Jak stworzyć kreatywną i efektywną kampanię na YouTube? Opowiadają zwycięzcy poprzedniej edycji YouTube Works

YouTube Works Awards to konkurs stworzony z myślą o kampaniach, które zawierają w sobie pierwiastek kreatywności, a jednocześnie odniosły sukces, o którym świadczą konkretne dane. Co to oznacza i jak stworzyć jednocześnie pomysłową i efektywną kampanię na YouTube opowiadają zwycięzcy pierwszej polskiej edycji YouTube Works Awards: Jakub Barzak ze Storytel, Monika Młynarczyk z Centrum Praw Kobiet oraz Marcin Sienkowski z OLX.

materiał partnera
materiał partnera
Udostępnij artykuł:
Jak stworzyć kreatywną i efektywną kampanię na YouTube? Opowiadają zwycięzcy poprzedniej edycji YouTube Works

Pierwsza polska edycja YouTube Works Awards, organizowana przez Google w partnerstwie z Kantarem, odbyła się w 2021 roku. Wśród zwycięzców znalazły się m.in. kampanie: “Porozmawiajmy o PIE@#&%!$” ING Banku Śląskiego, “Fanatyk. Historia Prawdziwa” Grupy OLX, “Stop Kobietobójstwu” Centrum Praw Kobiet oraz współpraca Pyszne.pl i Kanału Sportowego na Euro 2020. Grand Prix jury przyznało kampanii “Random. Wieloplatformowa historia miłosna” marki Storytel.

Zgłoszenia do drugiej edycji, które są bezpłatne, potrwają do końca sierpnia br. Podobnie jak w ubiegłym roku, swoje projekty do YouTube Works Awards mogą zgłaszać zarówno marki, działy marketingu, agencje reklamowe, domy mediowe, jak i niezależni twórcy. Konkursowe projekty oceni jury złożone z 27 ekspertów i ekspertek. Uczestnicy i zgłoszone kampanie powalczą o statuetki w siedmiu kategoriach: Multiscreen Excellence, Compelling Storytelling, Art & Culture, Ingenious Insight, Action Driver, The Underdog, Force for Good. Ponadto wyróżniająca się i przełomowa kampania otrzyma Grand Prix.

Jak stworzyć właśnie taką kampanię na YouTube, która ma szansę zwyciężyć w YouTube Works? Zapytaliśmy o to zwyciężczynię i zwycięzców poprzedniej edycji konkursu, którzy w nowej serii spotów promujących konkurs dzielą się swoimi przemyśleniami i złotymi radami dotyczącymi konkursu.

– Przede wszystkim kampania na YouTube powinna być przygotowana specjalnie z myślą o YouTubie i całej gamie narzędzi jakie oferuje platforma. Skusiłbym się na stwierdzenie, że dobrze obrane cele kampanii i do nich stworzona strategia narzędziowa YouTube dopiero otwiera pole do kreatywnego opowiedzenia historii. Potem wchodzi marketing z całą swoją mądrością, naturalnością i spójnością w opowiadaniu historii – mówi Jakub Barzak, global creative strategy lead, Storytel.

Zwraca też uwagę na to jak ważne jest dobre zgłoszenie, aby kampania miała szansę zwrócić uwagę jurorów.

– Zgłoszenie to ostatni element opowiadanej historii, jej streszczenie. To czas powrotu do analizy z realizacji celów kampanii i zrozumienia kategorii YouTube Works. Wszystko aby dobrze dopasować te dwa elementy do siebie. A potem to już magia storytellingu – zaznacza.

Monika Młynarczyk z Centrum Praw Kobiet zauważa zaś, że sukces można odnieść także pomimo różnych przeciwności, takich jak mniejszy budżet reklamowy, o czym najlepiej świadczy zwycięska w 2021 roku w kategorii Small budget, big results kampania “Stop Kobietobójstwu”. W tegorocznej edycji YouTube Works podobnym kampaniom dedykowane są aż dwie kategorie: Force for Good (dla kampanii zakrojonych na szczytne cele) oraz The Underdog (dla kampanii, które pomimo niewielkich budżetów osiągnęły spektakularne wyniki).

– Zapewne nie ma jednej recepty na stworzenie kreatywnej i efektywnej kampanii na YouTube i w różnych okolicznościach sprawdzają się różne strategie. W przypadku naszej kampanii „STOP Kobietobójstwu” decydujący był temat kampanii i jego zobrazowanie w postaci spotu, który podziałał na widzów mobilizująco. Ludzie poczuli, że trzeba interweniować, reagować, działać – tłumaczy Monika Młynarczyk, menedżerka ds. marketingu i fundraisingu, Centrum Praw Kobiet. – Historii bohaterki spotu – kobiety doświadczającej dotkliwej przemocy, nie dałoby się pokazać w krótkim spocie trwającym np. 30 sekund, w związku z tym YouTube był naturalnym wyborem dla naszego ponad 3-minutowego filmu. Dodatkowo komunikacja została uzupełniona kilkoma odcinkami popularnych podcastów kryminalnych. Dzięki temu kampania zbudowała ogromne zasięgi z minimalnym budżetem. W skrócie, elementy szczególnie ważne to: temat, idea kreatywna oraz stworzenie angażującego spotu dostosowanego do specyfiki YouTube.

Marcin Sienkowski, head of marketing w OLX podkreśla wagę współpracy w procesie tworzenia kampanii, ale także na to, że zgłoszenie może odegrać kluczową rolę przy branżowym konkursie. 

– Wyczerpująca odpowiedź na pytanie o to, jak połączyć kreatywność i efektywność to temat na kilka godzin prezentacji. Gdybym miał wybrać kilka najważniejszych dla mnie elementów, to z pewnością byłyby to dobrze dobrane insighty i otwartość, również w obserwowaniu i dobrym poznaniu adresatów kampanii, oraz doskonała współpraca na linii marketer - agencja - produkcja – mówi. – Wielu marketerów uważa, że dobra kampania obroni się w konkursie sama. Nie ma jednak nic bardziej mylnego. Zgłoszenie powinno być najlepszą reklamą naszej kampanii. Co najważniejsze, storytellingowo powinno się ono zamykać w spójną całość: od wyzwania i insightu, przez diagnozę i wybór środka do osiągnięcia celu biznesowego, po zbieżne z celem i mierzalne rezultaty.

Kampanie do YouTube Works można zgłaszać od 15 lipca do 31 sierpnia 2022 roku, wypełniając formularz na stronie konkursu: https://yt.be/workspl

Udział w konkursie jest bezpłatny.

 

materiał partnera
Autor artykułu:
materiał partnera
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów