Krzysztof Szalwa

rozmowa portalu Wirtualnemedia.pl z szefem komunikatora Gadu-Gadu

Wirtualnemedia.pl
Wirtualnemedia.pl
Udostępnij artykuł:

Wirtualnemedia.pl: Niedawno objął Pan stanowisko szefa komunikatora Gadu-Gadu. Jakie zadania zostały przed Panem postawione?

Krzysztof Szalwa: Gadu-Gadu, będąc ewidentnym liderem rynku komunikatorów internetowych w Polsce, może mieć tylko jeden cel - oferować takie usługi i w taki sposób, by utrzymać pozycję lidera rynku.

Czym niebawem zaskoczy Gadu-Gadu?

Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania nowych usług, które będą adresowane do określonych segmentów użytkowników Gadu-Gadu.Zaoferujemy szerokie możliwości komunikacji za pośrednictwem Gadu-Gadu łączące Internet, telekomunikację mobilną oraz stacjonarną - będzie to pakiet nowych usług atrakcyjnych dla wszystkich użytkowników Gadu-Gadu. Każdej z grup (segmentów użytkowników) komunikatora zaoferowany zostanie pakiet dedykowanych usług.

Jaki jest plan wprowadzenia nowych usług?    W tej chwili nie chciałbym podawać konkretnych terminów, ale na pewno zmiany wprowadzimy niebawem, część z nich będzie uruchamiana stopniowo.

W jakim kierunku będą Państwo rozwijać swoje usługi?

Pilnie analizujemy potrzeby naszych użytkowników, jak również rozwój technologii internetowych i telekomunikacyjnych. Konwergencja współczesnych rodzajów mediów pod względem możliwości zaoferowania nowych i co istotne użytecznych usług z punktu widzenia internauty, jest dla nas bardzo istotnym wyzwaniem. Zatem usługi komunikacyjne łączące jednocześnie komunikację tekstową, głosową, video i telekomunikację to kierunek rozwoju Gadu-Gadu przy zachowaniu prostej obsługi komunikatora.

Ile obecnie osób korzysta dziennie z Gadu-Gadu i jak to się zmieniło na przestrzeni ostatniego roku?

Obecnie każdego dnia z Gadu-Gadu korzysta ponad 2 200 000 osób (w skali miesiąca jest to ponad 4 miliony użytkowników) i, co nas cieszy, liczba ta stale rośnie. W analogicznym okresie ubiegłego roku z Gadu-Gadu korzystało do 1 400 000 osób dziennie. Stale dostawiamy nowe serwery, aby obsłużyć rosnący ruch.

Niedawno uruchomili Państwo Tele Gadu-Gadu, czyli rozmowy głosowe przez Internet. Ile osób obecnie korzysta z tej usługi?Obecnie, w drugim miesiącu funkcjonowania tej usługi, mamy już ponad 30 000 aktywnych użytkowników Tele Gadu-Gadu i  tysiąc nowych "rejestracji" dziennie.

Czy cena  może jeszcze spaść w dół? Od czego to zależy?

Z całą pewnością aktualny poziom cen nie jest poziomem ostatecznym. W miarę rozwoju liczby użytkowników i infrastruktury internetowej, ceny będą maleć.

Co z Państwa stroną internetową? Czy planowane są jakieś zmiany?

Zmiana strony głównej komunikatora to kolejna ze zmian, jaka czeka nas już w najbliższym czasie. Powiem tylko, że strona internetowa Gadu-Gadu przestanie pełnić jedynie funkcje "instrukcji użytkowania" komunikatora i na pewno nie będzie kolejnym portalem. A szczegóły niebawem.... . Kto jest największym konkurentem Gadu-Gadu?

Pewnie zabrzmi to przewrotnie, ale największym konkurentem Gadu-Gadu jest ono same. Mam tu na myśli sytuację, w której zaczniemy dyskontować osiągnięty sukces popularności bez myślenia o dalszym rozwoju i zmieniających się potrzebach użytkowników.

Ile osób pracuje obecnie w Gadu-Gadu?

Zespół liczy 10 osób i jest obecnie poszerzany. Część z tych osób to nasi zewnętrzni partnerzy.

Za około miesiąc własny komunikator uruchomi firma WapSter, podobne plany ma Interia, Wirtualna Polska intensywnie pracuje nad  WP kontakt, również Onet szykuje własny produkt.  Czy jest to zagrożenie dla Gadu-Gadu? Macie plany jak przeciwstawić się naporowi konkurencji?

Konkurencja nie jest dla nas czymś nowym, mamy z nią do czynienia od samego początku funkcjonowania Gadu-Gadu, kiedy to najpopularniejszy w Polsce był ICQ. Gadu-Gadu będzie świętować w tym roku swoje 5-lecie i przez te 5 lat każdego dnia konkurowaliśmy zarówno ze światowymi potentatami, takimi jak ICQ czy Yahoo, jak też krajową konkurencją. Jak pokazują badania popularności projektów internetowych w Polsce konkurujemy z nimi z sukcesem.

Ile miesięcznie Gadu-Gadu zarabia na czysto z reklam?

Gadu-Gadu cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem ze strony reklamodawców. O tym, że jest już uznanym i docenianym medium reklamowym świadczy fakt otrzymania tytułu Internetowego Medium Roku w prestiżowym konkursie Media Trendy 2005. Wysokość przychodów reklamowych komunikatora uzależniona jest od sezonowości sprzedaży. Za ubiegły rok przychody reklamowe spółki wyniosły kilka milionów złotych.

Czy są Państwo zadowoleni ze współpracy z firmą ad.net czy też chcą się Państwo uniezależnić?

Z Ad.net współpracujemy już od kilku lat. Wspólnie budowaliśmy pozycję Gadu-Gadu w zakresie sprzedaży usług reklamowych. Trudno im odmówić kompetencji w dziedzinie reklamy internetowej, docenił to również rynek.  "Media i Marketing" przyznało w 2004 roku Ad.netowi najwyższą ocenę w kategorii biur reklamy internetowej.

Czyli nie zamierzacie Państwo kończyć współpracy?

Tak jak wspomniałem, jesteśmy zadowoleni z tej współpracy.

Jaki procent przychodów Gadu-Gadu pochodzi z reklam?

Przy stale rosnących przychodach z reklamy cieszy nas fakt, że udział reklamy w przychodach ogółem maleje dzięki wprowadzaniu nowych źródeł przychodów.Jeszcze 2 lata temu reklama stanowiła ponad 95 % przychodów, chcemy by w tym roku wskaźnik ten wyniósł 50%.Oprócz reklamy spółka oferuje w oparciu o własny numer dostępowy usługi dial-up. Kolejnym, rosnącym stale zródłem przychodów są usługi mobilnego Gadu-Gadu oferowanego we współpracy ze wszystkimi 3 polskimi operatorami GSM. No i oczywiście od połowy lutego br. usługi VoIP - ale to dopiero początek budowania usług telefonii internetowej.

Swego czasu sporo mówiło się o sprzedaży komunikatora "Gadu-gadu". Czy ten temat jest nadal aktualny i ile wynosi cena "wywoławcza"?

Sprzedaż komunikatora, o której piszą media wynika ze struktury udziałowców spółki (większościowym udziałowcem jest inwestor finansowy - fundusz inwestycyjny). Cenę, jeśli dojdzie kiedyś do sprzedaży, wyznaczy rynek - my na pewno nie określamy jej w kategoriach ceny wywoławczej.

I na koniec. Jaką widzi Pan przyszłość dla komunikatorów w Polsce i na świecie?

Przenikanie się różnych form komunikacji, świata Internetu i telekomunikacji - to wielkie wyzwanie dla komunikatorów internetowych. Możemy postawić sobie otwarte pytanie, czy integracja tych usług dokonywać się będzie w ramach uniwersalnych komunikatorów, czy też dojdzie do ich specjalizacji w zakresie poszczególnych grup usług.  Wierzę, że Gadu-Gadu ma największy w Polsce potencjał, by łączyć w sobie i oferować różne metody komunikacji tekstowej, głosowej i wideo.

Wirtualnemedia.pl
Autor artykułu:
Wirtualnemedia.pl
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa