Kondycja i perspektywy rozwoju branży handlu internetowego

300 profesjonalistów związanych z branżą e-commerce spotkało się na konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies, by dyskutować o kondycji i perspektywach rozwoju branży handlu internetowego. Do jakich wniosków doszli uczestnicy debat, które odbyły się 27 marca br. w warszawskim hotelu Sheraton?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Konferencja Business Success Story & Strategies zgromadziła ekspertów z takich firm jak Ruch, Gemius, Google Poland, CDP.PL, PayPal, e-Kiosk, SAS Institute, Ravelo, Answear.com, SARE oraz Oriflame rozmawiano o strategiach, które pozwalają odnieść sukces w branży handlu internetowego. Sesję inauguracyjną poświęcono trendom konsumenckim wpływającym na kształtowanie rynku e-sklepów, roli nowych narzędzi wymiany handlowej oraz wpływowi e-commerce na logistykę, transport i sektor bankowo-finansowy.

Na konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies, Dariusz Stolarczyk wiceprezes RUCH, ogłosił koniec jednokanałowej komunikacji i zdefiniował cztery zjawiska, które mają i będą miały wpływ na rynek e-commerce: mobile, rzeczywistość rozszerzoną jako sposób na połączenie zakupów off i online, druk 3D oraz „Internet rzeczy”.

– Sklepy, w których klienci dokonują zakupów przez kanał tradycyjny i internetowy zyskują wyższe oceny niż wówczas, gdy zakup dokonywany jest jedynie w jednym z kanałów – mówił. – Dzisiejszy konsument spędza nawet 14 godzin dziennie z telefonem w zasięgu ręki. Telefon stał się oknem na świat, służy do konsumpcji dóbr i rozrywki. Rzeczywistość rozszerzona sprawdza się wszędzie tam, gdzie klient ma styczność z marką, przyspieszając decyzję o zakupie. Druk 3D i tworzenie skrojonych na miarę produktów oraz „Internet rzeczy” – gdy każdy przedmiot będzie potencjalnie zarówno „inteligentny", jak i podłączony do sieci – dają ogromne możliwości ofertowe – mówił Dariusz Stolarczyk.

Zdaniem Mateusza Gordona z firmy Gemius, cena nadal odgrywa istotną rolę przy wyborze miejsca zakupów w sieci, jednak ten czynnik traci na znaczeniu, wypierają go procesy lokalizacyjne. – Dobry sklep zatrzymuje klientów, dlatego sklepy online się rozbudowują o nowe kategorie. Z czasem cena przestanie odgrywać kluczową rolę. Rynek dojrzewa, chcemy mieć zakupy dostarczone na czas, być sprawnie obsłużeni, swobodnie poruszać się w przestrzeni e-sklepu. Wygoda bierze górę – mówił podczas konferencji ekspert Gemiusa.

W opinii Joanny Dzwonkowskiej, prezes RUCH Marketing naturalny rozwój gospodarki podnosi oczekiwania konsumentów, co generować musi nowe pomysły na to jak budować ich lojalność. Jednym z najważniejszych czynników tego procesu jest personalizacja oferty, która umożliwia robienie zakupów szybciej, sprawniej i taniej.

– Pakiet elementów kluczowych w budowaniu lojalności e-konsumentów można zamknąć w trzech słowach: pewność, zaufanie, wiarygodność. Szybka dostawa, konkurencyjne ceny, możliwość zwrotu, wysoka jakość obsługi, opłata za dostawę – na to zwraca uwagę klient. Jeśli jego oczekiwania zostaną spełnione, będzie wracał. Sama wielokanałowość również może dać satysfakcje kupującemu, który umiejętnie porusza się w takim modelu. Lojalność można budować również na elitarności (abonamenty, klubowość), marketingu kontekstowym (np. porady ekspertów przy dokonywaniu zakupów) czy grywalizacji – uważa prezes RUCH Marketing.

Z opinią, że budowanie lojalności jest wyzwaniem dla branży e-commerce zgodził się Michał Gembicki, członek zarządu CDP.pl. – Zunifikowana jest logistyka, czyli szybka dostawa i cena. Gdzie szukać przewagi? Między innymi w budowaniu treści wokół sklepu poprzez blogi, video, unboxing (rozpakowywanie). Ważne są działania posprzedażowe. Jeśli spojrzymy na e-commerce dzisiaj widać, że są dosyć bezduszne. Otrzymujemy maile o treści „płatność potwierdzona”, „przesyłka wysłana” itp. Pokazanie ludzkiej twarzy sklepu jest znaczące – argumentował na konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies.

Co jeszcze można zrobić, by osiągnąć sukces? – Ścieżka rozwoju e-commerce nie różni się od tego, co już było w realu, poniekąd „odkrywamy Amerykę” na nowo. Wracamy np. do specjalizacji. Trzeba zmniejszyć ofertę, bo za duży wybór utrudnia decyzje. Trzeba budować potrzebę. Dyskonty ją zmniejszyły i wygrywają z hipermarketami. Sprawnie przeprowadzona marketingowa akcja, informująca np. o cotygodniowej, nowej, ciekawej i limitowanej ofercie sprawi, że klient wróci – dodał Michał Gembicki z CDP.pl.

Wtórował mu Dariusz Piekarski, członek zarządu, dyrektor zarządzający SARE, który zauważył, że w gospodarce pojawiły się nowe złoża. – Tak jak kiedyś odbywały się odwierty, które pozwalały na wydobywanie ropy i węgla. Tak teraz naszymi złożami są informacje, które możemy wydobyć, np. z serwisów społecznościowych. Odpowiednio zagregowane dane o osobach, o tym co robią, co lubią stanowią nowe złoża, które można wykorzystać w gospodarce, pod warunkiem, że zastosuje się odpowiednie narzędzia, które pozwolą na ich monetyzację – stwierdził Dariusz Pierkarski.

Z kolei zdaniem Mateusza Ciesielskiego, Business Development Director w SAS Institute, „Internet of me” czyli personalizacja Internetu, to przyszłość branży e-commerce. – Dostęp do Internetu stanie się jednym z podstawowych praw człowieka – mówił Mateusz Ciesielski. Dyrektor SAS Insitute podkreślił, że coraz większą rolę w naszym życiu będą odgrywać urządzenia z dostępem do Internetu, które w niedalekiej przyszłości będą połączone w jeden system.

Zdaniem uczestników debat, które odbyły się w czasie E-commerce Business Success Story & Strategies, gospodarka elektroniczna jest i pozostanie istotnym impulsem rozwojowym polskiej gospodarki, który z roku na rok ma coraz większy udział w polskim PKB. Jednocześnie szybkość transferu elektronicznego pieniądza, coraz lepsze rozwiązania logistyczne, coraz większa sieć i mnogość kanałów dystrybucji, rosnąca liczba narzędzi i rozwiązań sprawiają, że konkurencja staje się coraz bardziej złożona, dynamiczna i nieprzewidywalna.

Partnerem strategicznym konferencji był Ruch SA, a sponsorem firma SARE SA, zaś parterami SAS Institute oraz Raben Polska.

Organizatorem konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies, która odbyła się 27 marca br. w warszawskim hotelu Sheraton, była Grupa PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, wydawca prasy oraz portali biznesowych, m.in.: dlahandlu.pl, Miesięcznik Gospodarczy „Nowy Przemysł”, wnp.pl, Rynek Spożywczy, portalspożywczy.pl oraz propertynews.pl.

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.

Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.

W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.

Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.

Dodatkowe informacje:

Marta Stach, Imago Public Relations

T. 32 608 29 85, M. 609 808 119

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów