##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-public-relations-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019,7171179614795905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-badawcza-w-2018-podsumowanie-trendy-na-2019-rok,7171179694004353a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-na-rynku-prasowym-co-wydarzy-sie-w-2019-roku-podsumowanie,7171178699200129a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-radiowy-podsumowanie-2018-roku-trendy-na-2019,7171178719630977a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-progonozy-na-2019-jaki-byl-2018-rok,7171177614370945a ##
Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group

Wydarzenie rokuZdecydowanie RODO (GDPR). Przez pierwsze miesiące temat nie schodził ani ze stron gazet i serwisów internetowych, ani... z naszych skrzynek mailowych. Ustawodawstwo, które na zawsze zmieniło obraz reklamy internetowej. Miało spowodować mniej spamu w skrzynkach, choć osobiście nie widzę żadnej różnicy. Wszechobecne słowo-klucz „RODO” w pewnym momencie stało się już tematem żartów zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i konsumentów, ale nie dla prawników. Dla nich to żyła złota, bo bardzo trudno teraz prowadzić jakikolwiek marketing bazodanowy z przekonaniem: „Tak, na 100 proc. wszystko jest OK” - bez zasięgnięcia opinii prawnika.
Drugim, ważnym wydarzeniem jest zunifikowanie dotychczasowych usług Google pod nazwą Google Ads. To wyraźny komunikat od Google, że jest to jedna spójna całość, samowystarczalny system-fundament do prowadzenia skutecznych działań marketingowych w internecie dla firm na całym świecie.

W Polsce echem odbiło się wprowadzenie usługi Allegro Smart - bezprecedensowej na naszym rynku. Rozwiązanie Allegro spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem przez użytkowników, co spowoduje ich jeszcze większe przywiązanie do serwisu. Dzięki temu Allegro wciąż jest kanałem, którego retailer nie powinien ignorować.
Sukces rokuW Polsce duże marki i ogromne korporacje zaczęły myśleć o bardzo precyzyjnym targetowaniu oraz inteligentnym marketingu. Nie spotkałem w tym roku marketera, który powiedziałby, że nie interesuje go marketing oparty o dane swoich użytkowników. Świadomość analityki u marketerów jest już ogromna.
We współpracy reklamodawców z podmiotami na rynku reklamy wyraźnie widać potrzebę szerszych kompetencji, wychodzących poza zakup mediów, i potrzebę partnerskiej współpracy nad strategicznymi wskaźnikami biznesowymi jak CLV (customer lifetime value) i CAC (customer acquisition cost). Oznacza to, że w procesach przetargowych międzynarodowych korporacji dziś spotykają się już nie tylko tradycyjne domy mediowe, ale i agencje digitalowe.

Porażka / rozczarowanie rokuNiewystarczająco wykorzystany potencjał wirtualnej rzeczywistości - nadal nie jest zbyt popularna i nie widać na nią pomysłu w szerszym wykorzystaniu.
Można tutaj wskazać też RODO, które właściwie utrudnia korzystanie z internetu poprzez brak jasnych wytycznych prawnych - mam wrażenie, że sami prawnicy gubią się w tej dyrektywie. Stworzone dla internautów, zostało przez nich także znielubiane, bo w internecie nie widzą oni różnicy - poza koniecznością zamykania dodatkowych okienek z komunikatami o prywatności. Dla użytkowników może być to niewygodne i problematyczne, i z tej perspektywy jest to niepowodzenie. Natomiast to co rzeczywiście RODO zmieniło, to mniejsza liczba niechcianych telefonów.
Człowiek rokuTym razem nie jeden człowiek, ale team. Programista i analityk - których sprawna współpraca daje fundament dla tworzenia przewagi konkurencyjnej w oparciu o sztuczną inteligencję i innowację. Nikt nie popchnął do przodu rozwoju wielu firm i internetu w 2018 bardziej niż taki duet.

Serwis / kampania / projekt rokuKampanie realizowane przez Netflixa. Viral z Magdą Gessler promujący nowy sezon „Orange is the new black” - mistrzostwo!
Premiera, nowość rokuZarówno w Polsce, jak i na rynku globalnym świeże spojrzenie na technologię - łaskawszym okiem niż dotychczas. Nareszcie. Marketerzy zaczynają rozumieć, że martech jest istotnym elementem budżetów marketingowych. Gartner CMO Spend Survey 2018-2019 pokazuje, że to już 1/3 wydatków.
Trend rokuCLV (customer lifetime value), czyli wartość klienta w czasie.CAC (customer acquisition cost), czyli całkowity koszt pozyskania klienta.
Do tej pory niewiele e-commerce’ów potrafiło optymalizować swój biznes i w ogóle liczyć te wskaźniki z powodów technologicznych. Dziś jednak oba te wskaźniki zyskują na znaczeniu. Marketerzy zaczęli rozumieć, że pozyskanie klienta zaczyna być coraz droższe, dlatego bardziej przewartościowują swój biznes, tak by utrzymanie i dosprzedaż nierzadko były nawet ważniejsze niż akwizycja.

Prognoza na 2019 rokDalszy wzrost analityki i rozwiązań z zakresu machine & deep learning. Faktyczna cyfrowa transformacja dużych przedsiębiorstw (dopiero teraz). Prawdziwa automatyzacja i personalizacja marketingu (kiedyś pojęcie „big data” było po prostu sloganem, dziś już się dzieje i możliwe są realne scenariusze oparte o bardzo precyzyjną segmentację i komunikację 1:1). Wzrost sprzedaży zakupów codziennych przez internet (zakupy spożywcze).
Krzysztof Stankiewicz, dyrektor rozwoju produktu w Gazeta.pl

Wydarzenie rokuW mojej opinii, w 2018 roku w branży mobile nie było zbyt wielu spektakularnych wydarzeń. Z pewnością warto zauważyć, że doczekaliśmy się Apple Pay na rynku polskim. W tym momencie już dwa najważniejsze mobilne systemy operacyjne i większość dużych banków oferują usługę płatności telefonem. Warto obserwować, jak wpłynie to na dotychczasowe nawyki płacenia i czy będzie z czasem realną konkurencją dla popularnych płatności w internecie jak PayU czy PayPal.
Sukces rokuW Polsce jesteśmy na dobrej drodze, żeby znaleźć się w europejskiej czołówce w branży fintech. Dysponujemy wysokimi kompetencjami IT, a polskie startupy i firmy dostarczające takie usługi mogą liczyć na relatywnie dobre wsparcie instytucjonalne, w tym sektora publicznego. Dodatkowo blockchain, oderwany od spekulacji wokół bitcoina, będzie tu niewątpliwie katalizatorem w nadchodzących latach.

Na świecie i również w Polsce świetną sprawą jest rosnące zainteresowanie inwestorów rozwiązaniami, które są nie tylko perspektywiczne biznesowo, ale też przynoszą korzyści społeczne. Mamy mnóstwo przykładów usług i produktów pomagających chronić środowisko, redukować liczbę odpadów czy chronić nasze zdrowie. Warto kibicować wszelkim inicjatywom, dzięki którym najlepsze startupy “zmieniające świat” mogą liczyć na wsparcie.
Porażka / rozczarowanie rokuKonieczność dostosowania się do regulacji RODO, która kosztowała całą branżę w Polsce i na świecie ogromne pieniądze. Nie tylko te wydane na prawników, ale również wynikające z utraconych przychodów, bo w tym czasie większość firm po prostu nie była w stanie skupić się na projektach rozwojowych.
Oczywiście kwestia ochrony danych użytkowników jest ważna, ale sposób, w jaki to zostało wymyślone, okazał się fatalny i oderwany od rzeczywistości. Użytkownicy internetu, oprócz normalnego natłoku reklam, dostali na dokładkę tysiące wyskakujących okienek, które w kwestii realnego bezpieczeństwa danych niewiele zmieniły.

Serwis / kampania / projekt rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie - wszelkie rozwiązania sharingowe, czyli połączenie możliwości aplikacji mobilnych z usługami offline. W przypadku np. wypożyczania na minuty samochodów czy innych pojazdów hybrydowych lub elektrycznych dochodzi jeszcze aspekt ochrony środowiska i redukcji natężenia ruchu w dużych miastach.
Z uwagą obserwuję też produkty, które rewolucjonizują rynek tradycyjnych usług bankowych, jak np. Revolut, oferujący konta i karty wielowalutowe. W Polsce również odnosi on sukcesy i to bez większych nakładów marketingowych, opierając się głównie o rekomendacje użytkowników i partnerstwa.
Premiera / nowość rokuNa polskim rynku pojawił się Uber Eats i wspomniany już Apple Pay. Na świecie zainteresowanie wzbudził pierwszy składany wyświetlacz zaprezentowany przez Samsung, choć jeszcze ciężko przewidzieć czy to rozwiązanie przyjmie się na rynku masowym.

Trend rokuW Polsce - dynamiczny rozwój mobilnych płatności, np. Blik, Google Pay, Apple Pay.
Na świecie - rosnący udział w rynku urządzeń mobilnych takich graczy, jak Xiaomi, którzy jakościowo nie odstają już tak bardzo od dotychczasowych liderów i jednocześnie ostro konkurują cenowo.
Prognoza na 2019 rokRosnący zasięg sieci 5G oraz dynamicznie zwiększająca się liczba urządzeń podpinanych do globalnej sieci (Internet of Things). Co za tym idzie, będziemy świadkami wojny technologicznej związanej z zapotrzebowaniem na przetwarzanie niewyobrażalnych ilości danych w czasie rzeczywistym. Inwestycje w tym sektorze będą ogromne.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Mobiem Polska, Grupy Interia, Spicy Mobile i JCD.pl.
Eliza Durnakowska, general director Mobiem Polska
Wydarzenie rokuPolska stała się dojrzałym rynkiem mobilnym. Użytkownicy doskonale rozumieją możliwości i zalety smartfonów, dlatego korzystają z nich w sytuacjach nie tylko prywatnych, ale również zawodowych.
Warto jednak zwrócić uwagę na przejęcie Musical.ly przez przedsiębiorstwo technologiczne z Chin. Po wykupieniu Musical.ly połączyło się z azjatycką platformą i zmieniło nazwę na TikTok. Aplikacja rozrosła się na tyle, że traktowana jest jako realna konkurencja dla popularnych platform społecznościowych.
Z punktu widzenia działania firm w branży mobilnej dużym wyzwaniem było wprowadzenie nowych rozporządzeń dotyczących RODO. Wymagało to dobrego przygotowania, szczególnie że zapisy ustawy można było interpretować w niejednoznaczny sposób. Na szczęście użytkownicy dobrze przyjęli nowe warunki korzystania z aplikacji. Są bardziej świadomi swoich praw i możliwości wynikających z udostępniania danych. Jak pokazują nasze analizy, dodanie rozbudowanych komunikatów nie wpłynęło na częstotliwość korzystania z aplikacji.
Sukces rokuZa sukces ostatniego czasu uznaję popularność płatności mobilnych. Polska jest jednym z liderów w Europie jeśli chodzi o bankowość mobilną. Aż 65 proc. Polaków (według badania Finansowy Barometr ING) deklaruje, że chociaż raz skorzystało z usług bankowych na urządzeniach przenośnych. Aplikacje bankowe są profesjonalne, bezpieczne i wielu użytkowników ma do nich zaufanie. Płatności mobilne są popularne nad Wisłą również dzięki rozbudowanej infrastrukturze płatniczej oraz odpowiadaniu na potrzeby klientów, m.in. powszechne udostępnienie usług bezdotykowych płatności przez banki.
Porażka / rozczarowanie rokuRozczarowaniem roku jest dla mnie Huawei App Store - koreański odpowiednik Google Play i App Store. Entuzjastycznie wkroczył on na rynek polski oferując również Mobiem współpracę i zamieszczanie aplikacji z portfolio na swojej platformie. Zamiast jednak przejść sprawnie proces implementacji staliśmy się dla nich testerem kolejnych nieudanych wersji panelu managerskiego, eliminując bugi pojawiąjące się przy implementacji. W 2018 roku można było już korzystać z App Gallery - nowego sklepu Huawei z programami. Niestety tu znów na razie pojawiają się utrudnienia ponieważ jest nastawiony na azjatyckich odbiorców, a dodawanie kolejnych aplikacji jest skomplikowane. Podsumowując, na pewno trudno jest przebijać się przez bariery technologiczne i kulturowe innego kontynentu i dlatego mocno trzymam kciuki za dalszy rozwój App Gallery w Europie.
Człowiek rokuMyślę, że warto zwrócić uwagę, iż obecnie to my - użytkownicy i konsumenci - jesteśmy „człowiekiem” roku. Bardziej świadomie podchodzimy do korzystania ze swoich smartfonów. W Polsce już ponad 30 milionów osób używa smartfonów i chętnie załatwia codzienne sprawy w sieci wyłącznie na telefonach, bez podpierania się tradycyjnymi komputerami. Nie boimy się eksperymentować, jesteśmy otwarci na propozycje, które się pojawiają na rynku. Według badania Polska.Jest.Mobi 2018 - Polska staje się coraz bardziej mobilecentric, czyli Polacy będą spędzać więcej czasu przy swoich telefonach niż na innych urządzeniach.
Serwis / kampania / projekt rokuW tym punkcie chciałam zwrócić uwagę nie na pojedyncze kampanie czy projekty, ale na technologię VR, która staje się coraz bardziej powszechna. Na rynku pojawiają się kolejne gry i aplikacje wykorzystujące tę technologię. Produkty są coraz lepsze jakościowo i bardziej przystępne cenowo. Potencjał wirtualnej rzeczywistości jest już wykorzystywany nie tylko w rozrywce tzn. w grach, ale również w dziedzinie edukacji, szkoleń, podróży, motoryzacji, czy w medycynie. Myślę, że każdy kolejny projekt VR przybliża nas do, przewidywanego przez analityków z International Data Corporation, 60 proc. tempa wzrostu runku w ciągu najbliższych trzech lat.
Premiera, nowość rokuiPhoneX, jak zwykle cukierek technologiczny. Nie potrafię się przestawić na inny .
Trend rokuObserwuję, że branża reklamowa, a co za tym idzie również marketing mobilny jest coraz bardziej nastawiona na wynik. Każda kampania musi mieć wyraźne odzwierciedlenie w słupkach sprzedaży. Dla marketerów ważna jest efektywność tworzonych rozwiązań oraz ich mierzalność. To właśnie dlatego mobile jest idealnym rozwiązaniem, które pozwala dokładnie sprawdzać wyniki, planować kampanie z niedużym wyprzedzeniem, a przede wszystkim na bieżąco odpowiadać na potrzeby i reagować na zachowania użytkowników.
Tak jak wspomniałam, jako naród jesteśmy coraz bardziej mobilni. Penetracja smartfonów osiągnęła według różnych źródeł od 81 do 90 proc. Oznacza to, że rynek już nasycił się urządzeniami, a marketerzy mają wiele możliwości efektywnego wykorzystania tego potencjału.
Zauważalnym trendem jest również korzystanie ze smart-funkcji telefonu w codziennych sytuacjach, które dotychczas były zdominowane przez analogowe rozwiązania. Dlatego coraz większą popularnością (szczególnie w dużych miastach) cieszą się aplikacje, dzięki którym w łatwy sposób można np. zamówić taksówkę, jedzenie z dowozem, wynająć rower, hulajnogę, samochód (również dostawczy) czy zapłacić telefonem.
Wideo, wideo i jeszcze raz wideo. Coraz częściej i więcej oglądamy różnych treści na swoich smartfonach. Według badań Mobile 2018 przeprowadzonych przez IAB Polska wynika, że 71 proc. użytkowników przynajmniej od czasu do czasu ogląda materiały wideo na swoim smartfonie. Istniejący od 2005 roku YouTube został pobrany już ponad 5 miliardów razy (oczywiście pamiętajmy, że jest to aplikacja preinstalowana na telefonach z systemem Android). Młodzież coraz chętniej ogląda wideo na swoich telefonach. W sieci znajduje wszystko, co jest jej potrzebne w danej chwili i dużo rzadziej korzysta z mediów tradycyjnych m.in. telewizji, gdzie program jest zgodny z ramówką. Dlatego uważam, że dla reklamodawców kontent wideo (również w mobile) powinien być istotnym elementem w budowaniu kampanii zasięgowych.
Prognoza na 2019 rokMoim zdaniem kolejny rok będzie dla branży bardzo podobny do mijającego, na pewno nadal będzie królować wideo.
Konsumenci są przyzwyczajeni do tego, że wszystko dostają od ręki i uważam, że ten trend będzie wykorzystywany przez naszą branżę. Już to wyraźnie widać w kampaniach geolokalizowanych, gdzie liczy się wyłącznie „tu i teraz”. Myślę, że ta technologia ma szansę na dalszy rozwój i udoskonalenie. Przekładać się to będzie również na komunikację, opierającą się na pogłębionej analizie danych - big data, geotrapping oraz inne technologie, które pomagają reklamodawcom w tworzeniu historii użytkowników są i będą coraz chętniej wykorzystywane. Dzięki nim można poznać zainteresowania konsumenta, przewidzieć jego zachowania i dostosować reklamy do jego potrzeb. Rozwijać się będzie również dokładniejsze targetowanie, tak aby sprostać oczekiwaniom dopasowanych treści wyświetlanych na smartfonach. Jednym zdaniem wszyscy w branży będziemy koncentrować się na jeszcze większej personalizacji przekazu. Przewiduję także, że będą powstawały coraz bardziej angażujące formaty reklamowe, tzn. wymagające od użytkowników określonych interakcji. Będzie to sposób reklamodawców na tzw. „ślepotę bannerową”, bo dzięki takim przekazom marka ma szansę lepiej działać na odbiorców.
Mam też nadzieje, że reklamodawcy bardziej docenią synergię kanału mobilnego oraz innych mediów w planowanych działaniach marketingowych. Skorelowane kampanie reklamowe, gdzie oprócz przekazu tradycyjnym kanałem użytkownik otrzymuje również komunikat na swój telefon są zdecydowanie bardziej efektywne, gdyż mogą wzmacniać efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline - wyszukaj w internecie, kup w sklepie).
I jeszcze na koniec, choć nie w najbliższym roku, ale na pewno w niedalekiej przyszłości w Polsce pojawi się również technologia 5G. Przyznaję, że z niecierpliwością czekam na jej wdrożenie, szczególnie, że mamy dobre podstawy infrastrukturalne do jej rozwoju. Być może wkrótce będziemy świadkami rewolucji w kwestii Internetu Rzeczy oraz wspomnianej wyżej wirtualnej rzeczywistości.
Michał Antosiewicz, mobile product manager w Grupie Interia
Wydarzenie rokuWydarzeniem roku w Polsce było Pojawienie się Apple Pay. Co prawda, usługę płatności zbliżeniowych przy użyciu smartfonu od dwóch na polskim rynku oferuje Google, ale dopiero wejście Apple Pay przełożyło się na popularyzację tej formy płatności. Widać to zresztą także w statystykach. Po kilku dniach od wprowadzenia do Polski Apple Pay z usługi korzystało już około 200 tys. użytkowników, podczas gdy rozwiązanie Google’a - znacznie dłużej obecne na rynku - miało ich 300 tys.
Jeśli chodzi o świat, to kluczowym wydarzeniem wydaje się wprowadzenie frameworku Flutter, który umożliwia tworzenie natywnych aplikacji zarówno dla Androida, jak i iOS. Pomysł firmy z Mountain View jest interesujący, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę redukcję kosztów związanych z tworzeniem aplikacji na oba systemy. Wprowadzenie frameworku mogłoby zrewolucjonizować rynek, ale w tym momencie trudno wyrokować, czy ta platforma programistyczna spotka się z ciepłym przyjęciem. Sprostanie wymaganiom userów obu systemów może okazać się największym wyzwaniem dla specjalistów IT i UXowców.
Sukces rokuW Polsce triumfy święci aplikacja Rossmann, która znajduje się w pierwszej dziesiątce najczęściej instalowanych aplikacji w Polsce. Chyba większość rodaków słyszała o aplikacji i posiada ją w swoim smartfonie. Wyznacznikiem jej sukcesu jest odpowiednia strategii, prosty i stabilny produkt oraz przemyślane działania marketingowe, które zakładają, że zniżki i specjalne promocje w pierwszej kolejności trafiają do użytkowników mobilnych.
Jeśli chodzi o sukces światowy, pierwszeństwo należy oddać aplikacji Revolut, czyli systemowi płatności w obcych walutach. W tym momencie z Revoluta korzysta już ponad 3 mln użytkowników, z czego 250 tys. to Polacy. Sukces aplikacji tkwi w zrozumieniu i zaadresowaniu potrzeby płacenia w obcej walucie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Wystarczy ściągnąć aplikację.
Porażka / rozczarowanie rokuNiechlubnymi wydarzeniami na świecie można określić oszustwa w aplikacjach. Wystarczy wspomnieć aferę ujawnioną przez Buzz Feed. Reporterzy dowiedli procederu wyłudzania pieniędzy z reklam przy użyciu fałszywych botów. Innym przykładem może być mechanizm stworzony przez właścicieli aplikacji do czyszczenia telefonów, dzięki któremu chińska firma nieuczciwie pobierała wynagrodzenie. Oszustów nie wystrzegał się także Apple Store. W sklepie pojawiła fałszywa aplikacja do liczenia kalorii, która wyłudzała pieniądze od użytkowników. To niewątpliwie porażka zarówno dla twórców aplikacji, jak i ich dystrybutorów. Możemy mieć jednak nadzieję, że sklepy mobilne wyciągną odpowiednie wnioski, które przełożą się na lepszą ochronę interesów uczestników rynku.
Jeśli chodzi o polski rynek, to w kategorii porażki oceniać można powolne wdrażanie aplikacji progresywnych (PWA), co jest dość ważne z punktu widzenia współpracy z Google i Facebookiem, czyli największymi graczami, ale nie tylko. Wśród zalet aplikacji PWA wymienić można także wzrost konwersji, szybsze ładowanie stron oraz wydłużenie czasu na nich spędzonego. Niestety w Polsce PWA, FIA i AMP nadal odgrywają marginalną rolę, podczas gdy na zagranicznych rynkach są usługami kluczowymi.
Serwis / kampania / projekt rokuProjektem roku jest polski ewenement, czyli aplikacja Rossmann, a przede wszystkim jej długoterminowa strategia marketingowa i produktowa, zakładająca, aktywizację użytkowników poprzez szereg benefitów, stabilność działania, dotarcie do szerokiego grona użytkowników przyniosła jej twórcom oczekiwane sukcesu, a szczególnie sukcesy mijającego roku.
Na świecie najpopularniejszym projektem tego roku zdaje się być TikTok, czyli fenomen wśród aplikacji dla nastolatków. Znowu mamy do czynienia z prostym produktem, umożliwiającym nagrywanie kilkusekundowych filmów z podkładem muzycznym. Sukcesem jest dopasowanie produktu do grupy docelowej oraz skuteczny marketing. Tym sposobem możemy obserwować zastępowalność Snapchata nową aplikacją.
Premiera, nowość rokuW Polsce będzie to na pewno wspomniany Apple Pay i towarzysząca mu popularyzacja płatności zbliżeniowych z użyciem smartfonu, czego dowodem jest rosnąca liczna osób aktywnie korzystających z tego rozwiązania. Nowości na skalę światową to przede wszystkim gry battle royale, a przede wszystkim „PUBG Mobile” oraz „Fortnite”, które pojawiając się na rynku mobilnym, od razu zaangażowały miliony graczy, walczących między sobą do momentu, aż na planszy pozostanie tylko jeden zwycięzca. Milionom użytkowników towarzyszą oczywiście także milionowe zyski.
Trend rokuGlobalnym trendem roku można uznać wykorzystywanie AI w wielu dziedzinach. Zaczynając od zastosowania sztucznej inteligencji w smartfonach np. do robienia zdjęć najlepszej jakości poprzez kontrolowanie czasu spędzanego ze smartfonem, kończąc na tworzeniu artykułów opartych o machine learning i asystentach głosowych. Coraz więcej usług wykorzystuje sztuczną inteligencję, spotykamy ją już nie tylko w najdroższych sprzętach. Dlatego należy się spodziewać, że AI będzie docierać do coraz większego grona użytkowników. W Polsce szczególnie wyczekiwanym jest asystent Google’a mówiący w naszym języku.
Prognoza na 2019 rokJeśli chodzi o sam rynek mobilny, oczekuję dalszego rozwoju projektów opartych o wykorzystanie analityki big data oraz skupienia uwagi dużych graczy na potencjale skrywanym w reklamie w urządzeniach mobilnych. Produktowo dużo może wydarzyć się w technologii budowy smartfonów. Rynek z cierpliwością czeka na usunięcie „notcha” z ekranów. Producenci zapowiadają także wypuszczenie na składanych smartfonów. Dalej będzie postępować będzie rozwój AI, a w ciągu najbliższych dwóch lat doczekać powinniśmy się także wprowadzenia do oferty polskich operatorów technologii eSIM.
Artur Zawadzki, członek zarządu Spicy Mobile
Wydarzenie rokuPorządkowanie kultury wykorzystania danych z poszanowaniem praw użytkownika to według mnie najważniejsze, co zadziało się w tym roku. Wejście w życie RODO w Polsce, GDRP w Europie oraz „The California Consumer Privacy Act” w stanie Kalifornia. Ta ostatnia to pierwsza w USA ustawa regulująca kwestie praw użytkownika do danych na jego temat. Swoją drogą to ciekawe, że na najbardziej rozwiniętym rynku taka regulacja pojawiła się jako ostatnia.
Wszystkie te wydarzenia, które miały miejsce w tym roku, wprowadzają czytelne zasady, co i jak robić z danymi oraz pomagają rozwijać ten rynek w transparentny sposób. Dzięki jasnym zasadom mamy możliwość świadomego i legalnego korzystania z wiedzy o użytkowniku z korzyścią dla niego. Mam nadzieję, że to nie utopia i że to nie tylko mój punkt widzenia. Jestem głęboko przekonany, że już niedługo użytkownicy będą chcieli udostępniać informacje o sobie (oczywiście nie wszystkie i nie każdemu), po to by otrzymywać zaspokajające ich potrzeby rekomendacje, a nie tzw. reklamę retargetowaną.
Sukces rokuZa sukces roku uważam rosnące wydatki na mobile oraz ich zwiększający się udział w strukturze przychodów reklamowych ogółem. Ten sukces ma wyjątkowo wielu ojców. Mamy coraz lepiej spełniające nasze potrzeby smartfony, coraz szybszą infrastrukturę, coraz lepsze treści oraz coraz więcej usług dostępnych via telefon „komórkowy”. Życzyłbym sobie przy tej okazji, żeby udział mniejszych graczy rósł szybciej niż takich tuzów jak Google czy Facebook.
Porażka / rozczarowanie rokuBiorąc dodatkowo pod uwagę wszystkie nakłady finansowe i organizacyjne, za wpadkę roku uważam aferę Cambridge Analytica związaną z wyciekiem danych z Facebooka. Takie wydarzenia powodują, że pojawia się cała masa pytań i wątpliwości o bezpieczeństwo naszych danych oraz o intencje tych, którzy je zbierają i wykorzystują. Choć z drugiej strony, paradoksalnie, może dzięki Cambridge Analytica świat będzie lepszy. Żeby się rozwijać trzeba robić nowe rzeczy albo te same rzeczy w nowy sposób. Porażki są więc naturalną częścią rozwoju, muszą być wkalkulowane w postęp. Dzięki takim „aferom” rosną w siłę takie ruchy jak „Bringing privacy back”.
Pozostaje wierzyć, że wszyscy wyciągną z tego odpowiednie wnioski, a ci którzy zaangażują się w ogólnoświatowy już ruch #BPB, będą tworzyć przeciwwagę dla firm, którym chodzą po głowach pomysły z wykorzystaniem danych na pograniczu prawa.
Człowiek rokuMusiałbym chyba solidnie przeszukać sieć, żeby podać tu czyjeś nazwisko. Ponieważ nikt nie zapadł mi w pamięci na tyle mocno, by go tu przytoczyć, nie przyznaję nikomu tytułu człowieka roku.
Serwis / kampania / projekt rokuO ile w 2017 r. nie miałem żadnych wątpliwości i bezspornie taki tytuł należał się drogerii Rossmann, która w bardzo krótkim przy relatywnie niewielkich nakładach na promocję, dzięki ciekawym pomysłom i wsparciu offline wprowadziła swoją aplikację na podium kategorii, w tym roku podobnego sukcesu nie odnotowaliśmy. Jestem jednak przekonany, że niedługo będziemy głośno dyskutowali o kolejnych graczach.
Premiera, nowość rokuBardzo ciekawym wydarzeniem było pojawienie się pod koniec roku informacji o wchodzącym do Polski nowym standardzie w komunikacji mobilnej. Mam tu na myśli 5G. Oprócz wzrostu prędkości transmisji danych otrzymujemy dużo więcej zalet. Dzięki 5G otrzymamy m.in. większą pojemność i stabilność usług. Zyskamy szerszą możliwość komunikowania się wielu urządzeń w tym samy czasie przy minimalnych opóźnieniach. Dziś nasz kraj może „pochwalić się” 53. miejscem na świecie pod względem szybkości internetu mobilnego (zestawienia Speedtest.net opublikowane przez firmę Ookla). Tego rodzaju zmiany na pewno pozytywnie wpłyną na rozwój naszej branży ale i nie tylko.
Trend rokuTo jest coś, co chyba najbardziej nas cieszy. Historia zatoczyła koło. Ci, którzy pamiętają czasy, kiedy tłumaczyliśmy klientom, że warto mieć stronę internetową, dziś maja déjà vu. Wtedy przyszedł taki moment, kiedy to klienci zaczęli dzwonić i się pytać, co maja zrobić, żeby mieć fajną stronę. Teraz przyszedł analogiczny czas - klienci mówią nam, że właśnie wdrażają strategie „mobile first” i potrzebują wsparcia. Częściej o potrzebie bycia obecnym w świecie mobile mówi się w biurze klienta niż na korytarzach w agencjach reklamowych, domach mediowych czy software house’ach.
Prognoza na 2019 rokWśród narzędzi czy trendów z dużym potencjałem wymieniłbym dwa zjawiska. Pierwsze z nich to rosnący rynek performance w aplikacjach mobilnych. Do tej pory znany był przede wszystkim w środowisku producentów gier mobilnych czy innych aplikacji z kategorii rozrywka. Obecnie bardzo chętnie wykorzystywany przez te aplikacje, które chcą się rozliczać za efekt, czyli m.in. wspomniana już kategoria retail. Generalnie rynek aplikacji mobilnych ma się coraz lepiej w tym sensie, że jest coraz bardziej dojrzały. Wydawcy podchodzą do aplikacji w sposób bardziej przemyślany, strategiczny - nie chodzi o to, aby mieć aplikację, ale aby poprzez nią dotrzeć do konsumenta w nowy, angażujący sposób. Z myślą o takich potrzebach uruchomiliśmy w tym roku nowy podmiot adresowany do branży m-commerce - Just Run App.
Drugim zjawiskiem jest coraz powszechniejsze wykorzystanie komunikatów głosowych do zarządzania tzw. inteligentnymi urządzeniami. Konsekwencją tego trendu będzie zbieranie i analizowanie określonych haseł, komunikatów oraz całych fraz, a następnie wykorzystywanie tej wiedzy w kampaniach reklamowych. Myślę, że to wielka przyszłość rynku reklamowego. Nie brakuje też takich osób, które twierdzą, że ten proces już się rozpoczął.
Anna Karcz-Czajkowska, CEO w JCD.pl
Wydarzenie rokuZdecydowanie wejście w życie rozporządzenia GDPR (RODO), które zaangażowało branżę na dobrych kilka tygodni, o ile nie miesięcy. Chociaż już od dawna permission marketing stawał się standardem, a i pozostałe regulacje rozporządzenia nie powinny budzić niczyjego zaskoczenia, RODO zmobilizowało europejskich przedsiębiorców do bardziej uważnego przyglądania się sposobowi przetwarzania danych osobowych w ich firmach. Wywarło to zauważalny wpływ nie tylko na sposób realizowania kampanii marketingowych, ale ogólne podejście do użytkownika i jego aktywności w sieci.
Sukces rokuFinanse mobilne, w szczególności zaś rekordowe wyniki Blika w Polsce. Użytkownicy smartfonów najwyraźniej przekonali się do mobilnych standardów płatności zarówno w internecie, jak i sklepach stacjonarnych. Rosnąca sieć banków, terminali i operatorów płatności internetowych, a także bezpieczeństwo i wygoda przyczyniły się w 2018 do wyraźnego wzrostu otwartości użytkowników na innowacje w obszarze finansów.
Porażka / rozczarowanie rokuDoniesienia o upadłości Appstera z początku grudnia. Wielokrotnie nagradzana agencja specjalizująca się w aplikacjach (mobilnych, webowych, wearable), znalazła się obecnie w stanie likwidacji. Choć wiadomość spadła nagle, trudno mówić o zdziwieniu - od jakiegoś czasu do mediów trafiały doniesienia o pogarszającej się jakości tworzonych przez Appstera produktów. W dobie powszechności aplikacji mobilnych brak dbałości twórców oprogramowania o jakość jest błędem, którego rynek nie wybacza. Chociaż w chwili, w której to piszę nie pojawiło się jeszcze oficjalne oświadczenie founderów ani likwidatorów spółki o przyczynach tego stanu rzeczy, warto potraktować te wieści jako ostrzeżenie: software house’y muszą rozumieć wagę testowania jakości swoich produktów - zarówno ich bezpieczeństwa, jak i użyteczności czy zgodności z celami biznesowymi zamawiającego.
Człowiek rokuPrzez większość 2018 roku dyskusję o działaniach w sieci zdominowało rozporządzenie GDPR. Dlatego w mojej opinii człowiekiem roku możemy okrzyknąć użytkownika. Odbiorcę, konsumenta, adresata treści - bo to jego potrzeby, preferencje, możliwości powinniśmy uwzględniać projektując produkty i kampanie mobilne.
Rewolucja w zakresie ochrony danych osobowych i konieczność uzyskiwania udokumentowanych, świadomych i jednoznacznych zgód na ich przetwarzanie przysporzy marketingowcom dodatkowej pracy, wymuszając większą refleksję nad jakością działań ale zmiany te niewątpliwie wyjdą wszystkim na dobre.
Już od kilku lat w marketingu personalizacja wypiera masowość; pojęcie „grupy docelowej” zawęziliśmy do „persony”, a coraz bardziej szczegółowe dane o użytkowniku pozwalają nam na udostępnianie mu indywidualnie targetowanych treści. Wszystko po to, by dostarczać doświadczenia szyte na miarę i precyzyjnie trafiać z angażującym i skutecznym komunikatem.
Serwis / kampania / projekt roku„Odłóż smartfon i żyj”, Tramwaje Warszawskie.Kampania niekoniecznie mobilowa, ale z mobilnością niewątpliwie związana. „Odłóż smartfon i żyj”, zrealizowana w ramach projektu „Bądźmy razem bezpieczni”, poruszyła problem coraz większej liczby wypadków komunikacyjnych, będących efektem nieuwagi i nieodpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych.
Wielokanałowy przekaz: działania edukacyjne w prasie, radiu i TV, spoty wirusowe w sieci wzmocnione wykorzystaniem nagrań z kamer przednich pojazdów, pod które wpadli piesi zapatrzeni w ekrany swoich smartfonów, ambient marketing w postaci hasła tytułowego wymalowanego przed przejściami dla pieszych w stolicy, spotkały się z pozytywnym odbiorem internautów. Dobrze, że nie pozostajemy obojętni - w dobie tak szybkiego rozwoju i dostępności technologii, przy całym jej niewątpliwym dobrodziejstwie, naszym obowiązkiem jest wskazywać i reagować również na zagrożenia z niej wynikające.
Premiera, nowość rokuUdostępnienie w Polsce systemów płatności mobilnych Apple Pay, które miało miejsce w czerwcu. Czekaliśmy na to od dawna i nie zawiedliśmy się. Po Google Pay i Android Pay to kolejny krok, przesuwający innowację bliżej codzienności zwyczajnych ludzi. Bezpieczniejsze, szybsze i wygodniejsze niż karty płatnicze, szybko zdobywają entuzjastów nowych technologii, zaś umożliwienie - wreszcie! - obsługi cyfrowego portfela przez na przykład iTaxi, MyTaxi czy Flixbusa może sprawić, że transakcje zbliżeniowe w urządzeniach mobilnych staną się powszechnie stosowaną metodą płatności.
Trend rokuByło ich kilka: personalizacja, content, marketing oparty na dostarczaniu wartości, chatboty… Choć to ostatnie w Polsce nie wyczerpało jeszcze swojego potencjału - jestem przekonana, że można z tej technologii wyciągnąć jeszcze dużo więcej.
Z zainteresowaniem przyglądam się również rozwojowi formatu wideo w kanałach społecznościowych. Wprowadzenie IGTV na Instagramie i umieszczenie ikony wideo w belce notyfikacji aplikacji mobilnej Facebooka zdradza, że giganci wiążą duże nadzieje z kombinacją: video+mobile+social media. Czy mogą stanowić zagrożenie dla YouTube’a? W tej chwili nie, ale z pewnością warto śledzić dalsze poczynania w tym zakresie. Według raportu IAB nagrania wideo w sieci oglądamy już głównie, i w pierwszej kolejności na urządzeniach mobilnych.











