
Dołącz do newslettera Wirtualne Media!
Codziennie rano
Oferty pracy
50 tysięcy subskrybentów
*Zrezygnuj w każdej chwili, nie wysyłamy spamu.
Dziękujemy za zapisanie się do newsletteraWirtualne Media
Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą.

Upowszechnienie wiedzy dotyczącej prawa pracy, uświadamianie zagrożeń czyhających na młodych pracowników w ich pierwszej pracy oraz informowanie o możliwości skorzystania z pomocy w zakresie prawa pracy to główne cele kampanii „Legitna praca”, którą Państwowa Inspekcja Pracy kieruje do młodych osób, które właśnie wkraczają na rynek pracy. Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) twierdzi, że prawdopodobieństwo poważnego wypadku w pracy jest wyższe w przypadku osób w wieku 18–24 lata niż starszych pracowników. Ponadto, młodsi pracownicy mogą być narażeni na złe warunki pracy, prowadzące do rozwoju chorób zawodowych jeszcze w młodości lub na późniejszym etapie życia. Przyczyną tego może być brak doświadczenia, a także dojrzałości fizycznej i psychicznej młodych pracowników. Nie zawsze traktują oni poważnie otaczające ich zagrożenia w miejscu pracy. Inne czynniki zwiększające ryzyko nieszczęśliwego wypadku młodych osób w miejscu pracy to: - niedostateczne umiejętności i przeszkolenie, - brak świadomości swoich praw i obowiązków pracodawcy, - brak pewności siebie, aby wyrażać swoje opinie i egzekwować prawa, - lekceważenie przez pracodawców konieczności zapewnienia młodym pracownikom dodatkowej ochrony. Kampania skierowana do młodych Jako że młodzi pracownicy stanowią szczególną grupę na rynku pracy, którą warto edukować i zapewnić pomoc w odnalezieniu się na początku kariery zawodowej, Państwowa Inspekcja Pracy przygotowała kampanię społeczną „Legitna praca”, skierowaną właśnie do młodzieży. Główne cele kampanii to: 1. Upowszechnianie wiedzy o przepisach prawa pracy dot. zatrudniania. 2. Kształtowanie świadomości zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy. 3. Informowanie o możliwościach skorzystania z pomocy merytorycznej udzielanej przez Państwową Inspekcję Pracy przy eliminowaniu nieprawidłowości w zatrudnieniu. 4. Tworzenie kultury bezpieczeństwa wśród młodych pracowników, poprzez kreowanie postaw i wartości związanych z eliminowaniem ryzyka zawodowego. Ochronić przed zagrożeniami Kampanię „Legitna praca” wspiera Agata Kornhauser-Duda. Pierwsza Dama wskazuje zagrożenia, które często spotykają młodych pracowników. „Każdego roku młodzi ludzie podejmują pracę sezonową. Chcąc ich uchronić przed takimi zjawiskami, jak: nieotrzymywanie należnego wynagrodzenia lub jego zaniżanie, wydłużanie godzin pracy czy nieopłacanie składek z tytułu ubezpieczeń społecznych, Państwowa Inspekcja Pracy zdecydowała się przeprowadzić kampanię „Legitna praca”” – mówi Agata Kornhauser-Duda. Pierwsza Dama zachęca również do korzystania z fachowej, merytorycznej pomocy Państwowej Inspekcji Pracy. „Celem tej inicjatywy jest popularyzowanie wśród młodzieży szkół średnich i studentów przepisów z zakresu prawnej ochrony pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków jej wykonywania, a także propagowanie wiedzy o zagrożeniach zawodowych występujących w środowisku pracy. Młodzi ludzie mogą zwrócić się o pomoc merytoryczną do Państwowej Inspekcji Pracy, która zadbała, by w miesiącach letnich jej jednostki przeprowadzały akcje informacyjne na terenie danego województwa. Inne działania kampanijne zakładają: organizowanie konkursów wiedzy o przepisach prawa pracy, dyżury telefoniczne, spotkania informacyjne i dni otwarte. Chętni będą mogli otrzymać nieodpłatnie wydawnictwa, przygotowane w zrozumiałej i przystępnej formie, ilustrowane praktycznymi przykładami” – mówi Agata Kornhauser-Duda. Kampanię „Legitna praca” wspiera również Wojtek Kaczmarczyk, prezenter z kanału „Do Roboty”, o którym można powiedzieć, że „żadnej pracy się nie boi”. Znany youtuber zachęca: „Jeśli zaczynasz swoją pierwszą pracę w życiu, sprawdź swoje prawa. Wejdź na: prawawpracy.pl Prawa w pracy Więcej informacji o kampanii „Legitna praca” można przeczytać na stronie www.prawawpracy.pl Tam znajdują się także: - praktyczne porady, - odpowiedzi na najpopularniejsze pytania z zakresu prawa pracy, dotyczącego młodych pracowników, - wiedza podana w przystępny sposób – plakaty, filmiki. Podmiotami wspierającymi kampanię "Legitna praca" są: Komenda Główna OHP, Zielona Linia, Do kariery.

Wirtualnemedia.pl

GPLUS PRODUCTION

GPLUS PRODUCTION

Grupa RMF

Telewizja Puls

Grupa RMF

Gremi Media

Agencja Wydawniczo - Reklamowa Wprost

Wirtualna Polska Media
