Koronawirus zwiększa ruch w aplikacjach Facebooka o 50 procent. "Nie przekłada się to na większą monetyzację"

Od początku pandemii koronawirusa korzystanie z ekosystemu Facebooka związane z przesyłaniem wiadomości zwiększyło się o 50 procent, dwukrotnie wzrosła też liczba połączeń głosowych i wideo w aplikacjach Messenger i WhatsApp. Pomimo większej aktywności użytkowników Facebook traci przychody wskutek kurczenia się rynku reklamowego związanego z koronawirusem.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Wybuch pandemii koronawirusa i związana z tym izolacja mieszkańców różnych krajów spowodowała zwiększony ruch w internecie.

Większa liczba użytkowników korzysta z modelu zdalnej pracy w sieci, uczniowie odbywają lekcje online, zaś wielu internautów szuka rozrywki w serwisach streamingowych. To powoduje zagrożenia związane z przepustowością internetu, na co w ostatnim czasie największe platformy streamingu, a także Facebook zareagowały obniżeniem jakości emitowanych przez siebie treści wideo.

Lawinowy wzrost na Facebooku

W obliczu pandemii koronawirusa jedną z najchętniej wykorzystywanych obecnie platform społecznościowych jest Facebook. Serwis potwierdził to podając na blogu niektóre statystyki.

Facebook zaznacza, że w okresie pandemii dla użytkowników jednym z największych problemów jest odseparowanie od siebie członków rodzin czy przyjaciół, którzy nie mogą się ze sobą fizycznie spotykać, chcą jednak utrzymać stały kontakt wykorzystując do tego m.in. komunikatory funkcjonujące w ekosystemie Facebooka.

Serwis podaje, że w ciągu ostatniego miesiąca w krajach dotkniętych w największym stopniu pandemią koronawirusa liczba wiadomości przesyłanych za pośrednictwem platform prowadzonych przez Facebooka wzrosła o ponad 50 proc. Z kolei liczba połączeń głosowych oraz wideo w komunikatorach Messenger i WhatsApp zwiększyła się dwukrotnie.

- Wzrost ruchu na platformach przez COVID-19 jest bezprecedensowy w całej branży, a nowe rekordy aktywności użytkowników są bite prawie codziennie - napisali Alex Schultz i Jay Parikh, wiceprezesi Facebooka odpowiadający za infrastrukturę firmy. - Utrzymanie stabilności przy skokach tych ruchów jest trudniejsze niż zwykle, ponieważ większość naszych pracowników pracuje z domów.

Jako przykład lawinowego wzrostu popularności związanego z koronawirusem Facebook podaje Włochy. W tym kraju od początku pandemii korzystanie z aplikacji Facebooka zwiększyło się o 70 proc., zaś w wypadku platform Live na Facebooku i Instagramie nastąpił dwukrotny wzrost odsłon w ciągu jednego tygodnia.

We Włoszech w związku z koronawirusem o 50 proc. wzrosła także liczba przesyłanych wiadomości za pomocą narzędzi Facebooka, natomiast w wypadku połączeń grupowych w ciągu ostatniego miesiąca nastąpił wzrost o ponad 1000 proc.

grafika

Firma zapowiedziała, że robi wszystko, co w jej mocy, żeby przygotować się na nadchodzące tygodnie, ponieważ nie przewiduje, że te problemy szybko znikną. - Nigdy wcześniej czegoś takiego nie widziałem - mówi Mark Zuckerberg.

Spadek wpływów reklamowych

Facebook zaznacza, że oprócz komunikatorów dostrzegalna jest także rosnąca popularność i aktywność użytkowników związana z innymi elementami serwisu, takimi jak Newsfeed czy Stories.

Jednocześnie firma przyznaje, że znaczący wzrost ruchu w ekosystemie Facebooka nie przekłada się na jego większą monetyzację. Jest to związane z faktem że wiele firm w związku z pandemią ogranicza wydatki na promocję, co dla Facebooka oznacza w konsekwencji spadek wpływów reklamowych. Na razie jednak firma nie podaje skali spadków w konkretnych liczbach.

Facebook zaznacza też, że stara się sprostać większemu ruchowi w jego ekosystemie monitorując na bieżąco wzrost obciążenia sieci i przekierowując połączenia tak aby zachować stałą dostępność wszystkich usług.

W IV kwartale 2019 r. kwartale Facebook osiągnął wzrost przychodów o 25 proc. do 21,08 mld dolarów oraz zysku netto z 6,88 do 7,35 mld dolarów. W skali miesiąca ze wszystkich platform koncernu korzysta 2,89 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,5 mld.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"