W tym roku urzędy zaczną korzystać z e-Doręczeń

W 2022 r. stopniowo będzie uruchamiany system e-Doręczeń, czyli elektronicznej korespondencji z urzędami ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Co prawda ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku zeszłego roku, jednak dotyczy ona obowiązków, które zostaną nałożone na administrację czy firmy w 2022 r.

Według informacji podanych na rządowej stronie gov.pl e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Każdy urząd, obywatel i przedsiębiorca będzie miał jeden adres do kontaktu i zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową. Docelowo cała korespondencja podmiotów publicznych nadawana będzie w postaci elektronicznej.

Stopniowe wprowadzanie

Urzędy i inne podmioty publiczne zaczną korzystać z e-Doręczeń stopniowo. Od 5 lipca 2022 r. obowiązek ten obejmie organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy, NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy.

Kolejne instytucje będą włączać się do systemu od 2023 roku: od 1 stycznia 2023 r. – uczelnie wyższe i PAN, od 1 stycznia 2024 r. – jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, od 1 stycznia 2025 r. – pozostałe podmioty publiczne, a od 1 października 2029 r. – sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.

Obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń będzie dotyczył także firm. Według informacji przekazanych przez KPRM, od 5 lipca 2022 r. obejmie on nowych przedsiębiorców rejestrujących się w KRS, którzy otrzymają adres do e-Doręczeń automatycznie, a od 1 października 2022 r. przedsiębiorców, którzy zarejestrują się w w KRS przed 5 lipca 2022 r.

Z kolei od 31 stycznia 2023 r. adres do e-doręczeń będą musieli mieć przedsiębiorcy rejestrujący się w CEiDG, od 30 września 2025 r. przedsiębiorcy zmieniający wpis w CEiDG, a od 1 października 2026 r. firmy zarejestrowane w CEiDG przed 31.01.2023 r.

Adres do e-Doręczeń, po jego aktywacji i wpisaniu do bazy adresów elektronicznych, stanie się adresem do korespondencji urzędowej firmy. Oznacza to, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję danej firmie wyłącznie elektronicznie.

Firmy już w tej chwili mogą założyć darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Wystarczy złożyć wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń, a następnie aktywować adres i skrzynkę.

Obywatele niekorzystający z technologii cyfrowych będą mogli korzystać z tzw. publicznej usługi hybrydowej. Publiczna usługa hybrydowa będzie polegała na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do formy papierowej.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach