BBC bez abonamentu od 2027 roku? „Takie pomysły pojawiają się cyklicznie”

Brytyjski rząd rozważa likwidację obowiązkowego abonamentu rtv do 2027 roku. BBC ma do tego czasu opracować nowy plan biznesowy dotyczący finansowania. - U nich planuje się to 5 lat wcześniej, u nas - na przestrzeni miesiąca - zaznacza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

BBC to stacja posiadająca status brytyjskiego nadawcy publicznego, funkcjonująca na rynku od 1922 r., początkowo jedynie jako stacja radiowa. Podmiot jest obecnie finansowany z obowiązkowego abonamentu rtv i nie ma praw do emitowania reklam w kluczowych kanałach w radio i telewizji.

Koniec abonamentu

Jak donoszą media (m.in. dziennik „The Guardian”) BBC czekają ciężkie czasy. W brytyjskim rządzie zrodził się bowiem pomysł skasowania abonamentu rtv do 2027 r.

Według źródeł do 2024 r. obowiązkowa roczna opłata finansująca BBC przez każdego dorosłego Brytyjczyka utrzyma się na poziomie 159 funtów. W kolejnych latach ma zostać podniesiona. Jak wylicza „The Guardian”, biorąc pod uwagę wskaźnik inflacji w wysokości 5,1 proc. abonament może wzrosnąć do 167 funtów rocznie.

Nadine Dorries, brytyjska minister ds. kultury planuje zniesienie abonamentu rtv do 2027 r. Zgodnie z zapowiedzią BBC ma do tego momentu wypracować nową strategię biznesową dotyczącą finansowania nadawcy. To może być trudne zważywszy, że obecnie nadawca otrzymuje rocznie finansowanie w wysokości ponad 3,2 mld funtów.

Zgodnie z planem BBC od 2027 r. będzie się utrzymywać z kilku różnych źródeł: dobrowolnych wpłat, reklam (w ograniczonym zakresie) oraz opłat licencyjnych za własne produkcje tworzone przez BBC i sprzedawane zewnętrznym nadawcom.

- Chodzi nam o to, by Brytyjczycy będący w złej kondycji finansowej, na przykład emeryci, nie musieli ponosić ciężarów związanych z funkcjonowaniem BBC. To się musi zmienić - wyjaśniła Nadine Dorries.

Abonament to bumerang

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych, zasiadający wcześniej w KRRiT raczej chłodno spogląda na zapowiedzi minister Nadine Dorries.

- Takie koncepcje pojawiają się na brytyjskim rynku cyklicznie – zaznacza Juliusz Braun. - Nie ma w tym dziwnego. Brytyjczycy wpadają w panikę, kiedy ściągalność abonamentu zbliża się do 90 proc. U nas wynosi… około 10 proc.

Nasz rozmówca podkreśla, że BBC ma w zanadrzu spory potencjał. - Obecnie ok. 20 proc. przychodów nadawcy to produkcje wysokiej jakości dla firm zewnętrznych. Ten segment prawdopodobnie urośnie. Myślę, że BBC sobie poradzi.

Ekspert wskazuje też na proces ustalania opłat. - U Brytyjczyków konsultacje rozpoczynają się dzisiaj, a dotyczą 2027 roku – zaznacza Braun. - W Polsce dotacje na TVP są ustalane z miesiąca na miesiąc. Dlaczego? Bo mamy do czynienia z ręcznym sterowaniem publicznymi mediami.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela