Dlaczego kochamy kalendarze adwentowe?

Czekoladowe albo kosmetyczne. Dla zwierząt, fanów luksusu, a nawet poszukiwaczy erotycznych przygód. Kalendarze adwentowe, tak jak choinka, Last Christmas i “Kevin sam w domu” w wigilijny wieczór, stały się elementem bez którego nie wyobrażamy sobie świąt. Popyt na kalendarze rośnie z roku na rok, podobnie jak wiek ich odbiorców. Jak to się stało, że z produktu kierowanego do dzieci, stały się obiektem pożądania młodych dorosłych - zastanawia się Marta Nowak, senior creative copywriter w Havas Play.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Dlaczego kochamy kalendarze adwentowe?

Pomysłowi protestanccy rodzice z końca XIX wieku, którym zawdzięczamy ideę kalendarzy, byliby pewnie zdziwieni, dowiadując się, że wprawili w ruch tak ogromną marketingową maszynę. Jej tryby rozpędzają się już w końcówce lata. Kiedy część z nas łapie ostatnie promienie słońca na wakacjach last minute, wiele branż jest już gotowych na święta, w kalendarzach adwentowych dopatrując się (i słusznie!) wielce intratnej części gwiazdkowego biznesu.

Według ubiegłorocznego raportu Klarna, aż 70 proc. przedstawicieli Gen Z planuje zakup kalendarza adwentowego, z czego zdecydowana większość z myślą… o sobie!

grafika

Ciekawy insight dla marek

Stanowi to interesujący insight dla marek, które z sezonu na sezon prześcigają się w kalendarzowej pomysłowości. Budują w konsumentach pragnienie posiadania, co akurat w przypadku tego segmentu, wiąże się niejednokrotnie z wzbudzeniem instynktu łowcy na zakupowym polowaniu. Wszystko za sprawą zmyślnych wrześniowych sneak peeków w social mediach, limitowanych edycji, list oczekujących i wielkiego odliczania do premiery.

Kalendarze adwentowe na długo przed otwarciem pierwszego grudniowego okienka wywołują mnóstwo emocji. Chociaż za sprawą influencerskich unboxingów ich zawartość przestaje być dla nas zaskoczeniem, i tak z wypiekami na twarzy, wyczekujemy momentu gdy w końcu znajdą się w naszych rękach. Dlaczego? Dzięki nim, przez długie 24 dni możemy odbywać podróż w czasie do dziecięcych lat, kiedy wszystko było łatwiejsze, a święta stanowiły punkt kulminacyjny roku. Dziś natomiast, codzienny kalendarzowy upominek, dodaje odrobiny świątecznej radości do niezwykle pracowitego i  przepełnionego dedlajnami grudnia, fundując właścicielowi endorfinowy microdising.

Całe szczęście, bo jest on przydatny w racjonalizowaniu, często absurdalnie drogiego zakupu. Wśród pragmatycznych powodów dlaczego właściwie decydujemy się na kalendarz adwentowy, wysuwają się możliwość przetestowania bestsellerów/nowości/limitowanych edycji produktów, doświadczenia marek z wyższej półki w małym formacie oraz (pozornie?) atrakcyjna cena.

Skrupulatne wyliczenia informują bowiem, że w nasze ręce trafiają nie tylko 24 momenty szczęścia, ale najlepsza i jedyna w swoim rodzaju okazja sezonu. Marketingowo co prawda zdecydowanie bardziej intratna dla marek, które z jednej strony mogą skutecznie pozbyć się zapasów magazynowych albo produktowych niewypałów, z drugiej zaintrygować potencjalnych klientów nowościami. Ale uwaga! O tym, ze lepiej zachowywać balans drobiazgów o nikłej wartości i produktów z gatunku tych bardziej pożądanych, przekonało się przed dwoma laty Chanel. Ponad 38 milionów wyświetleń zanotował cykl wideo TikTokerki, która nad wyraz krytycznie oceniała kalendarz o wartości aż 825 dolarów, skrywający w sobie m.in. kilka zestawów… naklejek, magnesów czy miniaturowy notes.

U progu gwiazdkowego final countdown pozostaje zatem pytanie, który kalendarz adwentowy wybrać?! Advent(ure) Calendar ze Złotym Biletem od easyJet jest już niestety wyprzedany, jednak spokojnie – wierząc w pomysłowość rynku, możemy być przekonani, że amatorzy każdego rodzaju przedświątecznego hedonizmu znajdą coś dla siebie.

Marta Nowak, senior creative copywriter w Havas Play (Havas Media Network).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online