"Słowami kreujemy rzeczywistość" - przekonuje IKEA w nowej kampanii

Sieć sklepów IKEA rozpoczyna w Polsce ogólnopolską kampanię #ZmieniamyNarracje. Wskazuje w niej, że określanie osób “nielegalnymi” jest krzywdzące.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
"Słowami kreujemy rzeczywistość" - przekonuje IKEA w nowej kampanii

IKEA zwraca uwagę, że hasło „nielegalni migranci” jest  widoczne w polskich mediach, a liczba publikacji zawierających takie sformułowanie znacząco wzrosła w okresie przedwyborczym. Dlatego też w ogólnopolskiej kampanii #ZmieniamyNarracje wskazuje, że określanie osób „nielegalnymi” jest krzywdzące. Choć w ostatnich miesiącach w kampanii poruszano przede wszystkim temat osób uchodźczych, teraz IKEA chce jeszcze szerzej mówić o języku, równości i włączaniu.IKEA Retail Polska wraz z Press Service Monitoring Mediów przeprowadzili analizę publikacji w mediach, która miała sprawdzić, jaki obraz osoby uchodźczej kreują media, od rozpoczęcia kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej, aż do końca czerwca br.1. Raport wykazał, że najczęstszym pejoratywnym określeniem pojawiającym się w kontekście osób uchodźczych lub migranckich było słowo „nielegalny” (41 proc.), które dotyczyło głównie osób z doświadczeniem uchodźczym / migranckim pochodzących z Bliskiego Wschodu.

Określenie “nielegalny” nigdy w odniesieniu do człowieka

Jak podkreśla IKEA w swojej kampanii, określenie “nielegalny” może odnosić się do czynu, ale nigdy do człowieka. Analiza wypowiedzi cytowanych w mediach pokazały, że wyraz „uchodźca” nabrał negatywnego znaczenia, a do cech, które przypisuje się uchodźcom, należą m.in. obcość, agresja, niskie wykształcenie i ubóstwo.

W obawie przed przyjęciem do codziennego języka niektórych pojęć, takich jak „inwazja” lub „fala” uchodźców czy „nielegalny” w stosunku do osoby, IKEA rozpoczęła kampanię #ZmieniamyNarracje, w której zachęca do zmiany tworzonych narracji nie tylko przez media, ale także polityczki, polityków oraz społeczeństwo. 

W jej ramach powstał - we współpracy z Fundacją Ocalenie - Leksykon Dobrego Języka, czyli zbiór pojęć wraz z definicjami i wskazówkami. W ramach działań budujących świadomość firma prowadzi także bieżący monitoring mediów i kontaktuje się z autorkami oraz autorami publikacji, w których pojawiają się nieprzyjazne i nieprecyzyjne określenia. Dzięki temu Leksykon dociera bezpośrednio do dziennikarek i dziennikarzy.

Organizowane są także warsztaty we współpracy z Fundacją Ocalenie dla polskich redakcji i wydawnictw. Ekspertki z fundacji dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat narracji tworzonych w mediach wokół osób uchodźczych. 

Kampania #ZmieniamyNarracje ma potrwać do czerwca 2024 roku. W jej ramach IKEA planuje aktywności w mediach społecznościowych oraz współprace ambasadorskie i influencerskie z osobami, które reprezentują podobne wartości oraz inspirują do analogicznych działań.

Projekt #ZmieniamyNarracje jest częścią działań realizujących Strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA. Za stworzenie koncepcji i realizację kampanii odpowiada agencja Walk PR.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online