Leszek Kozioł

Rozmowa z prezesem Radia ESKA Leszkiem Koziołem na temat dynamicznego rozwoju i planów sieci radiowej.

Robert Patoleta
Robert Patoleta
Udostępnij artykuł:

Robert Patoleta: Jakie są najważniejsze sukcesy Grupy Radiowej Time (właściciela sieci ESKA) za Pana kadencji na fotelu prezesa?Leszek Kozioł: Osiągnięcie silnej pozycji - trzeciej grupy radiowej w Polsce. Po stacjach ogólnopolskich, których uprzywilejowanie przez wiele lat wynikało z przewagi koncesyjnej (ponad 80% zasięgu technicznego) udało się zbudować sieć zdolną do konkurowania o słuchacza i reklamodawców właśnie z największymi.

Dlaczego na rynkach lokalnych „inni łamią sobie zęby”, a Wam udaje się budować prężną sieć radiową?Bo jako pierwsi skonsolidowaliśmy struktury zarządzania, mamy świetny zespół ludzi, mamy dopasowane do naszych potrzeb narzędzia informatyczne i cztery lata temu wybraliśmy nieobecny na polskim rynku format muzyczny, który dał nam sukces (CHR – Contemporary Hit Radio).

Skąd pomysł na budowanie sieci radiowej poprzez podpisywanie umów franchisingowych z małymi lokalnymi stacjami? Jak to działa w praktyce?Kryzys lokalnych rynków, który kilka lat temu dotknął również nas, najsilniej przeżywają stacje lokalne prowadzące w całości działalności samodzielnie. Jednocześnie stacje te obserwują rynek i dostrzegają, kto odnosi na nim sukcesy, jednak tylko nieliczne, na rynkach na których konkurencja jest niewielka, są zdolne do osiągania zysku. Dlatego zgłaszają się do nas i rozmawiamy o współpracy, w której otrzymują know-how jak prowadzić działalność, a dostają również rozwiązania pozwalające zmniejszyć koszty działalności przy jednoczesnym wzroście słuchalności i przychodów reklamowych.

Z czym wiąże Pan wzrost słuchalności stacji radiowych należących do Grupy Time w tym roku?Z know-how jakie posiadamy i konsekwencji oraz przekroczenia „masy krytycznej”, po osiągnięciu której staliśmy się jeszcze atrakcyjniejsi dla słuchaczy i reklamodawców.

Dlaczego w miejsce Radia GOLD nadającego „złote przeboje” rozpoczęliście wprowadzanie Eski Rock?Projekt GOLD był zbyt mały, aby mógł dźwigać ciężar badań, rozwoju i promocji. Podjęliśmy więc decyzję o zajęciu węższego, ale bardzo obiecującego formatu rockowego. Jednak nie zrezygnowaliśmy z formatu „oldies” i wspólnie ze stacjami kościelnymi przystąpiliśmy do tworzenia sieci Radia VOX, która od 31 października br. gra w tym właśnie formacie. Wspólnie z Kościołem możemy zbudować sieć znacznie większą niż była sieć GOLD.

Planujecie przyłączyć do sieci ESKA 40-45 stacji. Jaka będzie następna nowa rozgłośnia po Esce Szczecin?Wkrótce poinformuję, ale będzie to „ważny klocek” w naszej układance.

ESKA ma swój program „Hity na czasie” w TVP2 zawierający występy wykonawców promowanych na antenie radia. Czy planujecie współpracę z innymi mediami?Współpracujemy również z innymi telewizjami. Z Polsatem robiliśmy koncert w czasie festiwalu TOP TRENDY. Razem robiliśmy też festiwal ESKA Music Awards. Z TV 4 robimy BAR. Zawsze chętnie bierzemy udział w dobrych projektach telewizyjnych, które są adresowane do naszego słuchacza, a mamy ich coraz więcej – codziennie słucha nas prawie 4 milionów słuchaczy.

W miejscu katolickiego Radia Plus tworzycie własną sieć pod nazwą VOX FM. W jaki sposób zamierzacie „robić radio opiniotwórcze z misją społeczną” w połączeniu z młodzieżowo-rozrywkową Eską?Sieć VOX FM nie ma wiele wspólnego z młodzieżową siecią Radia ESKA. Poza wykorzystaniem infrastruktury technicznej, nadawczej i w kilku miastach współpracy sprzedażowej, obie sieci nie są ze sobą powiązane. Rozdzielne są też grupy docelowe tych stacji. Radio ESKA to sieć adresująca swoją ofertę programową do słuchaczy w wieku 15-35 lat, a Radio VOX FM do słuchaczy w wieku 30-49 lat. Stąd też pomysł, aby Radio VOX FM szło w kierunku radia opiniotwórczego i informacyjnego z poszanowaniem nauki Kościoła katolickiego.

Czy w Polsce nie ma miejsca na sieć katolicką przeznaczoną dla ludzi młodych słuchających muzyki na czasie?W Polsce rynek radiowy jest już bardzo dojrzały i bardzo konkurencyjny. Wprowadzenie nowej sieci radiowej jest więc bardzo trudne i wymaga wielu badań i analiz. Przeprowadzenie badań wskazało nam, że jest miejsce dla projektu, który rozpoczęliśmy wspólnie z Kościołem.

Zapowiada Pan walkę o prymat na rynku lokalnym z RMF FM i Radiem Zet, ale z drugiej strony rosną w siłę inne sieci radiowe budowane na bazie RMF Maxx i Radia WAWA. Jak chcecie sprostać całej tej konkurencji?Na rynkach lokalnych to my już jesteśmy liderami. Oczywiście nikogo nie lekceważymy, ale z trzema projektami radiowymi (ESKA, VOX FM i ESKA Rock) zamierzamy walczyć o prymat na całym rynku radiowym, który w wyniku regulacji dokonanych wiele lat temu przez KRRiT niesłusznie zdobyły dwie komercyjne stacje ogólnopolskie. Staramy się to zmienić i wierzę, że startując z dzisiejszej naszej pozycji jest to możliwe.

Rozmawiał Robert Patoleta

Robert Patoleta
Autor artykułu:
Robert Patoleta
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"