Kobiety z wysoką świadomością o cytologii, gorzej z badaniami i wiedzą o raku szyjki macicy

Kobiety mają wysoką świadomość na temat konieczności wykonywania badań cytologicznych, ale nadal zbyt rzadko wykonuje je co trzecia Polka (rzadziej niż raz na dwa lata). Niepełna jest również wiedza na temat raka szyjki macicy - wynika z badania IQS.

km
km
Udostępnij artykuł:

82% Polek co najmniej raz w życiu wykonało badanie cytologiczne. Cytologię mają za sobą niemal wszystkie Polki po 30 roku życia (96%) oraz 3/4 (74%) kobiet w wieku 20-29 lat. Najrzadziej badanie cytologiczne wykonują nastolatki w wieku 15-19 lat (16%). Jednocześnie blisko 1/5 Polek nie wykonała w swoim życiu ani jednego badania cytologicznego i jest to silnie skorelowane z młodym wiekiem badanych.

grafika

Większość (76%) kobiet w wieku 20-39 lat wykonuje cytologię regularnie (co najmniej raz na 2 lata). Po 40 roku życia częstotliwość wykonywania cytologii maleje - regularnie badanie to wykonywane jest przez ok. 60% kobiet w tym wieku.

grafika

Częstotliwość wykonywania cytologii skorelowana jest również z wykształceniem kobiet. Najczęściej cytologię wykonują kobiety z wyższym wykształceniem (raz na 2 lata 74%), rzadziej ze średnim (62%), a najrzadziej z podstawowym (55%).

Pierwsza cytologia najczęściej wykonywana jest w wieku ok. 24 lat, zazwyczaj przed planowaną ciążą lub rozpoczęciem życia seksualnego.

grafika

Pierwsze badanie cytologiczne wykonywane jest najczęściej nieodpłatnie na NFZ.

grafika

Blisko połowa kobiet (45%), które wykonywały cytologię, wielokrotnie deklaruje, że zdarzało się im płacić za to badanie, a co szósta (16%) płaciła za każde wykonane badanie cytologiczne.

grafika

Udział w Populacyjnym Programie Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy deklaruje co dziesiąta kobieta (9%). Istotnie częściej są to osoby po 40 roku życia, z miast powyżej 200 tys. mieszkańców.

grafika

Ponad połowa kobiet nie wie, że do cytologii należy się przygotować i w jaki sposób. Częściej są to osoby przed 30 rokiem życia i z niższym wykształceniem.

grafika

Lekarze nie informują pacjentek w jaki sposób mają się przygotować do tego badania. Na brak informacji częściej narzekają nastolatki oraz mieszkanki wsi i małych miast.

grafika

Według pacjentek najpopularniejszym sposobem pobierania próbki jest patyczek z wacikiem (48%), a blisko co piąta kobieta (18%) w ogóle nie jest świadoma techniki poboru próbki. Tylko co trzecia badana (34%) wskazała właściwą metodę poboru próbki, czyli specjalną szczoteczkę.

grafika

Barierą dla wykonywania badań cytologicznych jest brak informacji od lekarza o konieczności wykonania takiego badania. Równie często podawaną przyczyną, szczególnie przez nastolatki, jest skrępowanie, wstyd przed lekarzem, a szczególnie lekarzem – mężczyzną. Stosunkowo często kobiety deklarują bezradność, niewiedzę w jaki sposób zapisać się na to badanie. Istotny jest również aspekt polskiej mentalności: poczucie, że co ma być, to będzie, że lepiej nie robić badań, bo "jeszcze coś wyjdzie", a na co dzień są ważniejsze sprawy.

grafika

Jak wynika z badania, nadal nie ma wśród Polek jednoznacznej wiedzy odnośnie przyczyn zachorowań na raka szyjki. Jednocześnie nadal co piąta kobieta w Polsce nie wie, jaka jest etiologia raka szyjki macicy, choć większość badanych jest świadoma, że cytologia jest podstawowym badaniem profilaktycznym w wykrywaniu raka szyjki macicy. Większość kobiet, które trafnie wymieniają zakażenie wirusem HPV, jednocześnie jako przyczynę wskazują zachorowania w rodzinie. Dotyczy to także kobiet z najbardziej świadomych grup (młode, wykształcone, z dużych miast).

grafika

Podobnie jak w przypadku innych chorób kobiecych, rzadko rozmawia się o tym z rodziną. Niski jest też poziom świadomości występowania chorób w rodzinie.

grafika

Kobiety dbają o higienę intymną. Większość używa dedykowanych, specjalistycznych produktów.

grafika

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą IQS, w ramach kampanii "Piękna bo zdrowa", na zlecenie organizatora kampanii - ogólnopolskiej organizacji "Kwiat Kobiecości", w dniach 2-7 grudnia 2016 r., techniką wywiadu internetowego, na próbie Polek w wieku 15-55 lat, N=800.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online