Kampania Marlboro nieetycznie namawia młodych do palenia (komentarze)

Prowadzona od 2011 roku kampania „Don't be a maybe” Marlboro została ostatnio oprotestowana przez organizacje antynikotynowe, które oskarżają ją o nieuczciwe nakłanianie młodzieży do palenia. Dla Wirtualnemedia.pl komentują Magdalena Brodka-Makara i Jan Naj.

Joanna Jasikowska
Joanna Jasikowska
Udostępnij artykuł:
Kampania Marlboro nieetycznie namawia młodych do palenia (komentarze)

Kampania „Don't be a maybe. Be Marlboro” jest skierowana do młodych ludzi i prezentuje bliskie im sytuacje czy wydarzenia, którym towarzyszą hasła: „Może nigdy nie znalazłeś drogi”, „Może nigdy nie napisałeś piosenki” czy „Może nigdy nie dotarłeś na szczyt”. Organizacja antynikotynowa Campaign For Tobacco Free Kids wraz z sześcioma innymi stowarzyszeniami stwierdziła, że Philip Morris, producent Marlboro, złamał prawo, jako że w niektórych krajach, w których prowadzona jest akcja, nie można kierować tego typu komunikatów do ludzi młodych. Dodatkowo uznano, że reklamy są po prostu nieetyczne i nakłaniają młodzież do nałogu, usiłując przekonać, że palenie tytoniu wpływa na samoocenę i życiowe osiągnięcia.

grafika

Akcja prowadzona jest obecnie w ponad 50 krajach na świecie. Ze względu na restrykcyjne prawo Philip Morris nie mógł jej realizować na terenie USA. Z kolei Niemcy pod koniec ubiegłego roku zakazali Marlboro prowadzenia kampanii „Don't be a maybe. Be Marlboro”.

grafika

Tymczasem w opinii pytanych przez na ekspertów jest to dobrze zrealizowana akcja, jednak jej mankament stanowi nieetyczny przekaz. Dla Wirtualnemedia.pl komentują Magdalena Brodka-Makara z Grupy Eskadra i Jan Naj z Blueberry.

Magdalena Brodka-Makara, strategy director w Grupie Eskadra

„Don’t Be Maybe, Be Malboro” to przykład dobrze zrealizowanej pod względem warsztatowym i kreatywnym kampanii. Bazowanie na prawdziwych insightach, związanych z fazą buntu i wejściem w dorosłość w połączeniu z atrakcyjnym światem młodych pięknych ludzi, daje sugestywny i perswazyjny komunikat.

Jedyne, co w tym wszystkim nie gra, to połączenie produktu, jakim jest papieros i młodej grupy docelowej. Rozpatrując aspekt etyczny należy się więc zgodzić z organizacjami antynikotynowymi, że reklama nakłania niepełnoletnich do palenia papierosów. Nie trzeba wprost pokazywać nastolatków, by osiągnąć taki efekt. Wystarczy zobrazować to, co dla nich jest aspiracyjne: ciągle młodych, ale już dorosłych ludzi, którzy nie boją się podejmowania decyzji, są wolni od zakazów i żyją pełnią życia. Reklama w jednoznaczny sposób sugeruje, iż sięgając po Malboro można stać się częścią właśnie tego świata.

grafika

Jan Naj, copywriter w Blueberry

„Kto to wie, kto powie i wytłumaczy mi?” Może Marlboro, a może nie? Może - to kluczowe słowo w najnowszej kampanii marki Marlboro. Ale to „może” może być interpretowane na zbyt wiele sposobów.

Kampania przypomina „Be stupid” by Diesel. Ale tam było prościej, ładniej, bardziej kontrowersyjnie i przede wszystkim jednoznacznie. Tu możliwości jest wiele. Marka mówi: „Może nigdy się nie zakochałeś/łaś. Bądź Marlboro”. Czy to znaczy, że: a) z Marlboro się zakochasz, b) nie ważne, czy się zakochałeś/łaś, ważne, że próbujesz, c) masz być sobą i nie ulegać presji otoczenia na zakochiwanie się? Abstrahując od tego, że papierosy i soczysty pocałunek nie bardzo idą w parze, pytanie brzmi - do kogo jest to kierowane? Do mnie? Ale ja się już zakochiwałem - mniej więcej tyle samo razy, ile razy rzucałem palenie - kilkunastokrotnie.

Co oznacza owo „be Marlboro”? Ciągłe próbowanie? Czy do tego namawia marka? Czy też mówi do nieudaczników, którzy nigdy nie osiągnęli szczytu i nigdy nie znaleźli drogi? A może do takich, którzy mają olbrzymie wymagania i ich szczyty są tak wysoko, że, mimo osiągnięcia kilku, nadal próbują osiągnąć ten jeden? A może warto przestać mówić „może” i opowiedzieć jakąś historię, która jest zrozumiała? A może jednak nie warto? Lepiej usiąść i sobie zajarać…

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online