Huawei bez 42 proc. wpływów w Polsce, przyczyną spadek sprzedaży smartfonów. 127 mln zł na dywidendę

Spółka Huawei Polska w ub.r. zanotowała spadek wpływów o 18,9 proc. do 2,38 mld zł, z czego w Polsce o ponad 40 proc. Główną przyczyną jest dużo mniejsza sprzedaż smartfonów. Zysk netto firmy zmalał ze 114,4 do 69,3 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Huawei bez 42 proc. wpływów w Polsce, przyczyną spadek sprzedaży smartfonów. 127 mln zł na dywidendę

Przychody Huawei Polska ze sprzedaży sprzętu konsumenckiego i sieciowego zmalały z 2,2 do 1,56 mld zł. W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że „wynikało to przede wszystkim ze zmniejszenia wolumenu sprzedaży telefonów komórkowych spowodowanego niezależnymi od spółki zewnętrznymi czynnikami”.

Ten spadek od wybuchu epidemii widać też w wynikach czołowych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, których salony sprzedażowe w czasie lockdownów (ostatni jak na razie trwał do kwietnia ub.r.) musiały być zamknięte, a w pozostałych okresach odczuwały niższą odwiedzalność notowaną przez centra handlowe.

I tak wpływy grupy Cyfrowy Polsat (należy do niej Polkomtel) ze sprzedaży sprzętu zmalały w ub.r. z 1,6 do 1,45 mld zł. Natomiast Play i Orange Polska w ub.r. osiągnęły wzrosty, ale wyniki nie wróciły do poziomu sprzed pandemii: pomarańczowy telekom ze sprzedaży sprzętu w 2019 roku miał 1,55 mld zł, w 2020 roku - 1,35 mld zł, a w ub.r. - 1,46 mln zł.

Przychody Huawei Polska z gwarancji usługowych zmalały w ub.r. z 67,2 do 55,9 mln zł.

Huawei traci na rzecz chińskich konkurentów

Ponadto Huawei traci udziały w polskim rynku sprzedaży smartfonów, głównie na rzecz innych chińskich producentów: Xiaomi, realme i Oppo. Według danych Canalys w drugim kwartale br. ta pierwsza marka była liderem sprzedażowym z 36 proc. udziału i wzrostem rok do roku o 38 proc., a ta druga wskoczyła na trzecie miejsce (9 proc. udziału) dzięki wzrostowi aż o 10,7 tys. proc., czyli prawie 12-krotnemu. Natomiast Huawei było poza czołową piątką, podobny układ był w kolejnych kwartałach.

Za to jeszcze w 2020 roku Huawei było trzecim co do wielkości dostawcą smartfonów w Polsce - sprzedało 1,38 mln sztuk, co dało 16,1 proc. udziału ilościowego i 12,9 proc. pod względem wartości rynku (dane IDC). Oprócz smartfonów Huawei Polska sprzedaje małe urządzenia elektroniczne i sprzęt IT dla firm.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/smartfony-sprzedaz-canalys-samsung-apple,7169874072626817a ##

Z kolei przychody spółki ze sprzedaży usług poszły w górę z 665,6 do 764,1 mln zł.

grafika

W Polsce wpływy firmy skurczyły się aż o 41,7 proc. - z 2,18 do 1,27 mld zł. Natomiast sprzedaż w Czechach podwoiła się, rosnąc z 205,5 do 430,1 mln zł, w Hong Kongu zwiększyła się z 509 do 622 mln zł, a w Chinach - z 39,3 do 56,1 mln zł.

Firma w sprawozdaniu podkreśliła, że jej aktualna sytuacja finansowa „jest stabilna i oparta na przychodach od największych krajowych operatorów telefonii mobilnej”, a podobnie powinno być też w najbliższej przyszłości.

grafika

Na koniec ub.r. firma miała 43,8 mln zł zapasów materiałów i towarów, wobec 68,42 mln zł rok wcześniej. Natomiast zobowiązania dotyczące programów bonusowych dla pracowników zwiększyły się w ciągu roku z 86,4 do 102,9 mln zł.

Więcej na pensie i usługi obce

Koszty operacyjne Huawei Polska zmalały nieco słabiej niż wpływy - o 18,7 proc. do 2,79 mld zł. Przesądził o tym spadek wartości sprzedanych towarów i materiałów o 30,4 proc. - z 1,9 do 1,32 mld zł.

Za to nakłady na usługi obce poszły w górę z 490,3 do 561,8 mln zł, a na świadczenia pracownicze - z 231,1 do 262,8 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia wzrosły ze 176,2 do 202,6 mln zł, na programy bonusowe - z 45,4 do 50,1 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne - z 7,6 do 10,3 mln zł.

Koszty określone jako pozostałe to przede wszystkim wydatki na outsourcing pracowniczy, które zmalały z 89,98 do 62,81 mln zł.

grafika

Zysk operacyjny Huawei Polska zmalał ze 138 do 104,5 mln zł. Na spadek przychodów i wzrost kosztów finansowych wpłynęły przede wszystkim niekorzystne zmiany kursów walut: zysk z tego tytułu zmalał z 8,95 mln zł do zera, a koszty - z zera do 12,54 mln zł.

W konsekwencji pozostałe wyniki rentowności firmy zmalały mocniej: zysk brutto ze 142,1 do 87,5 mln zł, a zysk netto - ze 114,4 do 69,3 mln zł. Kwota zapłaconego podatku dochodowego zmniejszyła się z 27,8 do 18,2 mln zł.

grafika

127 mln zł dywidendy

90 proc. udziałów Huawei Polska ma holenderska spółka Huawei Technologies Cooperatief, a 10 proc. - chińska Huawei Tech. Investment.

Wspólnicy zdecydowali, że od Huawei Polska dostaną do końca czerwca 126,76 mln zł dywidendy - cały zeszłoroczny zysk netto, a także 22,79 mln zł zysku z 2013 roku, 20,84 mln zł z 2014 roku i 13,79 mln zł z 2015 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem