Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpłynęły: nominalny wzrost wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, spadek inflacji oraz nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: realny spadek dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.
Pomimo drugiego z rzędu wzrostu notowania Barometru Koniunktury Konsumenckiej, jego wyraźnie ujemna wartość stanowi potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników. Świadczy to o utrzymywaniu się złego stanu koniunktury gospodarczej. Obniżanie się od początku 2012 roku dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, stanowi skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego, wynikającej z niego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych.

Naszą strategie handlową staramy się dostosowywać do aktualnej sytuacji gospodarczej i możliwości finansowych naszych klientów. Dlatego wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom, prowadząc dopasowaną do ich potrzeb politykę asortymentową i cenową. Chcemy pomagać naszym klientom w racjonalnym gospodarowaniu ich finansami w czasie kryzysu – mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska.
Według aktualnych prognoz IBnGR, gospodarka polska w 2013 roku znajdować się będzie w niekorzystnej fazie cyklu koniunkturalnego.
W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzyma się na niskim poziomie, co w przeważającej mierze będzie wynikiem niskiego tempa wzrostu spożycia oraz spadku nakładów brutto na środki trwałe, czyli obniżenia się poziomu inwestycji – ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

W drugiej połowie roku sytuacja będzie się stopniowo poprawiać. Pomimo jednak wzrostu dynamiki produktu krajowego brutto, nadal nie będzie ona zadowalająca. Spodziewać się należy przyspieszenia tempa wzrostu zarówno konsumpcji jak i inwestycji, chociaż to ostatnie utrzyma wartości ujemne co najmniej do końca roku. Na bardziej znaczącą poprawę sytuacji gospodarczej poczekać trzeba będzie przynajmniej do roku 2014.
Barometr Carrefour – Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez IBnGR z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stanu koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) – pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej – korzystną.

Wartości Barometru Carrefour obliczane są na podstawie wskaźników związanych z bieżącym stanem koniunktury, siłą nabywczą ludności i zachowaniami konsumentów. Przykładowe zmienne, wykorzystane przy tworzeniu Barometru, to skłonność do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wartość kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, realna dynamika sprzedaży detalicznej towarów czy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość
Wykres Wartości Barometru Koniunktury Konsumenckiej w latach 2005-2013 (do ściągnięcia jako załącznik)
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.

O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 500 placówek: hiper- i supermarkety, ponad 40 centrów handlowych, przymarketowe stacje paliw oraz przeszło 300 sklepów franczyzowych Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.











