Kilka dni temu Grupa Kino Polska zdecydowała, że nie będzie występować o przedłużenie koncesji dla kanału Zoom TV. Nadawca wierzy, że stacja osiągnie większą rentowność, koncentrując się na emisji w sieciach kablowych i drogą satelitarną. Tym samym 28 grudnia 2025 roku zakończy nadawanie na MUX-8.
Na podobny ruch nie zdecydowały się Grupa Polsat Plus i Wirtualna Polska, które wystąpiły o przedłużenie koncesji stacji Nowa TV i WP. ViDoc TV, Republika i wPolsce24 otrzymały 10-letnie koncesje w tym roku.
Spośród kanałów z ósmego multipleksu, jedynie nadawca stacji Metro nie ogłosił swoich planów. Biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery, mimo wielu pytań Wirtualnemedia.pl, w tej sprawie milczy. Dotychczas koncern wnioski o przedłużenie koncesji składał z wyprzedzeniem. Zwłaszcza po problemach, które m.in. TVN24, TVN7, HGTV czy TVN Style miały z przedłużeniem koncesji podczas dwóch ostatnich kadencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Stacja ruszyła jako wspólny projekt Agory i Discovery
Kanał Metro początkowo miał nosić nazwę Kiwi TV, ale nadawca przed rozpoczęciem nadawania wystąpił o jej zmianę. Testy stacji zaczęły się w październiku 2016 roku. W tym czasie Discovery Polska zakupił 48,94 proc. udziałów w spółce Green Content, właścicielu koncesji od Agory. W sierpniu 2017 roku Amerykanie poinformowali, że zakupią pozostałe akcje (51,06 proc.) za 19 mln zł. Transakcja doszła do skutku 1 września 2017 roku.
Metro ma profil uniwersalny, ale ofertowo przypomina nadawaną na niektórych rynkach przez Warner Bros. Discovery stację DMAX. Też jest oferowana w naziemnej telewizji cyfrowej. Gdyby doszło do sprzedaży TVN, o której spekuluje się od miesięcy, WBD mógłby dalej oferować swoje treści w tej stacji. O ile oczywiście złoży wniosek o przedłużenie koncesji Metro. Może to uczynić nawet 27 grudnia.

Kanał pokazuje takie produkcje jak „Celnicy na straży Europy”, „J.A.G. – Wojskowe Biuro Śledcze”, „Ciężarówką przez Stany”, „Szkoła”, „Nowa Maja w ogrodzie”, „Brzydula”, „Szpital”, „Alarmowy 091”, „Gorączka złota”, „Usterka”, „Złomowisko PL”, „Przystanek Bieszczady”, „Belfer”, „Nagi instynkt przetrwania”, „Papiery na szczęście”. Choć w ramówce jest wiele powtórek z anten TVN i Discovery, to nie brakuje filmów fabularnych i transmisji sportowych. Na przykład z Pucharu Świata kobiet w biegach narciarskich czy Mistrzostw Europy kobiet w piłce ręcznej.
Pierwszy zysk netto nadawcy Zoom TV
W czerwcu informowaliśmy, że spółka Green Content, zarządzająca nadawaną naziemnie stacją Metro przy wzroście przychodów o 19 proc. do 19,5 mln zł zarobiła na czysto 877 tys. zł. To jej pierwszy zysk netto po latach strat. Niedawno także Zoom TV stał się rentowny, ale tradycyjna telewizja w dalszej perspektywie będzie tracić odbiorców na rzecz streamingu.

Z danych Nielsena opublikowanych w sprawozdaniu KRRiT za 2023 rok wynika, że Metro miał w tym czasie 0,50 proc. udziału w rynku telewizyjnym. To spadek o 0,10 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. W zeszłym roku Zoom TV miał 0,48 proc. udziału, Nowa TV 0,69 proc., a telewizja WP 0,60 proc. Spadki zanotowały wszystkie stacje z ósmego multipleksu, choć jest on nadawany w starym standardzie DVB-T i działa nawet na starszych telewizorach i tunerach.
MUX-8 jest nadawany w paśmie VHF, a nie jak pozostałe w UHF i często z inną polaryzacją. Często widzowie potrzebują bardziej rozbudowanej instalacji antenowej, aby odbierać ten multipleks. Część nadawców uważa, że z tego powodu emisja na MUX-8 jest nieopłacalna. Tej tezie może przeczyć wzrost oglądalności Republiki. W 2016 roku koncesje na nadawanie na ósmym multipleksie kosztowały 13,5 mln zł (płatne w dziesięciu ratach). W tym roku było to prawie 18 mln zł. W przyszłym roku prawdopodobnie wzrosną. Do nich poza kosztami programingu należy doliczyć ponad 6 mln zł rocznie na rzecz Emitela, operatora MUX-8.











