Jakub Korolczuk: Dla reklam kluczowa jest rewolucja digitalowa i branded content

- Tegoroczny konkurs Golden Drum pokazał trend, że mocne reklamy są silnie osadzone kontekstowo, wychodzą z prawdziwego spostrzeżenia i na nim budują całą komunikację - mówi nam Jakub Korolczuk, dyrektor kreatywny Grey Group Polska i juror Golden Drum.

kl
kl
Udostępnij artykuł:

- Reklamy walczą, zmieniają rzeczywistość, a nie jedynie budują świadomość. Chyba wszyscy jesteśmy zmęczeni kampaniami mówiącymi, że jest problem, ale nie podpowiadającymi, jak z tym problemem można walczyć. Dziś dobra reklama jest od razu rozwiązaniem, a przynajmniej próbą rozwiązania problemu. Daje jakiś pomysł i każe do niego ustosunkować się - podkreśla Jakub Korolczuk.

- Wszyscy liczyli - a przynajmniej wszyscy, których znam - że kryzys wywinduje odważne pomysły. Tak się nie stało. Dużo większy wpływ na jakość kampanii ma rewolucja digitalowa i błyskawiczny wzrost znaczenia np. branded content. To jasne, że ludzie omijają reklamy. Mądrze i jakościowo tworzony branded content daje zupełnie nową jakość relacji. W Polsce robi to np. Tyskie z serialem „Piąty stadion”, czy fundacja Rak’n’Roll w swoim wydawnictwie muzycznym. Przy tak dużej konkurencji - telewizja, kino, vod, youtube, fb i niezliczona reszta „fajnych rzeczy w internecie” - liczy się jakość contentu. Słabe pomysły są po prostu nieoglądane i muszą umrzeć - mówi nam Jakub Korolczuk (więcej na temat tegorocznej edycji Golden Drum).

Z Jakubem Korolczukiem, dyrektorem kreatywnym w Grey Group Polska oraz jurorem tegorocznej edycji konkursu Golden Drum, w naszym mini wywiadzie rozmawiamy o polskich realizacjach nagrodzonych podczas tego festiwalu oraz o jakości rodzimych kampanii.

Z Jakubem Korolczukiem, dyrektorem kreatywnym w Grey Group Polska oraz jurorem tegorocznej edycji konkursu Golden Drum, w naszym mini wywiadzie rozmawiamy o polskich realizacjach nagrodzonych podczas tego festiwalu oraz o jakości rodzimych kampanii.

Krzysztof Lisowski: Podczas tegorocznej edycji konkursu Golden Drum kierował Pan komisją zajmującą się kategorią Single Channels. Jak Pan podsumowuje poziom tegorocznej edycji tego wydarzenia?

Jakub Korolczuk, dyrektor kreatywny Grey Group Polska i juror Golden Drum 2013: W tym roku podczas konkursu Golden Drum w Portoroż było kilka naprawdę mocnych prac i to one zgarnęły pulę nagród. Na początku obrad jury uzgodniliśmy, co chcemy w tym roku nagradzać. Oczywiście ważne dla nas były idee i egzekucje, ale równie ważny był kontekst i lokalność. Golden Drum jest festiwalem regionalnym i niektóre prace jedynie tu mogą zostać naprawdę dostrzeżone i nagrodzone - dlatego, że są stąd, że dotykają lokalnego insight’u, który może nie zostać zauważony np. w Cannes. Do tych najmocniejszych prac należała akcja „10 meters apart” agencji New Moment New Ideas z Macedonii, która zbliżyła wyznawców różnych religii w tym kraju. Ta akcja jest tak inna, że trudno w ogóle ją nazwać reklamą. Ale to dobrze. Reklama ma tworzyć idee, które porwą ludzi, a nie zamknięte formaty, które łatwo przypisać do kategorii print czy digital. Wyróżniała się też kampania BV McCann Erickson Romania „Bucharest, not Budapest” dla batoników ROM, która - jak tytuł wskazuje - walczyła z częstym wypadkiem mylenia tych miast.

Te kampanie są chyba dowodem na to, że dzisiejsza reklama jest dość kontekstowa...

Te kampanie pokazują trend - mocne reklamy są mocno osadzone kontekstowo, wychodzą z prawdziwego spostrzeżenia i na nim budują całą komunikację. I co ważne, one walczą, zmieniają rzeczywistość, a nie jedynie budują świadomość. Chyba wszyscy jesteśmy zmęczeni kampaniami mówiącymi, że jest problem, ale nie podpowiadającymi, jak z tym problemem można walczyć. Dziś dobra reklama jest od razu rozwiązaniem, a przynajmniej próbą rozwiązania problemu. Daje jakiś pomysł i każe do niego ustosunkować się.

Czy na podstawie tegorocznej edycji konkursu i polskich realizacji do niego zgłoszonych można wyciągnąć wniosek, że polska reklama jest w dobrej kondycji?

Nie da się wyciągnąć wniosków dotyczących kondycji polskiej reklamy na podstawie jednego festiwalu. Ale widać parę rzeczy - np. to, że Getin Bank wygrywa poważną nagrodę na kolejnym po Cannes festiwalu za pomysł na produkt. I to jest u nas rewolucyjne podejście do reklamy - mój produkt jest moją komunikacją, jest moim dialogiem z klientem. W ten sposób Getin czy mBank, który zbiera doskonałe recenzje na całym świecie za nowy system transakcyjny, nie ścigają się z konkurencją w kategorii „który celebryta ładniej zatańczy na rzęsach”, ale proponują zupełnie nowe zasady gry.

A inne polskie kampanie oceniane w tegorocznym konkursie Golden Drum?

Inne docenione na Golden Drum prace z Polski mówiły o problemach społecznych - AĘ stworzona przez Ogilvy walczyła z upraszczaniem języka polskiego, a wydawnictwo muzyczne Rak’n’Roll zbiera pieniądze na walkę z rakiem. Wniosek jest chyba prosty - potencjał do robienia niestandardowych kampanii i rozwiązań biznesowych (takim jest przecież Rak’n’Roll) jest ogromny, tylko póki co są go w stanie wykorzystać jedynie organizacje charytatywne.

Czy kryzys, o którym wszyscy mówią, znajduje jakieś odbicie w poziomie reklam?

Wszyscy liczyli - a przynajmniej wszyscy, których znam - że kryzys wywinduje odważne pomysły. Tak się nie stało. Dużo większy wpływ na jakość kampanii ma rewolucja digitalowa i błyskawiczny wzrost znaczenia np. branded content. To jasne, że ludzie omijają reklamy. Mądrze i jakościowo tworzony branded content daje zupełnie nową jakość relacji. W Polsce robi to np. Tyskie z serialem „Piąty stadion”, czy fundacja Rak’n’Roll w swoim wydawnictwie muzycznym. Przy tak dużej konkurencji - telewizja, kino, vod, youtube, fb i niezliczona reszta „fajnych rzeczy w internecie” - liczy się jakość contentu. Słabe pomysły są po prostu nieoglądane i muszą umrzeć.

kl
Autor artykułu:
kl
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące