W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniano, że w ramach nowej polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach Apple rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. W praktyce oznacza to, że na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/133-mld-usd-wydatki-aplikacje-mobilne-2021-rok-tiktok-lider,7170071512696961a ##
UOKiK dodaje, że nie oznacza to, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. - Pojawiły się jednocześnie wątpliwości czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji - czytamy w komunikacie regularora.

- Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym - zapowiada Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK sprawdzi wersji iOS na iPhone’y, iPady i smart TV
Postępowanie UOKiK będzie obejmować wszystkie produkty z systemami operacyjnymi iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszymi wersjami.
Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko firmom czy osobom, dlatego nie może zakończyć się decyzją o grzywnie. UOKiK podkreśla, że na razie chce sprawdzić, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tim-cook-ceo-apple-chiny-umowa-275-mld-usd,7170072452040833a ##
Według danych Spicy Mobile z połowy br. iPhone stanowią 19 proc. smartfonów używanych w Polsce. Taki sam udział ma Huawei, a zdecydowanym liderem jest Samsung z 37 proc. udziału.
Co zmieniły nowe zasady prywatności na iOS
Nowe zasady prywatności zostały wprowadzone przez Apple w kwietniu br. Wymagają, żeby producenci aplikacji pytali użytkowników o zgodę na pozyskiwanie i przetwarzanie danych o ich aktywnościach w celu wyświetlania spersonalizowanych reklam. Prognozowano wówczas, że odsetek takich danych otrzymywanych przez właścicieli aplikacji zmaleje z 95 proc. do 10-15 proc.
W maju spółka zależna Verizona podała, że według jej badań od wprowadzenia aktualizacji iOS 14.5 do początku maja jedynie 13 proc. użytkowników na świecie zgodziło się na zbieranie przez aplikacje danych o ich działaniach w internecie.

Natomiast przed miesiącem firma analityczna Lotame poinformowała, że wskutek nowej polityki prywatności Apple przychody reklamowe Snapa, Facebooka, Twittera i YouTube’a zmalały o 9,85 mld dolarów.











