Usługę Apple Pay koncern Apple wprowadził w Polsce w drugiej połowie czerwca br. Platforma pozwala na dokonywanie płatności zbliżeniowych za pomocą iPhone’ów, a także finalizowanie transakcji internetowych z wykorzystaniem komputerów Apple.
Obecnie możliwość korzystania z Apple Pay oferują: Alior Bank, Bank Pekao, Bank Zachodni WBK, BGŻ BNP Paribas, Getin Noble Bank, mBank, Nest Bank, Raiffeisen Polbank i T-Mobile Usługi Bankowe. Partnerami Apple Pay w Polsce są Visa i Mastercard.
21 tysięcy w Pekao, 40 procent w mBanku
Smartfony marki Apple nie są dominującymi urządzeniami na polskim rynku mobilnym, jednak ich użytkownicy z dużym zainteresowaniem przyjęli nową formę płatności bezgotówkowych.
Większość banków które udostępniły Apple Pay nie udzieliła serwisowi Wirtualnemedia.pl odpowiedzi na pytanie o to ilu ich klientów korzysta obecnie z nowej usługi zasłaniając się restrykcyjną umową zawartą w tej sprawie z Apple. Jednak 2 banki zdecydowały się ujawnić orientacyjną skalę powodzenia Apple Pay.

Bank Pekao na Twitterze poinformował, że w ciągu pierwszego tygodnia od wprowadzenia Apple Pay w systemie tym zainstalowano 21 tys. kart klientów Pekao.
W odpowiedzi na ten tweet rzecznik mBanku zamieścił wpis sugerujący, że wśród klientów jego banku Apple Pay cieszy się jeszcze większym powodzeniem.

Bardziej szczegółowych informacji w tej sprawie udzieliła Wirtualnemedia.pl Joanna Erdman, dyrektor ds. projektów strategicznych w mBanku.
- Po pierwszym tygodniu z Apple Pay skorzystało już 40 proc. klientów mBanku posiadających urządzenia z systemem iOS - zdradza Joanna Erdman. - Klienci dodają karty nie tylko do iPhone'a, ale praktycznie do wszystkich urządzeń iOS, które umożliwiają płatność. Obok telefonu najchętniej płacą z użyciem Apple Watcha. Większość klientów dokonała również pierwszej płatności - widać więc, że była to długo wyczekiwana usługa - podkreśla Erdman.
Będzie pół miliona
Bliższych wyliczeń dotyczących obecnej i przyszłej popularności Apple Pay dokonuje w rozmowie z nami Wojciech Pantkowski, dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej w Związku Banków Polskich (ZBP).

- W mediach pojawiły się szacunki mówiące o około 200 tys. użytkowników, którzy korzystają obecnie w Polsce z Apple Pay - przypomina Wojciech Pantkowski. - Moim zdaniem ta liczba jest trochę przeszacowana, szacowałbym ją raczej na 100 - 150 tys. To bardzo dobry wynik zważywszy, że Apple Pay pojawił się na naszym rynku zaledwie kilkanaście dni temu.
Skąd taka popularność? Według naszego rozmówcy trzeba pamiętać, że posiadacze telefonów Apple to zwykle bardziej świadomi użytkownicy, chętnie poznający technologiczne nowości i często używający w swoich urządzeniach rozmaitych aplikacji.
- Szacując że w naszym kraju ze smartfonów marki Apple korzysta od 2 do 2,5 mln użytkowników, to w wypadku Apple Pay zbliżamy się do odsetka na poziomie 10 proc. – podkreśla Pantkowski. - Nie sądzę, aby w przyszłości liczba użytkowników usługi miała w Polsce spaść, choćby w efekcie utraty przez nią waloru nowości. Jeśli już to raczej będziemy mieli do czynienia z mniejszą dynamiką wzrostu osób korzystających z Apple Pay.

Zdaniem eksperta z ZBP musimy też pamiętać, że obecnie platformę wdrożyło 9 polskich banków, ale na liście nie ma na razie największych graczy, takich jak PKO BP, Millenium oraz ING.
- Pierwszy z tych banków zapowiada wdrożenie Apple Pay w III kwartale br., pozostałe 2 planują wprowadzenie usługi w I kwartale 2019 r – zapowiada Pantkowski. - Wówczas możemy mieć do czynienia z kolejnym znaczącym wzrostem użytkowników platformy. Sądzę, że docelowo na naszym rynku z Apple Pay może stale i aktywnie korzystać od 20 do 30 proc. właścicieli iPhone’ów, co oznacza liczbę ok. 0,5 mln użytkowników w I połowie 2019 r. – przewiduje dyrektor w ZBP.











