Jak działa wyszukiwarka Wyszukiwarkę (nie tylko Google) możemy porównać do bibliotekarza. Bibliotekarza, który w swojej bibliotece ma wszystkie książki, gazety, mapy, dzieła sztuki, wywiady, a nawet cytaty świata.

Ludzie codziennie proszą tego bibliotekarza o książki licząc, że książka, którą otrzymają odpowie na ich pytanie.
Żeby to zrobić potrzebny jest bibliotekarzowi sposób (system), który znajdzie i przeczyta każdą książkę, będzie wiedział co jest w jej wnętrzu i jak książki są ze sobą powiązane. Taki system, nazywamy ROBOTEM (def. Robot (z ang. Bot) - program, który odwiedza strony internetowe i zbiera o nich informacje). A zbiór informacji o książkach to INDEKS (def. Indeks - baza informacji, w której zapisywane są informacje o stronach odwiedzonych przez roboty wyszukiwarek).

System musi pomóc bibliotekarzowi przetworzyć tysiące zebranych wcześniej informacji o książkach i zwrócić tą, która najlepiej odpowie na pytanie użytkownika.
Każda wyszukiwarka ma swój ALGORYTM, który analizuje informacje o wszystkich znalezionych stronach i na tej podstawie ocenia jak dobrze odpowiadają one zapytaniu użytkownika. Co decyduje o pozycji? O wysokich pozycjach w SERP (z ang. Search Engine Results Page - strona z wynikami wyszukiwania - o tym poniżej) decyduje stopień optymalizacji serwisu pod kątem parametrów, które analizuje algorytm wyszukiwarki. Najważniejsze elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, to:
• Treść serwisu WWW W celu określenia tematyki serwisu wyszukiwarka analizuje gęstość (ilość powtórzeń) słów kluczowych, ich położenie, rozmiar czcionki, sposób w jaki są wyróżnione oraz to czy są linkami.

• Sposób wykonania serwisu WWW Sposób wykonania serwisu ma spory wpływ na to, czy wyszukiwarka sprawnie poradzi sobie z określeniem właściwego tematu strony. W tym wypadku kluczowe znaczeni ma odpowiednie wykorzystanie znaczników HTML takich jak tytuł strony czy nagłówków H1, H2 itd…
• Powiązania między serwisami WWW Wyszukiwarki poza analizą kodu i treści samej strony biorą pod uwagę również sposób, w jaki jest ona powiązana z innymi stronami w Internecie. W celu określenia wartości strony (w opinii internautów) badana jest ilość oraz treść linków prowadzących do strony. Na tej podstawie ustalany jest PageRank, czyli algorytm opracowany przez założycieli Google, określający wartość i jakość strony (dla użytkownika), na podstawie ilości odnośników (rekomendacji) do niej prowadzących. Przykład: jeśli do strony prowadzi wiele linków z frazą „sklep komputerowy” to wyszukiwarka „uzna” że dana strona jest stroną sklepu internetowego.

• Opinia o stronie WWW Dobra opinia o stronie jest warunkiem koniecznym do tego, żeby strona mogła zająć wysokie pozycje. O opinii na temat strony decydują: • Aktualność/jakość treści (np. jak często w serwisie pojawiają się nowe newsy) • Jakość linków prowadzących do strony - linki ze stron pornograficznych czy spamu nie wpływają dobrze na opinie o stronie • Funkcjonowanie serwisu - częste awarie (niedostępność serwisu), długi czas ładowania serwisu wpływają negatywnie na jego opinię
Podsumowując:
Wszystkie te aspekty, praktycznie w równej mierze, decydują o pozycji serwisu w wyszukiwarce. Nie da się zdobyć wysokich pozycji dbając tylko o linki czy optymalizację witryny jeśli nie ma treści lub serwis nie działa.
Składniki SERP’a Współcześnie strony z wynikami wyszukiwania działają zupełnie inaczej niż było to w przeszłości. Różnica polega przede wszystkim na: • Prezentowaniu wielu typów wyników na raz, kiedyś zawierały one tylko linki do stron WWW. Teraz poza wspomnianymi stronami WWW prezentowane są także najlepsze wyniki z wyszukiwarek: 1. Grafiki 2. Mapy 3. Filmów – nie tylko z YouTube 4. Wiadomości 5. I wiele innych (książki, blogi, dyskusje…)

• Dostępności narzędzi ułatwiających wyszukiwanie: 1. Google Suggest – przyśpiesza wpisywanie zapytań i podpowiada kolejne, bardziej precyzyjne, frazy 2. Korekta błędów – poprawi za nas literówkę dzięki czemu szybciej znajdziemy to, czego szukamy 3. Tłumacz stron – pozwala przeszukiwać strony w innych językach
• Personalizacja wyników wyszukiwania Dzięki której w wynikach wyszukiwania wyżej będą pojawiały się strony, z których lubimy korzystać lub z których chętnie korzystają nasi znajomi z Google plus. Dzieje się tak dzięki: 1. Historii zapytań 2. Rekomendacjom naszych znajomych (+1)
Autor: Marcin Kolonko, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl











