Jak wyglądać będzie reklama w 2030 roku? AI górą, VR tonie

Badanie WPP Media "Advertising in 2030" opisuje zmieniające się trendy w reklamie, technologii i zachowaniach konsumentów. Eksperci agencji przewidują wzrost roli AI, ale spadek zainteresowania VR.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Jak wyglądać będzie reklama w 2030 roku? AI górą, VR tonie
Raport WPP Media o reklamie

Badanie "Advertising in 2030" zostało przeprowadzone przez zespół ekspertów WPP Media i analizuje 15 scenariuszy dotyczących przyszłości branży do 2030 roku.

Co czeka branżę reklamy?

Jednym z kluczowych wniosków jest rosnąca pewność co do roli generatywnej AI jako narzędzia kreatywnego. Postępy w tej dziedzinie od początku dekady są znaczące, co wpłynęło na zmianę podejścia ekspertów.

Z drugiej strony, zainteresowanie technologiami VR i AR maleje. Konsumenci nie w pełni przyjęli te rozwiązania, a metaverse nie zdobył jeszcze popularności, jakiej oczekiwano.

Eksperci WPP Media sprawdzili też, jak zmienia się postrzeganie prawdopodobieństwa różnych scenariuszy rozwoju mediów i technologii w perspektywie 2030 roku, porównując rok 2020 i prognozy na 2025 rok.

Największy wzrost optymizmu widać w obszarach związanych z automatyzacją i personalizacją – coraz więcej osób uważa, że dane biometryczne będą powszechnie wykorzystywane do dostępu i zabezpieczeń, a firmy w dużej mierze oprą produkcję treści na sztucznej inteligencji.

Rośnie również przekonanie, że interakcje między markami a konsumentami będą odbywać się głównie poprzez boty, a personalizacja obejmie nawet dane medyczne czy genetyczne.

WPP Media
WPP Media © materiały prasowe

Eksperci zauważają również zmiany w priorytetach konsumentów. Cena ponownie zyskuje na znaczeniu, przewyższając kwestie zrównoważonego rozwoju, które wcześniej były uważane za kluczowe.

Za najbardziej prawdopodobne zdarzenia w przyszłości uznaje się powszechne użycie biometrii do dostępu i personalizacji, dominację AI w tworzeniu treści, interakcje marek z konsumentami głównie przez boty oraz dalszą dominację dużych platform cyfrowych.

Na drugim biegunie, za najmniej prawdopodobne zdarzenia uznawane są: rozpowszechnienie robotów humanoidalnych, całkowite wyeliminowanie reklam z życia konsumentów oraz globalne, jednolite regulacje ochrony prywatności. Za nierealne uznaje się w badaniu także rozpowszechnienie mikropłatności jako alternatywy dla reklam i subskrypcji.

WPP Media
WPP Media © materiał prasowy

Raport podkreśla, że mimo oczekiwanych zmian, wiele obszarów wymaga jeszcze czasu, aby zyskać pełną akceptację i wdrożenie.

Fundament w postaci wcześniejszych edycji badania z lat 2020 i 2021, pozwala nam śledzić zmieniające się perspektywy. WPP Media przeprowadziła ankietę wśród ponad 60 ekspertów branżowych, przyglądając się tematom tak różnym jak sztuczna inteligencja czy VR i robotyka, poprzez zmiany regulacyjne, aż po modyfikacje zachowań zakupowych konsumentów. Naszym założeniem jest by raport "Advertising in 2030" oddzielał fakty od "szumu", pokazując, w jakim kierunku naprawdę zmierzają zmiany na rynku, napędzane zmianami technologicznymi

komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO WPP Media CEE

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana