżej tego wskaźnika obłożenie deklaruje kolejna 1/3 obiektów. W październiku natomiast blisko 3/4 hoteli wskazuje na obłożenie poniżej 20 proc., z tego aż 30 proc. poniżej 5 proc. - czytamy.

Jak dodał Mączyński, we wszystkich trzech miesiącach odsetek hoteli, które pozostaną lub planują zamknięcie nie przekracza 2 proc.

Zauważył, że hotelarze wskazali w ankiecie na wzrost zapytań z segmentu MICE na okres powakacyjny. "Pomijając hotele, które nie dysponują odpowiednią infrastrukturą do obsługi konferencji, 80 proc. obiektów potwierdziło, że otrzymuje zapytania o możliwość organizowania spotkań biznesowych. Zwiększył się odsetek hoteli, które oceniły liczbę zapytań na dużo lub umiarkowanie, do 45 proc. (w czerwcu było to 35 proc.)" - podał.

Jak ocenił, uwzględniając fakt, że hotele są przygotowane pod względem sanitarnym do obsługi segmentu MICE i jednocześnie rośnie popyt na spotkania biznesowe, obostrzenia dotyczące limitu powierzchni (10 mkw. na 1 os.) powinny zostać jak najszybciej zniesione, a przynajmniej istotnie poluzowane.

Z ankiety przeprowadzonej przez Izbę wynika ponadto, że wzrosły nieco średnie ceny za pobyt. "60 proc. hoteli osiągnęło średnie ceny wyższe niż w lipcu 2019 r., przy czym prawie 30 proc. odnotowało wzrosty o więcej niż 10 proc. W przypadku 14 proc. obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek wykazało 24 proc. hoteli" - podano.

Według Mączyńskiego, zaskakująco niekorzystnie wypadają w ankiecie dane dotyczące wsparcia sprzedaży usług hotelowych przez program Polskiego Bonu Turystycznego (PBT). "W lipcu średni udział pobytów opłaconych za pomocą PBT w sprzedaży ogółem wyniósł zaledwie 11 proc." - podał.

Jak wyjaśnił, oczywiście w przypadku hoteli o charakterze wypoczynkowym udział ten był większy, ale niewiele, bo nie przekroczył pułapu 15 proc. Natomiast w hotelach obsługujących przede wszystkim gości biznesowych, udział bonu stanowił niecałe 6 proc. - wskazał. Mączyński zwrócił też uwagę, że pomimo tych wyników, blisko 40 proc. hoteli uważa, że PBT tworzy nowy popyt na usługi.

W ankiecie online przeprowadzonej w dniach 9-16 sierpnia wzięło udział 207 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 66 proc. spośród nich położonych jest w miastach. 26 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 63 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 95 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 35 proc., łączące segment biznesowy z turystycznym również 35 proc., a specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej 30 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (88 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online