Innowacje to dla konsumentów oszczędność czasu i pieniędzy

85 proc. badanych konsumentów stwierdza, że korzystanie z innowacyjnych produktów i usług czyni życie prostszym i wygodniejszym, a 59 proc. uważa, że można dzięki nim zaoszczędzić – wynika z badania Grupy IQS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Badanie potwierdziło, że Polacy nie tylko dostrzegają korzyści wynikające z sięgania po innowacyjne rozwiązania, ale także chętnie podążają za zmianami na rynku.

Konsumenci wskazali branże i usługi, w których innowacyjność jest elementem niezbędnym dla ich konkurencyjności. Są to w pierwszej kolejności usługi dostępu do internetu, branża komputerowa i telewizja cyfrowa. Doceniamy także innowacyjność sprzętów gospodarstwa domowego oraz branży motoryzacyjnej i bankowej.

"Innowacje stały się warunkiem koniecznym dla firm funkcjonujących w epoce społeczeństwa informacyjnego. To właśnie wiedza i pomysł są najlepszym "towarem"  jaki można wytworzyć i który przekłada się na sukces biznesowy. (...) Co więcej, to właśnie konsumenci zaczęli domagać się innowacyjnych produktów, które ułatwiają im codzienną egzystencję i to oni na nowo zdefiniowali w dużej mierze pojęcie innowacyjności" – stwierdził dr Krzysztof Krejtz, kierownik Laboratorium Badań Internetu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, prezes zarządu 'ORIAQ on-line research' w Grupie IQS.

Za innowacyjne uważane są te produkty i usługi, których wcześniej nie było (25 proc.), a także takie, które posiadają wiele użytecznych funkcji i są przyjazne (23 proc.) lub łączą w sobie różne możliwości (17 proc.).

Postrzeganie innowacyjności zmienia się w zależności od wieku, wykształcenia i płci respondentów. O ile starsi ludzie innowacje rozumieją częściej jako ułatwienie obsługi, młodzi wskazują znaczenie nowości danej usługi lub produktu oraz ich nowe funkcje. Można ponadto dostrzec duże różnice w rozumieniu pojęć przez kobiety i mężczyzn – mężczyźni znacznie częściej zwracają uwagę na sam aspekt nowości i dostępność nowych funkcji, kobiety natomiast na łączenie tego co im już jest znane, z prostszą obsługą oraz nowym sposobem komunikacji i przekazu reklamowego. Patrząc na innowacje przez pryzmat wykształcenia respondentów można zaobserwować, że grupą, która wyraźnej różni się od innych są studenci – innowacyjność rozumieją jako nowość rynkową, ale rzadziej niż inni jako rozwiązanie przyjazne w obsłudze. Widać więc, że dla młodzieży obcującej z nowymi technologiami na co dzień, kwestie związane z użytkowaniem są na dalszym planie.

Po czym Pan(i) poznaje, że produkt lub usługa jest innowacyjna?  

grafika

 

 

Innowacyjność jest tym elementem, który nierozerwalnie wiąże się z pewnymi określonymi segmentami i obszarami rynku produktów czy usług. Jako najbardziej innowacyjne polscy konsumenci postrzegają przede wszystkim usługę dostępu do internetu i sam sprzęt komputerowy (oba wskazania 39% proc.), telewizję cyfrową (33 proc.) oraz samochody (31 proc.).

Innowacyjność w usługach dostępu do internetu była nieco ważniejsza dla kobiet, podczas gdy w przypadku telewizji cyfrowej dużo większą wagę do innowacyjności przywiązywali mężczyźni. Największa różnica w postrzeganiu branży jako innowacyjnej występuje w motoryzacji (samochody).

Czynnikiem najsilniej różnicującym oczekiwania wobec innowacyjności jest wiek polskich konsumentów. Szczególnie jest to widoczne w oczekiwaniach co do innowacyjności w usługach dostępu do internetu. Najwięcej wskazań (44 proc.) odnotowano wśród osób w wieku 40-54 lat, prawie tyle samo (43 proc.) u młodszej grupy 25-39 lat. Dla osób poniżej 24. i powyżej 55. roku życia, innowacyjność usług dostępu do internetu ma dalece mniejsze znaczenie (odpowiednio 32 i 33 proc.), choć dostęp do sieci jest nadal obok sprzętu komputerowego najczęściej wskazywaną kategorią w kontekście innowacyjności. Nowoczesności od internetu oczekują przede wszystkim te osoby, które najbardziej intensywnie z niego korzystają, zarówno w pracy, jak i w domu.

W przypadku których usług, produktów ma największe znaczenie, że są one innowacyjne?

Przewaga ankietowanych ma pozytywne doświadczenia z zaawansowanymi technologiami i uważa, że czasem warto zmienić przyzwyczajenia. Według większości badanych innowacyjne produkty i usługi pozwalają zaoszczędzić, a co trzeci stwierdza wręcz, że są tańsze. Oszczędzamy nie tylko pieniądze, ale także coraz bardziej cenny dla nas czas.

Wybierając innowacyjne produkty i usługi, w zdecydowanej większości zwycięża ciekawość (88 proc.) i chęć spróbowania czegoś nowego. 79 proc. ulega modzie i chce podążać za trendami, a wielu z nas chce pochwalić się nowinkami przed rodziną i znajomymi (64 proc.).

Motywacje nie różnią się tutaj zasadniczo w zależności od płci, choć kobiety nieco większą wagę przykładają do oszczędności, bardziej zależy im na opinii znajomych i rodziny, na których mogą zrobić wrażenie, mobilizuje je także możliwość nauczenia się obsługi innowacyjnych usług od znajomych. Zróżnicowanie motywacji przynosi tymczasem wykształcenie. Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej stawiają chęć podążania za trendami jako główny czynnik determinujący, jednak zdecydowanie rzadziej chcą zmieniać swoje przyzwyczajenia.

Badania wykazały ponadto, że grupą najbardziej aktywną i chętną do korzystania z innowacyjnych rozwiązań są osoby poniżej 24. roku życia. Młodzi najchętniej eksperymentują, chcą spróbować nowych rzeczy, podążać za trendami i nie pozostawać w tyle za innymi. Aspekt funkcjonalności i możliwości oszczędzania dzięki innowacyjnym rozwiązaniom jest zdecydowanie ważniejszy dla osób w wieku 40-54 lat.

Jak się Panu(i) wydaje - dlaczego ludzie korzystają z innowacyjnych produktów, usług?

Jako potencjalne bariery w korzystaniu z innowacji ankietowani wskazywali niewiedzę na temat korzyści, obawy przed zmianami oraz złe doświadczenia z przeszłości. Dla części konsumentów innowacje mogą być równoznaczne z czymś skomplikowanym, co łatwo popsuć. Jednocześnie badani wskazują, że grupę tę łatwo nakłonić do korzystania z nowoczesnych rozwiązań przez bardziej świadomych konsumentów – 71 proc. uważa bowiem, że nie korzystają oni z nowoczesnych usług, bo nie znają nikogo, kto mógłby ich tego nauczyć.

Jak się Panu(i) wydaje - dlaczego ludzie nie korzystają z innowacyjnych produktów, usług?

Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie UPC Polska i wykonane przez Grupę IQS na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków w dniach 9-10 grudnia 2010 r. Badanie realizowane było z wykorzystaniem metodologii CATI, czyli wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu