Jeden podręcznik – kilkuset autorów?

Współczesne podręczniki, choć są kolorowe i nowoczesne, to nierzadko okazują się niepraktyczne podczas lekcji. Często się więc zdarza, że nauczyciele muszą uzupełniać ich treść i przygotowywać dodatkowe materiały. Dlaczego więc nie dać im możliwości wypowiedzenia się na temat podręczników, z których chcieliby korzystać? W końcu co sto głów, to nie jedna…

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Zbyt obszerne materiały, abstrakcyjne przykłady, eksperymenty, których nie można zrealizować na lekcji – to tylko kilka przykładów niedopasowania podręczników do potrzeb nauczycieli oraz uczniów. Bardzo często przepełnione są rozwiązaniami, które nie zostały wcześniej przetestowane w klasach. Wiele podręczników zawiera też treści, w których autorzy odwołują się do rzeczy znanych uczniom kilka lat wcześniej, ale przestarzałych dla kolejnych roczników. Czasem uczniom trudno więc przyswoić wiedzę, ponieważ nie mogą sobie wyobrazić zastosowania jej w codziennym życiu lub wydaje im się to mało istotne (choćby ucząc się kątów geometrycznych na przykładzie rozstawu ramion pływaka). Z tych powodów nauczyciele nierzadko zmuszeni są tworzyć dodatkowe materiały, które poszerzałyby informacje, jakich zabrakło w podręczniku lub pomijać zupełnie niepotrzebne treści.

Co sto głów, to nie jedna

Konsumenci coraz częściej mają wpływ na to jak wyglądają produkty, z których korzystają, ponieważ sami wiedzą najlepiej czego potrzebują. Stąd coraz bardziej popularna staje się idea crowdsourcingu, a więc możliwości wypowiedzenia się przez użytkowników na temat produktu, z którego korzystają lub chcieliby korzystać, aby wprowadzić do niego ulepszenia, jakich oczekują. Dotąd nie była ona jednak specjalnie wykorzystywana w polskiej edukacji. Tymczasem podręczniki stanowią ważne narzędzie pracy nauczycieli i powinny spełniać ich potrzeby. Te nowe w niczym nie przypominają tych, z których uczyli się rodzice obecnych uczniów, są kolorowe i często pełne nowoczesnych rozwiązań. Niestety nie wszystkie z nich mają praktyczne zastosowanie w każdej klasie. A kto wie lepiej niż nauczyciele, czy dany podręcznik jest użyteczny? Aby tworzyć funkcjonalne książki, konieczne jest właśnie wzięcie pod uwagę opinii praktyków.

Nowe podejście do tworzenia podręczników, w którym są one opracowywane i recenzowane przez szerokie grono nauczycieli sprawia, że treści są sumą wieloletnich doświadczeń pedagogów. Przykładem jest akcja Superpodręczniki.pl. - Dzięki programowi recenzowania podręczników, każdy nauczyciel może ocenić książkę i mieć realny wpływ na jej treść i obudowę dydaktyczną. W ten sposób powstaje zawartość w pełni dostosowana do potrzeb pedagogów – mówi Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett. W ramach ogólnopolskiej akcji każdy nauczyciel biologii, matematyki i geografii, który zarejestrował się na stronie internetowej programu miał możliwość zrecenzowania podręczników i zeszytów ćwiczeń opracowywanych przez Wydawnictwo Klett. W akcji istotne było, aby zespół recenzentów reprezentował całą społeczność nauczycieli w Polsce. Opinie i sugestie przez nich wyrażone były brane pod uwagę przy tworzeniu ostatecznej wersji książek, co miało dać gwarancję, że proponowane w nich rozwiązania nadają się do wprowadzenia w życie w każdej szkole.

− Skoro nauczyciele mają korzystać z podręczników, to powinni mieć wpływ na to, jak one są tworzone. Na podstawie swoich doświadczeń wiem, że czasem muszę sama poszerzać jakieś treści, które są pominięte w podręczniku, a istotne w nauczaniu. Jest to bardzo kłopotliwe − podkreśla Lucyna Kamińska, z zespołu recenzentów. Inna recenzentka, Joanna Paszkowska, dodaje: − Myślę, że zapytanie o zdanie praktyków może wiele pomóc. Dodatkowo dało nauczycielom poczucie, że mogą mieć wpływ na produkt końcowy. Ja osobiście w pierwszej kolejności sięgnęłabym po podręcznik, który został w ten sposób przetestowany.

W poprzedniej edycji akcji wzięło udział ponad 2000 nauczycieli z całej Polski. – Ponad 90% recenzentów pozytywnie oceniło tę akcję, doceniając to, że mają realny wpływ na narzędzie swojej pracy. Obecnie ruszyliśmy z kolejną odsłoną i liczymy, że także będzie się cieszyć powodzeniem – podsumowuje Robert Kuc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji