Jaki trzeba zapłacić podatek od sprzedaży udziałów w spółce z o.o.

Sprzedaż przez podatnika udziałów w spółce z o.o. skutkuje powstaniem dochodu, który jest opodatkowany podatkiem dochodowym. Fiskusowi trzeba oddać z niego 19%. Koniecznym jest złożenie odrębnego formularza PIT-38.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

Jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów  wartościowych.

Koszty podatkowe Wartość kosztów podatkowych to nic innego, jak wydatki poniesione w celu objęcia udziałów w spółce, które stały się przedmiotem transakcji sprzedaży. Można zatem stwierdzić, że jest to przede wszystkim, cena za jaką dokonano nabycia udziałów, albo wysokość wkładów, jakie w zamian za nie wniesiono przy zakładaniu spółki. Większy problem może pojawić się dopiero w momencie gdy, zbywane udziały były objęte za wkład niepieniężny. W takim przypadku, ustawa wskazuje, że na dzień zbycia tych udziałów koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości: • nominalnej wartości objętych udziałów z dnia ich objęcia, jeżeli te udziały zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, • przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg i ewidencji, określonej na dzień objęcia tych udziałów lub wkładów, nie wyższej jednak niż ich wartość nominalna z dnia objęcia. 19% dochodu trafi do fiskusa Po ustaleniu wysokości przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów oraz kosztów poniesionychw związku z ich nabyciem, konieczne jest odprowadzenie do urzędu skarbowego stosownej kwoty podatku, którego wartość obliczana jest od ich różnicy, czyli od dochodu. Podatek dochodowy w tym przypadku wynosi  19%. Oznacza to, że w związku ze sprzedażą udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, udziałowiec osiąga dochód opodatkowany 19% podatkiem dochodowym. Podatek ten liczony jest od różnicy pomiędzy ceną sprzedaży udziałów, a wydatkami poniesionymi na ich nabycie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy udział zostanie sprzedany za taką samą kwotę, za którą był nabyty, to nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu. Poczekaj do kwietnia i złóż PIT-38 Podobnie jak w przypadku innych źródeł, dochód  z kapitału należy wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym, składanym do 30 kwietnia następnego roku podatkowego. Dla tego rodzaju dochodów właściwe jest zeznanie PIT-38.

Elżbieta Węcławik, Tax Care Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Gawkowski: ustawa o bezpieczeństwie w sieci trafi w tym tygodniu do prezydenta

Gawkowski: ustawa o bezpieczeństwie w sieci trafi w tym tygodniu do prezydenta

Kuba Wojewódzki z nowym podcastem w Onecie. Start w poniedziałek

Kuba Wojewódzki z nowym podcastem w Onecie. Start w poniedziałek

Przepytaj swojego LLM-a, może być "tajnym agentem"

Przepytaj swojego LLM-a, może być "tajnym agentem"

Byli dziennikarze TVP i Polskiego Radia na YouTube. Tyle zarabia PRZEkanał

Byli dziennikarze TVP i Polskiego Radia na YouTube. Tyle zarabia PRZEkanał

AI przejmuje część zadań w marketingu. Zmienia się rola pracowników i agencji

AI przejmuje część zadań w marketingu. Zmienia się rola pracowników i agencji

Revlon odświeża wizerunek. I sięga do kultowych kampanii z lat 80. i 90.

Revlon odświeża wizerunek. I sięga do kultowych kampanii z lat 80. i 90.