Kolej w 2022 r. przewiozła ponad 342 mln pasażerów. Prawie o 100 mln więcej niż rok wcześniej

Ponad 342 mln pasażerów podróżowało w 2022 r. koleją w Polsce, to o 97 mln więcej niż w 2021 r. - wynika z opublikowanego we wtorek przez Urząd Transportu Kolejowego raportu o rocznych wynikach przewozowych kolei. Koleją przewieziono 250 mln ton towarów.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
Kolej w 2022 r. przewiozła ponad 342 mln pasażerów. Prawie o 100 mln więcej niż rok wcześniej
fot. materiały prasowe

Rok 2022 r. dla wszystkich kolejowych regularnych przewoźników pasażerskich przyniósł wzrost liczby pasażerów w ujęciu rocznym. Nie wszyscy przewoźnicy osiągnęli jednak wyniki na poziomie 2019 r., czyli sprzed spowodowanego pandemią spadku przewozów osobowych. Liczba pasażerów kolei w 2022 r. nie tylko była wyższa o 6,3 mln w zestawieniu z 2019 r., ale również była także najwyższa w ostatniej dekadzie. Możemy tym samym mówić o odbudowie przewozów pasażerskich do poziomu sprzed pandemii - ocenił w raporcie UTK.

Największy udział w przewozach miała spółka Polregio

Największy udział w przewozach jeśli chodzi o liczbę pasażerów - ponad 25 proc. miała w 2022 r. spółka Polregio. 17,26 proc. przewiozły Koleje Mazowieckie, a 17,23 - PKP Intercity. Na kolejnych miejscach - z ponad 5-proc. udziałem znalazły się PKP SKM, Koleje Śląskie i SKM Warszawa. Jeśli chodzi o pracę przewozową, prawie 60 proc. zostało wykonane przez PKP Intercity, co jest związane ze specyfiką dalekobieżnych tras tego przewoźnika. Średnia odległość na jaką pasażer PKP Intercity podróżował w 2022 r. to 235 km. Drugą pod względem wielkości pracę przewozową wykazało Polregio, uzyskując udział na poziomie 17,37 proc. i średnia odległość przewozu jednego pasażera 47 km.

W porównaniu do okresu przed pandemią, czyli roku 2019, najwięcej pasażerów zyskało PKP Intercity - ponad 10 mln, czyli prawie 21 proc. Z 6 do 8,7 mln, czyli o prawie 45 proc. wzrosła liczba pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Więcej pasażerów w porównaniu do 2019 r. przewiozły też Koleje Wielkopolskie, Koleje Małopolskie i PKP SKM.

U pozostałych przewoźników liczba pasażerów była mniejsza niż w 2019 r. 24 proc. mniej przewiozła WKD, prawie 20-proc. spadek zanotowała SKM Warszawa, niemal 5 proc. pasażerów mniej przewiozły Koleje Mazowieckie. Także największy przewoźnik - Polregio zanotował niemal 2-proc. spadek, co oznacza o 1,7 mln pasażerów mniej. W ocenie UTK na spadki te w dużej mierze ma wpływ praca zdalna, bardzo popularna w dużych miastach, szczególnie w Warszawie, ale również wiele remontów na sieci zarządcy infrastruktury i przez to brak możliwości przygotowania dobrej oferty dla pasażerów.

W 2022 r. masa towarów przewiezionych koleją wzrosła o 2,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku i wyniosła 248,6 mln ton. Pod względem masy największym przewoźnikiem towarowym było PKP Cargo z udziałem 35,5 proc. Drugie w zestawieniu DB Cargo Polska osiągnęło udział na poziomie niemal 16 proc. Na trzecim miejscu znalazła się spółka Lotos Kolej, osiągając 5,2 proc. udział.

Jeśli chodzi o pracę przewozową, prawie 40 proc. przypadło na PKP Cargo, 9 proc. udziału zanotowało Lotos Kolej, a nieco ponad 5 proc. - DB Cargo Polska.

W ocenie Prezesa UTK Ignacego Góry, rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w 2022 r. to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii. "Na tak dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje" - napisał Góra we wstępie do raportu.

Prezes UTK zauważył, że dużym wyzwaniem dla kolei jako zrównoważonego środka transportu są wysokie ceny energii, które generują wyższe ceny usług, a tym samym mogą zniechęcać potencjalnych pasażerów czy też spedytorów do korzystania z usług kolei. "Należy się tym samym uważnie przyjrzeć czynnikom, które obniżają konkurencyjność kolei wobec innych środków transportu. (...) Bez odpowiedniego wsparcia utrzymywanie pozytywnego trendu sprzed 2022 r. może być trudne" - podkreślił Góra.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów