Browar Tenczynek został założony w połowie XVI wieku przez braci Tenczyńskich, browar ten wznowił produkcję stosunkowo niedawno, bo w 2014 roku. Janusz Palikot odkupił go od Marka Jakubiaka i zapowiedział inwestycję w branże postarzanych piw premium.
Oprócz inwestycji w browar zapowiedział również rozwój spółki- córki - Tenczyńska Okovita, która ma zająć się także sprzedażą wódki. W tym celu uruchomił akcję crowdfundingową, a z emisji akcji chciał pozyskać 4,2 mln złotych i pozyskać około tysiąca inwestorów. Ten cel został zrealizowany – zebrał całą kwotę i zyskał ponad 1,3 tys. akcjonariuszy. Mają być oni jednocześnie ambasadorami marki – angażować się w jej rozwój, promując ją w swoich regionach oraz oferując sprzedaż produktów m.in. barom czy restauracjom, dbając o rozgłos piw i wódki w mediach społecznościowych.

Ponad 4 mln zł w 36 dni
Palikot pobił rekord w historii crowdfundingu udziałowego w Polsce - w 36 dni pozyskał 4 mln 180 tys. zł na rozwój projektu z branży alkoholowej. W ten sposób zyskał pieniądze nie tylko na odrodzenie Okovity, ale i inwestycje w Browar Tenczynek oraz zapowiadane otwarcie taproomu. - Jesteśmy bardzo zadowoleni za tak ogromnego zainteresowania naszą zbiórką i rekordowym tempem, w którym udało się zrealizować 100 proc. jej celu. Na wszystkie oferowane akcje inwestorzy zapisali się i wpłacili środki w zaledwie 36 dni, czyli na 4 dni przed planowanym zakończeniem kampanii. Wiele osób nie zdążyło dopełnić formalności do czasu osiągnięcia kwotowego celu i w rezultacie do transakcji nie mogło już dojść – tłumaczy Janusz Palikot portalowi Wirtualnemedia.pl.
Dodaje, że to nie kwota była najistotniejsza w tej akcji, a przede wszystkim zależało mu na zgromadzeniu wokół projektu grona miłośników piw rzemieślniczych i „zachęceniu ich do skosztowania kultowej okowity”.- Jestem poruszony tym, że tak wiele osób odpowiedziało na nasze zaproszenie - ta społeczność to najważniejszy sukces i kapitał marek Tenczyńska Okovita i Browar Tenczynek - stwierdza.

Celem Palikota ma być rozwinięcie programu produkcji piw starzonych w drewnianych beczkach (barrel aging), stworzenie rzemieślniczej destylarni alkoholi wysokoprocentowych, a w ramach Okovity - produkcja jakościowej wódki rzemieślniczej (mocnej, potrójnie destylowanej według receptury z XIX wieku).
Z kwoty ponad 4 milionów złotych, aż 2 miliony mają być przeznaczone na budowę wieży destylacyjnej. Pozostała część będzie stanowić kapitał przeznaczony na bieżącą działalność. - Już trwają zaawansowane rozmowy z producentem alembiku do destylacji, mamy gotowe wizualizacje taproomu, nasz piwowar jest w trakcie zamawiania składników do warzenia sztosów, a my wybieramy odpowiednie do nich beczki – objaśnia nam plan działań były polityk.
Prezes zarządu Tenczyńskiej Okovity planuje rozpocząć leżakowanie piwnych sztosów Barrel Aged w przyszłym roku. - Wtedy też będziemy prowadzić prace nad dostosowaniem pomieszczeń Browaru Tenczynek do destylacji i wyposażeniem linii do produkcji Okovity, a także remonty związane z tworzeniem taproomu. Do końca 2020 roku zamkniemy wszelkie procesy inwestycyjne i przygotujemy pierwsze, testowe produkty pod marką Okovity, które na rynku zadebiutują najpóźniej w 2021 roku - deklaruje Janusz Palikot.

Właścicielem browaru jest Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, a spółką-córką - Tenczyńska Okovita, która będzie dzierżawić teren oraz zamawiać usługę rozlewniczą od Browaru Tenczynek.











