Koniec tygodnika „Fakty i Mity”. Powodami problemy z dystrybutorami i spadająca rentowność

Tygodnik „Fakty i Mity” (Błaja News) z końcem lipca przestanie się ukazywać, głównym powodem jest jego malejąca rentowność - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. - Zderzyliśmy się ze ścianą - napisała do dziennikarzy redaktor naczelna pisma i prezes spółki Ewa Kotlińska. - Mamy jeszcze pieniądze, ale nie chcemy doprowadzić do sytuacji, gdy ich zabraknie - mówi nam Anna Dembowska, prokurent spółki.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Koniec tygodnika „Fakty i Mity”. Powodami problemy z dystrybutorami i spadająca rentowność

„Fakty i Mity” ukazują się od 2000 roku, sprofilowany był od samego początku jako pismo antyklerykalne. W czerwcu br. redakcja pożegnała się z Dariuszem Cycholem, redaktorem naczelnym gazety. Jego obowiązki przejęła mieszkająca w Kanadzie Ewa Kotlińska, prezes spółki Błaja News. Już wówczas pisaliśmy, że Błaja News szykuje się powoli do zamknięcia gazety i likwidacji wydawniczej działalności.

W poniedziałek Ewa Kotlińska wysłała dziennikarzom i redaktorom list, w którym informuje o zamknięciu „Faktów i Mitów” z dniem 31 lipca. - Po zapowiedziach prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, który zamierza rozprawić się z mediami, tym bardziej nie brzmi to jak zaproszenie to współpracy. Brakuje także sił i środków na walkę z wiatrakami - czytamy w piśmie, do którego dotarła redakcja portalu Wirtualnemedia.pl. - Z żalem ogłaszam Państwu, że rozpoczęłam proces likwidacji spółki „BŁAJA News” a tym samym zaprzestania wydawania naszego tygodnika z dniem 31 lipca 2020 r. Tego też dnia ukaże się ostatni numer „FiM” - dodano.

Jako inne powody Ewa Kotlińska wskazuje problematyczną współpracę z dwoma kolporterami gazety. - Jeden zaprzestał regulowania płatności za faktury za sprzedaż tygodnika, a drugi po procesie restrukturyzacji w roku ubiegłym wciąż nie uregulował zobowiązania, jaki ma względem nas (chodzi o Ruch - przyp.). Nie jestem w stanie funkcjonować bez zaplecza finansowego, które pozwoliłoby pokryć podstawowe koszty. Ostatnie lata nie były dla wydawnictwa łaskawe, ale zawsze udawało się nam wyjść z opresji. Nie tym razem. Czynnik zewnętrzny postawił kropkę nad „i”. Moja decyzja jest więc nieodwołalna - pisze do dziennikarzy.

Zapewnia przy tym, że wszystkie wierszówki z lipca będą uregulowane terminowo. W redakcji pracuje szóstka dziennikarzy, współpracuje z nią na stałe kilkanaście innych osób. Nakłady firmy na wynagrodzenia wyniosły w ub.r. 1,27 mln zł, z czego 324,1 tys. zł na pensje, a 943,8 tys. zł na wynagrodzenia i honoraria dla współpracowników.

Informację o likwidacji pisma potwierdza w rozmowie z nami Anna Dembowska, prokurent spółki. - Zamykamy gazetę z ostatnim lipca, powodem jest coraz mniejsza rentowność. Sukcesywnie spada liczba czytelników i mimo, że na razie mamy jeszcze pieniądze, nie chcemy doprowadzić do takiej sytuacji, gdy nie będziemy ich mieli na bieżącą działalność i wypłaty dla pracowników - mówi Dembowska portalowi Wirtualnemedia.pl.

„Fakty i Mity” zostały założone w 2000 roku przez Romana K., który do 2016 roku był też redaktorem naczelnym. W sierpniu 2019 roku został skazany przez łódzki Sąd Okręgowy na 10 lat więzienia za podżeganie do zabójstwa swojej byłej żony, spowodowanie szkód finansowych u Błaja News i wyłudzenia od firm ubezpieczeniowych. Od 2016 roku pismu szefował Dariusz Cychol, z którym wydawca rozwiązał umowę z początkiem marca br. (ze skutkiem na koniec czerwca br.).

Tygodnik od jesieni 2016 roku do połowy 2018 roku był objęty audytem przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy. W pierwszej połowie 2018 roku średnia sprzedaż ogółem pisma wynosiła 23 367 egz. po spadku o 13,5 proc. w skali roku.

Jacek Kowalski
Autor artykułu:
Jacek Kowalski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK