Rośnie grono Polaków, którzy słyszeli o bojkotach sieci handlowych pozostałych w Rosji. Ilu wzięło w nich osobisty udział?

Z nowego sondażu przeprowadzonego na zlecenie Wirtualnemedia.pl przez agencję SW Research wynika, że aż 64 proc. Polaków słyszało o dowolnej akcji bojkotu konsumenckiego sieci sklepów, które dalej robią biznes w Rosji. W tej grupie co czwarta osoba bezpośrednio zaangażowała się w bojkot, biorąc na przykład udział w manifestacji pod sklepem.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Rosja od 50 dni atakuje całe terytorium Ukrainy. W konsekwencji tej napaści wiele firm wycofało się już z Federacji Rosyjskiej. Ale nie wszystkie - najgłośniej jednak mówi się o zostających w Rosji francuskich sieciach handlowych.

Pierwszy taki bojkot. Polacy odwracają się od tych, którzy zostają w Rosji

Wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie Wirtualnemedia.pl przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii pokazują jasno - bojkot marek i firm pozostałych w Rosji mimo inwazji w Ukrainie nie jest tylko chwilowym zrywem, ale zaczyna rysować się jako trwały nawyk konsumencki.

Aż 44 proc. badanych deklaruje, że zdarzyło im się zrezygnować z wyboru jakiegoś produktu z uwagi na fakt, że jego właściciel prowadzi biznes w Rosji. Co druga zapytana osoba zrezygnowała z zakupów w sieci handlowej, bo ta dalej jest w Rosji.

Jeszcze więcej osób odpowiada "tak" na pytanie, czy przy wyborze sieci handlowej w przyszłości będzie zwracać uwagę, czy działa ona w Rosji. To aż 68,9 proc. badanych. Przeciwnego zdania jest 15 proc. ankietowanych.

Wielu Polaków słyszało o bojkotach konsumenckich. A ilu wzięło w nich aktywny udział?

Zapytaliśmy także Polaków o znajomość akcji bojkotów konsumenckich i zaangażowanie w tego typu aktywność. Okazuje się, że aż do 64 proc. ankietowanych dotarła informacja  bojkotu sieci handlowych, które pozostały w Rosji. Co czwarty badany nie słyszał o takich akcjach.

- Częściej z bojkotami organizowanymi pod lub w sklepach stacjonarnych sieci handlowych mieli do czynienia mężczyźni (65 proc.) oraz osoby młodsze, do 24 r.ż. (67 proc.). W podziale na wielkość miejscowości zamieszkania - najczęściej o tych działaniach słyszeli badani z miast o wielkości 200-499 tys. mieszkańców (73 proc.) - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Małgorzata Bodzon, senior project manager, SW Research.

Osobisty udział w jakiejś akcji bojkotu sieci sklepów, które nie wycofały się w Rosji, deklaruje prawie co czwarty badany, który słyszał o organizowanych bojkotach.  Dla całej populacji ten odsetek to 14 proc.

- Częściej udział w akcjach protestacyjnych pod sklepami tych sieci deklarują mężczyźni (30 proc. tych, którzy o nich słyszeli; 10 proc. dla ogółu badanych), osoby w wieku 35-49 lat (29 proc.; 5 proc.) oraz badani z miast do 20 tys. mieszkańców (28 proc.; 2 proc.) - analizuje Małgorzata Bodzon.

Duża jest wiara Polaków w skuteczność bojkotu konsumenckiego. Na pytanie, czy bojkot jest działaniem, które może skutecznie skłonić firmę do zaprzestania działalności w Rosji, twierdząco odpowiedziało 64,2 proc. badanych.

Z badania można też wywnioskować, że skłonność do omijania firm i marek, które mimo rosyjskiej agresji zbrojnej nie wycofały się z tamtejszego rynku, będzie wysoka. Sondaż SW Reseach pokazuje, że obecnie tylko 8 proc. konsumentów wcale nie uwzględnia przy wyborach zakupowych tego, czy producent prowadzi działalność na rynku rosyjskim. Co trzeci konsument deklaruje w badaniu, że od inwazji Rosji w Ukrainie, zawsze przy zakupie uwzględnia,  czy marka jest obecna w Rosji czy nie. Kolejne 31 proc. postępuje tak czasami.

 Sondaż został przeprowadzony przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Wirtualnemedia.pl, w dniach 11-12 kwietnia na reprezentatywnej próbie N=838 dorosłych Polaków, metodą wywiadów internetowych CAWI. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele