Polacy o polskiej kuchni: słona, ziołowa i kwaśna

Według Polaków kuchnia polska ma smak słony, a typowe polskie potrawy to m.in. bigos, żurek i kotlety schabowe – wynika z badania Kantar TNS.

km
km
Udostępnij artykuł:
Polacy o polskiej kuchni: słona, ziołowa i kwaśna
fot. Shutterstock.com

Zapytani o to, jakie smaki i przyprawy kojarzone są z kuchnią polską, respondenci wskazali smak słony (49%), ziołowy (44%) i kwaśny (39%).

Według badanych przyprawy kojarzone z tradycyjną kuchnią polską to: czosnek (52%), pieprz (36%), chrzan (33%), pietruszka (32%), majeranek (32%) i koperek (29%).

Rzadko wskazywane były natomiast takie przyprawy jak szafran, imbir, goździki, gałka muszkatołowa czy cynamon (od 1 do 3%).

grafika

Za potrawy typowo polskie i niezapożyczone z innych krajów badani uznają bigos (94%), kapuśniak (86%), kaszankę (85%), żurek (85%) i kotlet schabowy (83%).

grafika

W badaniu zapytano również, czym Polacy poczęstowaliby gości z zagranicy, aby pokazać im smak kuchni polskiej. Badani wskazali dania, które najbardziej lubią – pierogi (40%), bigos (34%) i sernik (34%). Jednak nie są to, poza bigosem, potrawy uważane za najbardziej charakterystyczne dla kuchni polskiej.

grafika

Polacy regularnie jadają polskie dania w swoich domach, przygotowane samodzielnie lub przez bliskich – 75% respondentów jada tak co najmniej kilka razy w tygodniu. Widoczne są jednak pewne różnice ze względu na miejsce zamieszkania – mieszkańcy dużych miast rzadziej niż pozostali jadają polskie dania we własnych domach. W gościnie – u rodziny lub znajomych – jada 69% badanych, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Natomiast poza domem – w restauracji lub innym lokalu gastronomicznym – 58% badanych jada polskie dania raz w miesiącu lub rzadziej.

grafika

W badaniu zapytano również o to, czy Polacy zwracają uwagę, aby produkty spożywcze pochodziły z Polski. Respondenci najczęściej zwracają uwagę na rodzime pochodzenie pieczywa (85%), rzadziej mięs i wędlin, nabiału i warzyw (od 82% do 83%). Najmłodsi badani (w wieku 18-24 lata) przykładają wyraźnie mniejszą wagę niż pozostali do pochodzenia kupowanych produktów spożywczych.

grafika

Wyniki wskazują, że Polacy nie postrzegają siebie jako narodu szczególnie ceniącego i pielęgnującego kuchnię narodową. Za większych patriotów kulinarnych wskazują Włochów, Japończyków, Francuzów, Chińczyków czy Greków. Na postrzeganie patriotyzmu kulinarnego wpływ ma płeć i wiek. Kobiety i osoby młodsze w większym stopniu niż mężczyźni i osoby starsze postrzegają Polaków jako ceniących własną kuchnię narodową.

grafika

Badanie "Jak Polacy postrzegają kuchnię polską?" zostało przeprowadzone przez Kantar TNS na zlecenie Makro Polska, na potrzeby programu Polskie Skarby Kulinarne, w lutym 2018 r., metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo), na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów – użytkowników internetu w wieku 18-65 lat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"