Lojalni pracownicy zyskują na znaczeniu

7 na 10 pracodawców deklaruje, że lojalni pracownicy mają dla nich coraz większe znaczenie - wynika z badania „Jak pandemia wpłynęła na biznes”. Jednocześnie 3/4 właścicieli firm twierdzi, że zrekrutowanie dobrego członka załogi to trudne zadanie.

pap / bcz
pap / bcz
Udostępnij artykuł:
Lojalni pracownicy zyskują na znaczeniu
Fot. Pixabay

Według badania Krajowego Rejestru Długów, tym co stało się dla przedsiębiorców w czasie pandemii ważne, są lojalni pracownicy - wskazało tak 72 proc. ankietowanych właścicieli firm. Oszczędzanie, zasoby finansowe stały się ważniejsze dla 39 proc., a 38 proc. bardziej doceniło przywiązanie klientów. Mniej przedsiębiorców przyznało, że na znaczeniu zyskały terminowe płatności kontrahentów i elastyczność biznesowa. Z kolei najmniej ważne okazały się "przyjacielskie relacje z kontrahentami" oraz nowe technologie i cyfryzacja.

"Właściciele firm zgodnie przyznają, że w obecnym kryzysie najcenniejszy jest dobry zespół. Przedsiębiorcy stawiają go nawet wyżej niż kwestie finansowe. Dobre relacje, zgrana i lojalna kadra okazały się więc dosłownie na wagę złota" – mówi cytowany w komunikacie prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

Według badania 87 proc. właścicieli firm przyznało, że w czasie pandemii mogło polegać na swoim zespole. Ponad połowa przedsiębiorców (55 proc.) wskazała na "wzorową postawę załogi i wywiązywanie się z obowiązków służbowych", mimo trudniejszych warunków pracy. Pracodawcy doceniali też, że zatrudnieni "nie zgłaszali wygórowanych roszczeń" w związku ze zmianami w funkcjonowaniu firmy (37 proc. wskazań).

Uczciwość i sumienność zatrudnionych

Dla przedsiębiorców ważne były też uczciwość i sumienność zatrudnionych (27 proc.) oraz to, że byli w stanie dostosować swoje urlopy do potrzeb firmy (26 proc.). Wśród dodatkowych wskazań przedsiębiorców pojawiły się też: wyrozumiałość wobec nowej sytuacji, docenienie stabilności zatrudnienia oraz gotowość do przekwalifikowania się.

Z kolei 13 proc. firm "zawiodło się na swojej kadrze", najczęściej wymienianym zarzutem wobec pracowników były brak elastyczności, np. w kwestii urlopów (47 proc.). Wielu pracowników nie było też w stanie samodzielnie udźwignąć trudności, które spowodowała nowa sytuacja i wysuwało "wygórowane roszczenia" związanie z nowymi warunkami pracy i pandemią (40 proc.).

Autorzy badania zwrócili uwagę, że niemal 6 na 10 właścicieli firm w czasie pandemii zmieniło swoje podejście do pracowników lub zaoferowało im dodatkową pomoc. Na pierwszym miejscu znalazło się umożliwienie zatrudnionym pracy zdalnej (35 proc. wskazań). Przedsiębiorcy dostrzegli też potrzebę lepszego kontaktu w trudnym czasie – zadbał o to co piąty, np. "poprzez częstsze rozmowy z pracownikiem". 14 proc. pracodawców decydowało się na dofinansowanie opieki nad dzieckiem lub pomoc w jej organizacji, a 13 proc. - na wprowadzenie elastycznych godzin pracy. Co dziesiąty zatrudniający zaoferował premię czy możliwości wzięcia dodatkowych zleceń. Najrzadziej pracownicy mogli natomiast liczyć na sfinansowanie lub dofinasowanie pracy zdalnej (4 proc.).

Z badania wynika też, że co dziesiąty pracodawca z sektora MŚP postawił na większą kontrolę pracy, wprowadzając np. konieczność częstszego raportowania i statusów w firmie. Podobny odsetek (9 proc.) badanych firm zdecydował, że mimo możliwości pracy zdalnej woli mieć pracownika w biurze. Natomiast 41 proc. respondentów zadeklarowało, że w ich firmach wobec pracowników nie zostały podjęte żadne działania.

Jednocześnie prawie 70 proc. przedstawicieli sektora MŚP sądzi, że rynek pracownika w Polsce powoli słabnie w związku pandemią, ale 3/4 firm nadal odczuwa problemy z rekrutacją. Przedsiębiorcy pytani o łatwość znalezienia pracownika w większości (52 proc.) wskazują, że wciąż jest to trudne i to niezależnie od szczebla. 15 proc. twierdzi, że ciężko jest w przypadku rekrutacji kadry wyższego szczebla, a 9 proc. najtrudniej znaleźć pracownika niższego szczebla.

Badanie „Jak pandemia wpłynęła na biznes” zostało przeprowadzone na zlecenie Krajowego Rejestru Długów przez Mands Badania Rynku i Opinii na próbie 300 przedstawicieli firm z sektora MŚP metodą CAWI/CATI.

pap / bcz
Autor artykułu:
pap / bcz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"