Liczy się know-how

Internetowa rewolucja w gospodarce trwa i nic nie wskazuje na to, aby miała się zakończyć. Przeciwnie - w czasach narastającego spowolnienia, biznesy oparte o handel w sieci kwitną. Ich gwałtowny rozwój spowodował wzrost zapotrzebowania na specjalistów od e‑commerce.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Internet rewolucjonizuje nasze życie. Nie wiadomo, jaka będzie przyszłość tego medium, jednak eksperci co do jednego są zgodni: e-rewolucja nie ominie i polskiej gospodarki. Pierwsze zmiany już widać: pomimo spowolnienia, związane z handlem w Internecie sektory krajowej gospodarki stale się rozwijają. Co więcej, wzrost ten ma charakter ekspotencjalny. Przekłada się to na sytuację na rynku pracy, gdzie można zaobserwować wzrost zapotrzebowania na specjalistów od e-handlu.

E-rewolucja i chaos

- Rzeczywiście, Internet rewolucjonizuje polski biznes – komentuje Grzegorz Mazurek, profesor nadzwyczajny w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego oraz koordynator programów studiów podyplomowych, które powstały w ramach projektu „Kompetencje internetowe w Koźmińskim”. Zdaniem eksperta, zalety handlu w sieci dostrzegają zarówno właściciele firm, jak i klienci. E-commerce daje przedsiębiorcom możliwość stworzenia zupełnie nowych modeli biznesowych. Za przykład niech posłużą amerykańskie uczelnie, takie jak Harvard czy Stanford University, które oferują bezpłatny dostęp do wiedzy w formie wykładów online, ale pobierają opłaty za egzaminowanie. - Jednocześnie handel w sieci obniża koszty działalności firmy, a konsumenci mają nieograniczoną wygodę w robieniu zakupów – wylicza ekspert.

Równie szybko, co ilość transakcji wykonywanych online, rośnie zapotrzebowanie na tzw. e‑commerce menedżerów - osoby które biegle umieją posługiwać się narzędziami handlu elektronicznego. Zdaniem profesora Grzegorza Mazurka, takich specjalistów na krajowym rynku pracy ciągle brakuje. Niedobór fachowców spowodowany jest również szybkością powstawania nowych technologii. – Przedsiębiorstwa coraz częściej rekrutują ludzi, którzy nie mają odpowiednich kompetencji i uczą ich od zera. Niesie to za sobą wiele zagrożeń  – przestrzega naukowiec.

Wynikające z braku wiedzy i doświadczenia eksperymenty z narzędziami e-handlu mogą przede wszystkim źle odbić się na klientach i zrazić firmę do działalności transakcyjnej w sieci. Podobne w skutkach może okazać się bagatelizowanie nowych technologii.  Przedsiębiorstwo, którego kierownictwo „obawia się” nowych rozwiązań i nie wykorzystuje ich do działalności handlowej przegapi potencjalnie korzystne trendy i szansę na rozwój.

Najważniejsza jest praktyka

Prekursorem w edukacji e-commerce menedżerów w Polsce jest Akademia Leona Koźmińskiego. Uczelnia, jako pierwsza w kraju, uruchomiła w ramach projektu „Kompetencje internetowe w Koźmińskim” cztery programy edukacyjne, skierowane do osób, które chcą wykorzystać Internet w działalności biznesowej. Celem, który przyświecał twórcom projektu było kształcenie studentów i słuchaczy w obszarze praktycznego wykorzystania Internetu.

 – Minęły już czasy, kiedy w edukacji wystarczyła dobra prezentacja w PowerPoincie. Obecnie liczy się know-how – tłumaczy prof. Grzegorz Mazurek. Takich umiejętności jak obsługa aplikacji czy projektowanie interfejsu nie sposób nauczyć się na wykładzie.  Słuchacze na Koźmińskim dostają nie tylko wiedzę („know” – w języku angielskim „wiedzieć”), ale i konkretne umiejętności jej wykorzystania („how” – „jak").

Dla przykładu na kierunku „Handel elektroniczny”, słuchacze nauczą się m.in. opracowywania wskaźników efektywności e-handlu, procesów związanych z logistyką czy promocją e-sklepów. – Nie ma mowy o nadmiarze teorii. Nasze studia przygotowane są realnie pod kątem potrzeb rynku pracy. Program stworzony został we współpracy z praktykami z firmy Divante oraz Izbą eCommerce Polska  ‑ opowiada naukowiec. Kierunki związane z zarządzaniem w wirtualnym środowisku nie są jednak skierowane wyłącznie do speców od IT. – Obecnie Internet wkroczył w etap uspołecznienia:  technologie stają się intuicyjne i proste – podsumowuje ekspert.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"