Jak korzystamy z komputerów przenośnych poza domem, biurem i szkołą?

Komputery przenośne stały się narzędziem codziennej pracy w biurze, szkole czy też rozrywki w domowym zaciszu. Jak pokazują wyniki badania firmy Samsung, z notebooków korzystamy też chętnie na wakacjach (40% respondentów), na wyjazdach weekendowych (31%), w środkach komunikacji miejskiej (16%), czy też w kawiarniach i restauracjach (13%). W tracie wakacyjnego lub weekendowego wypoczynku najchętniej przeglądamy strony www, pocztę e-mail oraz zdjęcia, a także słuchamy muzyki i oglądamy filmy. Dopiero w dalszej kolejności korzystamy z mediów społecznościowych i bawimy się grami. W trakcie wakacji kobiety częściej niż mężczyźni logują się na swoich laptopach do portali społecznościowych oraz zgrywają filmy i zdjęcia z aparatów i kamer.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Notebook dobry na każdą okazję Wykorzystywanie laptopów jedynie do celów zawodowych niemal się już nie zdarza. Dysponując komputerem przenośnym staramy się go użyć także do własnych celów. Korzystanie z notebooków jedynie do celów prywatnych częściej zdarza się kobietom (36% ankietowanych) niż mężczyznom (30%), co w pewnym stopniu wynika z niższego odsetka zatrudnionych kobiet. Osoby w wieku 15-18 lat to jedyna grupa, w której większość osób nie korzysta z laptopów. Tu wciąż dominują komputery stacjonarne, często wykorzystywane do gier. Jak pokazują inne badania firmy Samsung, także ta grupa coraz chętniej sięga po laptopy wraz z rosnącą popularnością modeli dedykowanych graczom, takich jak np. Samsung Serii 7G (Gamer).

Czterdzieści procent respondentów zadeklarowało, że korzysta z laptopa na wakacjach. Możemy więc twierdzić, że komputer stał się ważnym wyposażeniem turysty. Korzystanie z komputera na wakacjach jest tym bardziej popularne, im młodsza grupa wiekowa. Odsetek osób użytkujących komputery przenośne na wakacjach rośnie także wraz z wielkością miejscowości oraz deklarowanymi dochodami.

Jednocześnie niemal co trzeci ankietowany deklaruje, że korzysta z laptopa podczas wyjazdów weekendowych. Wygląda na to, że na krótszym wyjeździe łatwiej jest się nam obyć bez komputera. Podobnie jak w wypadku wyjazdów wakacyjnych, korzystanie z komputerów przenośnych spada wraz z wiekiem, a rośnie w raz z wielkością miejscowości i dochodem. Te same prawidłowości występują przy korzystaniu z laptopów w środkach transportu na długich dystansach. Jedyną różnicą jest to, że w środkach transportu znacznie chętniej z laptopów korzystają osoby w wieku studenckim (19-24 lata). Wynika to prawdopodobnie z tego, że młodzież w wieku 15-18 lat jest mniej mobilna od młodzieży studenckiej.

Badani deklarują, że korzystając z laptopa podczas wakacji czy weekendu poświęcają czas głównie na przeglądanie internetu (83% ankietowanych) i sprawdzanie poczty (81%). Bardzo popularne jest także korzystanie z multimediów – przeglądanie zdjęć, słuchanie muzyki i oglądanie filmów. W weekendy ankietowani jednak nieco częściej oglądają filmy (70%), a w wakacje zdjęcia (71%). W tym okresie są one przez nich także częściej zgrywane na komputer (66%). Podczas weekendu notebook częściej niż w trakcie wakacji służy do tworzenia dokumentów tekstowych. Badanie pokazuje, że w wakacje staramy się odsunąć od zadań zawodowych, zaś podczas weekendu trudniej jest nam uciec od nadrabiania zaległości z pracy.

Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni używają laptopów, by podczas wakacji i weekendów logować się do serwisów społecznościowych. Częściej także zgrywają na komputer filmy i zdjęcia z cyfrowych aparatów lub kamer. Jest to ciekawe, ponieważ w przeszłości było to domeną mężczyzn. Korzystanie z serwisów społecznościowych na laptopie jest tym popularniejsze, im młodsza grupa wiekowa.

Zarówno na wakacjach, podczas weekendu, jak i w trakcie podróży, według ankietowanych w notebooku liczy się przede wszystkim długo trzymająca bateria (48% wskazań). W dalszej kolejności – szybkość działania (32%), lekka waga (30%), a także jasny ekran, zapewniający dobrą widoczność w świetle dziennym (29%). Kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na tym, by notebook był lekki, szybko działał i posiadał pojemny dysk twardy. Z kolei mężczyźni w większym stopniu zwracają uwagę na ciche działanie, mocną kartę graficzną, nowoczesny design, niskie wydzielanie ciepła, a przede wszystkim smukłość konstrukcji. Upodobanie do cienkiej konstrukcji tłumaczy rosnącą popularność komputerów z segmentu ultrabooków, takich jak np. modele Samsung z Serii 5 Ultra (530U) czy też ultracienkie notebooki z Serii 9 (900X3C i 900X4C).

Obrazowa prezentacja wyników badania firmy Samsung zawarta jest na infografice i wykresach dołączonych do komunikatu.

Informacje o badaniu

Badanie ilościowe zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) na próbie 1000 respondentów w wieku 15+, reprezentatywnej dla polskich internautów pod względem wieku, płci, wykształcenia i zmiennych związanych ze stylem życia. Wywiady przeprowadzono w okresie od 15 do 18 maja 2012 roku. Analizę wykonali eksperci działu Samsung Marketing Intelligence na podstawie danych dostarczonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Sp. z o.o., należący do międzynarodowej grupy Gemius S.A.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"