Ile i za ile kupuje TVP?

W świetle dzisiejszych wydarzeń, gdzie Telewizja Polska na trwających od poniedziałku w Cannes Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV - MILIA, sprzedaje kolejne swoje produkcje, pojawiają się głosy, co kupuje nadawca publiczny?

Łukasz Kłosowski
Łukasz Kłosowski
Udostępnij artykuł:

Przypomnijmy, że trwają negocjacje z Rosjanami nad sprzedażą kolejnych formatów. Niemal pewna jest sprzedaż serialu kryminalnego „Glina”, rodzimego szpitalnego odcinkowca „Na dobre i na złe” oraz fabularyzowanego serialu przyrodniczego „Saga o prastarej puszczy”. Po sukcesie, jakim było sprzedanie „M jak miłość”, pierwszego polskiego formatu serialowego do Rosji, podbudowana tym osiągnięciem TVP, na targach występuję tyleż w roli sprzedającego niż kupującego. Kupowanie odbywa się nie tylko podczas trwającego właśnie gorącego tygodnia w Cannes, ale konsekwentnie przez cały rok.

Działalnością handlową, a jest ona bardzo rozległa, zajmuje się w TVP Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu.

Zakup praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych TVP

„W 2005 roku Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu zawarło o 55% więcej umów niż w 2004 roku. Wartość zawartych w 2005 roku umów była wyższa od wartości w 2004 o ponad 25%. Od stycznia 2005 roku, aż do chwili obecnej, Biuro zawarło 387 umów na około półtora tysiąca tytułów za łączną kwotę 121 mln” – informuje nas Szymon Chrostowski z Działu PR TVP.

Są to filmy, seriale i inne produkcje, które widzieliśmy już w telewizji, lub które jeszcze w niej zobaczymy. Większość z nich wymieniona jest tu w oryginalnej pisowni, sugerowanej przez producenta.

- pakiet Universal to ok. 380 filmów, ok. 450 godz. seriali i 26 godzin animacji. Są w nim m.in.: filmy “8 Mile”, “Bourne Identity”, “Red Dragon”, “Scorpion King”, “Love Actually”, “The Hulk”, “2 Fast 2 Furious”, “Johnny English”, “Van Helsing”, “Bridget Jones: The Edge of Reason”, “Bourne Supremacy”, “Gladiator”, “Green Mile”, “Chicken Run”, “The Mummy”, “Mummy 2”, “Spy Game” oraz seriale: “House” i “Kojak”

- pakiet filmów i seriali od firmy Buena Vista Int. (Disney) w sumie 38 filmów, 116 godzin seriali i 104 odcinki animacji. Między innymi: serial “Lost”, filmy: “Sweet Home Alabama”, “Village”, “Cold Mountain”, “Starsky & Hutch”, “Pretty Woman”, animacje: “New Adventures Of Winnie The Pooh”, “Donald Duck Presents”

- pakiet pełnometrażowych filmów animowanych od firmy Buena Vista Int.- 6 filmów, m.in.: „Monsters Inc.”, “Finding Nemo”, “Brother Bear”

- pakiet filmów i seriali MGM od firmy Sony, na który składają się 154 filmy i 123 godziny seriali, np. “Legally Blonde 2”, “Agent Cody Banks”, “Fargo”, “Get Shorty”, “Thelma & Louise”

- pakiet Monolith – 40 tytułów, m. in.: „Miłość w NY”, „Teściowie”, „Upadek”, „Dr. T i kobiety”, „Stacja”, „Enigma”, „Monster”, „Tryumf Pana Kleksa”

- pakiet SPI (Cinephil) w sumie 209 filmów polskich i zagranicznych. M.in.: „Chicago”, „21 Grams”, „Lost In Translation”, „Frida”, „City of God”, „Brothers Grimm”, „Good Bye Lenin”, „Hours”, „Symetria”, „Edi”, „Kingsajz”, „Seksmisja”, „Nie lubię poniedziałków”, „Krzyżacy”, „Faraon”, „Nie ma róży bez ognia”

- 2 pakiety filmów i mini serii od firmy Powercorp, łącznie 46 godzin mini-serii i 43 filmy telewizyjne i thrillery, m. in.: „Category 6: Day of Destruction”, „No Ordinary Baby”, „Deadly Isolation”

- pakiet 42 filmów od Vision, m. in.: „Pręgi”, „Przemiany”, „Adaptacja”, „Hero”

- pakiet 23 filmów od Canal+, m. in.: “Tam i z powrotem”, „Historie Miłosne”, „Dług”

- pakiet 17 filmów od Gutek, m. in.: „Dogville”, „8 Kobiet”, „Trio z Bellville”, „Basen”

Zakup praw do audycji sportowych

Zawarto 38 umów na łączną kwotę około 50 mln. Do najważniejszych należy zakup praw do Mistrzostw Świata w piłce nożnej 2010, Ligi Światowej siatkarzy 2005/2006, skoków narciarskich w ramach Pucharu Świata rozgrywanych w Niemczech i w Austrii na lata 2006/2008, Mistrzostw Świata w lotach narciarskich 2006 i 2008, Finału Pucharu UEFA 2005 i 2006 oraz Super Pucharu 2005, Meczy Pucharowych Wisły Kraków w sezonie 2005/2006.

„Najgłośniejszym wydarzeniem na tym polu było zakończenie negocjacji z niemiecką firmą Infront, o prawa do transmisji piłkarskich Mistrzostw Świata. Telewizja Polska do spółki z Polsatem relacjonować będą po 32 mecze tegorocznego Mundialu w paśmie otwartym” – informował portal „Wirtualnemedia.pl” Michał Jarocki, kierownik Działu Obrotu Licencjami Sportowymi.

Obie stacje za Mundial zapłaciły 15 mln. euro, z czego TVP ok. 7 mln.

Gdzie TVP szuka oszczędności?

To bardzo dużo i za bardzo duże pieniądza. Małe oszczędności TVP poczyniła renegocjując niekorzystną umowę z firmą Sportfive, a także z CBS Broadcast International. „Niekorzystne umowy z firmą Sportfive dotyczące meczów Reprezentacji Polski groziły ryzykiem wysokich niezaplanowanych wydatków. W wyniku długotrwałych negocjacji udało się obniżyć obciążenia finansowe umów reprezentacyjnych oraz uzgodnić warunki nowej umowy na mecze pucharowe po znacznie niższej cenie. Podsumowanie maksymalnych oszczędności wynikających z renegocjowanych kontraktów reprezentacyjnych oraz z uzgodnionych warunków nowej umowy na mecze pucharowe w sezonach 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 sięga kwoty przeszło 20 mln USD” – mówi Szymon Chrostowski.

Umowa licencyjna zawarta w 2001 z CBS roku zawierała niekorzystne zapisy, zobowiązujące TVP do zakupu seriali produkowanych przez stację tak długo, jak trwałaby ich produkcja. Udało się jednak doprowadzić do zawarcia ugody o wartości około 5,7 mln USD, zapewniającej uniknięcie potencjalnych strat, które w perspektywie 10-letniej mogły wynieść przeszło 26 mln USD.

Sprzedaż praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych

Oprócz kupowania Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu równie prężnie stara się sprzedawać produkcje TVP. Udało mu się zawrzeć 279 umów na łączną kwotę ok. 4.690 mln, w tym 62 umowy zagraniczne na łączną kwotę ok. 1.810 mln. W trakcie zeszłorocznych Targów Mediów Elektronicznych MIPCOM 2005 w Cannes odbyło się ponad sto spotkań handlowych. Największe zainteresowanie kupujących budziły: serial „Magiczne Drzewo”, wywiad z papieżem Benedyktem XVI, koncert J.M. Jarre w 25. rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych oraz cieszące się nieprzerwaną popularnością filmy Krzysztofa Kieślowskiego. TVP liczy z tego tytułu w 2006 roku na przychody w wysokości 5 mln zł.

Porównaniu do kupna to ciągle niedużo. Zobaczymy jak w tym roku będzie w Cannes. Wygląda na to, że TVP ma okazję się trochę odbić.

Łukasz Kłosowski
Autor artykułu:
Łukasz Kłosowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów