Jak wynika z badań Komisji Europejskiej, ponad 70 proc. Polaków korzystających z bankowości internetowej nie zmieniło hasła do bankowości internetowej w ciągu ostatniego roku. Jednocześnie, jedynie 13 proc. Polaków podjęło konkretne działania, by zwiększyć swój poziom bezpieczeństwa w sieci.
Deklaracje Polaków dotyczące ich poczucia bezpieczeństwa w internecie są jednymi z najśmielszych w Europie. Raport Związku Banków Polskich "Cyberbezpieczny portfel" informuje, że ponad 90 proc. Polaków twierdzi, iż przy korzystaniu z bankowości internetowej czuje się bezpiecznie lub bardzo bezpiecznie.
Ponad 70 proc. mieszkańców Polski otwarcie deklaruje, że w żaden sposób nie rozwija swojej wiedzy nt. cyber zagrożeń i nie widzi także takiej potrzeby w najbliższej przyszłości (badanie Kantar TNS na zlecenie ZBP, kwiecień 2018). Tymczasem wg badań Komisji Europejskiej, ponad 70 proc.Polaków „na własnej skórze” doświadczyło (i rozpoznało) przynajmniej jednej próby wyłudzenia wrażliwych danych autoryzacyjnych do swojej bankowości elektronicznej (hasła, PIN-y, loginy, etc.).

W badaniu opinii przeprowadzonym przez Kantar TNS na zlecenie ZBP, Polacy wskazali sektor bankowy jako jeden z najbardziej cyberbezpiecznych sektorów w Polsce. Zaufanie Polaków do sektora bankowego niemal dwukrotnie przekracza poziom zaufania do przedstawicieli wojska i policji oraz prawie pięciokrotnie przewyższa poziom zaufania do sektora telekomunikacyjnego.

Co zrobić, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo w internecie? Jak skutecznie zabezpieczyć się przed cyberatakami? ZBP przedstawia 10 rad by ustrzec się przed zagrożeniami w sieci:
1. Ustaw silne hasło (cyfry, małe i wielki litery, znaki specjalne)2. Zmieniaj swoje hasło regularnie (zrób z tego nawyk np. pierwszego dnia miesiąca)3. Stosuj różne hasła do różnych serwisów4. Nie udostępniaj swojego komputera innym osobom5. Wyłącz automatyczne zapamiętywanie haseł6. Nie zapisuj nigdzie swoich haseł i PIN-ów7. Zainstaluj (i aktualizuj) program antywirusowy na swoim komputerze8. Sprawdzaj z jakiego adresu e-mail przyszła wiadomość od Twojego banku9. Weryfikuj adres strony swojej bankowości elektronicznej (zwłaszcza domenę tj. końcówkę adresu www)10. Nie podawaj żadnych wrażliwych informacji w e-mailowej korespondencji z bankiem.












