Komisja Europejska może urelugować buy-outy. Europejskie Zrzeszenie Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów: krok w stronę uczciwych warunków pracy

Unijni urzędnicy chcą, by na szczeblu Komisji Europejskiej podjęto regulację umów wykupu praw autorskich przez globalne podmioty, zwłaszcza serwisy streamingowe (tzw. buy-out). - Cieszę się, że UE zrobiła kolejny krok w stronę zapewniania kompozytorkom i kompozytorom uczciwych zasad i warunków pracy - komentuje Miłosz Bembinow, prezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Buy-outy to w przemyśle kreatywnym umowy wykupu pełni praw autorskich od twórców przez większe podmioty (np. platformy streamingowe, telewizje, producentów gier). Twórca (scenariusza, muzyki, tłumaczenia) dostaje w ramach takiej umowy zamiast cyklicznych tanteim jednorazową zapłatę za swoje dzieło oraz podpisuje zobowiązanie do zrzeczenia się przychodów z eksploatacji utworu. Przedstawiciele zawodów kreatywnych wskazują, że to nieetyczne i skrajne niekorzystne rozwiązanie dla twórców, ponieważ wymaga zrzeczenia się przyszłych tantiem nie tylko dla nich, ale i dla spadkobierców.

ZAiKS: globalni streamerzy wymuszają buy-outy

W ocenie branży kreatywnej, buy-outy szczególnie szkodzą twórcom, których dzieła zyskują sławę i uznanie - bo im popularniejszy utwór, tym więcej pieniędzy trafia do ich kieszeni.  Umowy wykupu takie zyski wykluczają. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi podkreślają, że wynagrodzenie z tytułu buy-outu często okazuje się całkowicie nieadekwatne do skali sukcesu komercyjnego danego dzieła, np. gry, filmu, serialu czy ścieżki dźwiękowej.  

ZAiKS wskazuje, że umowy w modelu buy-out są niemal wymuszane na europejskich twórcach przez globalnych graczy (szczególnie z USA). Buy-outy zaczęły być szczególnie często praktykowane podczas pandemii COVID-19, kiedy twórcom i twórczyniom wydawało się, że są w sytuacji bez wyjścia i muszą się zgodzić na gorsze warunki współpracy - czytamy na stronie ZAiKSu.  

Problemem umów buy-out zajmuje się Europejskie Zrzeszenie Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów (GESAC), którego ZAiKS od 2004 roku jest częścią. Organizacja reprezentuje interesy blisko 1 mln autorów i posiadaczy praw zrzeszonych w 32 stowarzyszeniach autorskich z Europy.

GESAC zabiega o to, by umowy buy-out w przemyśle kreatywnym zostały uregulowane na poziomie europejskim. 

Komisja Europejska ureguluje buy-outy?  24 października Komisje Kultury i Edukacji (CULT) oraz Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (EMPL) Parlamentu Europejskiego przyjęły sprawozdanie zawierające zalecenia legislacyjne dotyczące wybranych warunków pracy europejskich artystów na szczeblu unijnym. Umowy buy-out znalazły się na tej liście. Urzędnicy unijny wskazali, że "rosnący problem wykupu praw autorskich uniemożliwia autorom i kompozytorom godziwe wynagrodzenie i zagraża ich egzystencji".

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zapa-z-twardym-stanowiskiem-w-sprawie-tantiem-dla-tworcow-scenariuszy-reklam ##

W sprawozdaniu wezwano Komisję Europejską do zaproponowania niezbędnych środków w celu przeciwdziałania umowom typu buy-out i szkodliwym praktykom firm zza oceanu, które próbują ominąć prawo unijne.

GESAC z zadowoleniem przyjął zdecydowany apel europarlamentarzystów z w sprawie warunków pracy artystów i konieczności podjęcia przez Unię Europejską działań mających na celu rozwiązanie problemu umów wykupu (buy-out) narzucanych europejskim autorom i kompozytorom przez platformy VOD spoza Unii.

- Buy-outy czyli umowy wykupu praw autorskich na podstawie przepisów obowiązujących poza Unią Europejską, destabilizują nasz rynek kreatywny i pozbawiają twórców tantiem. Wytwórnie filmowe i muzyczne zza oceanu narzucając europejskim twórcom system polegający na wypłacaniu jednorazowych wynagrodzeń za utwór, po prostu ich wykorzystują. Cieszę się, że UE zrobiła kolejny krok w stronę zapewniania kompozytorkom i kompozytorom uczciwych zasad i warunków pracy - komentuje Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serial-wielka-woda-hit-netflix-brak-tantiemy-dlaczego-zwiastun-opinie-obsada ##

- Społeczność twórców liczy na to, że europejski prawodawca podejmie niezbędne środki w celu powstrzymania nieuczciwych praktyk na rynku i zapewnienia, że globalni streamerzy przestrzegają przepisów i zasad UE, gdy działają w Europie. Zachowanie praw autorskich i praw twórców w Europie ma zasadnicze znaczenie dla przyszłości europejskiej kreatywności i gospodarki. Z niecierpliwością oczekujemy na potwierdzenie tego zdecydowanego stanowiska Parlamentu Europejskiego w głosowaniu plenarnym - dodaje Véronique Desbrosses, dyrektor generalna GESAC

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu