Daniel Obajtek chwali fuzję Lotosu z Orlenem na okładkach wszystkich dzienników z wyjątkiem „Gazety Wyborczej”

Prezes Orlenu Daniel Obajtek znalazł się na okładkach poniedziałkowych wydań większości ogólnopolskich dzienników: „Rzeczpospolitej”, „Dziennika Gazety Prawnej”, „Super Expressu”, „Faktu”, „Pulsu Biznesu”, „Gazety Polskiej Codziennie”, „Polski Times”. Sponsorowanego materiału nie zamieszczono jedynie w „Gazecie Wyborczej”.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Na "jedynkach" poniedziałkowych wydań dzienników znalazło się zdjęcie Daniela Obajtka oraz całostronicowy artykuł oznaczony jako materiał reklamowy lub informacyjny. W tytule zamieszczono cytat z prezesa Orlenu, w którym mowa o „zapewnieniu klientom stabilnej oraz przyjaznej środowisku energii”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/stacje-lotos-sprzedane-zmienia-nazwe-na-mol,7170052840188033a ##

Tekst reklamy zamieszczonej na okładkach opowiada o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos, które „zagwarantuje bezpieczeństwo energetyczne Polski, a także stabilne i atrakcyjne ceny energii dla klientów”. Ma także otworzyć możliwości rozwoju za granicą (w tym na Węgrzech i Słowacji).

Obajtek opowiada również o planach rozwoju sieci stacji Orlen (do co najmniej 3,5 tys. punktów do 2030 roku), a także o unijnej polityce klimatycznej. „Widoczny jest trend odchodzenia od tradycyjnych paliw, co skutkuje systematycznym zamykaniem rafinerii” - można przeczytać w materiale.

We wszystkich gazetach materiał reklamowy Orlenu zajmuje także całą kolejną stronę (w sumie to dwie dodatkowe strony, po których są standardowe strony z treściami redakcyjnymi). Na drugiej stronie „Rzeczpospolitej” znalazły się materiały „Orlen zachowuje kontrolę nad rafinerią w Gdańsku”, „Umowa z Saudi Aramco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski” oraz „Rafineria ma sens tylko w grupie”.

W „Fakcie" dolną połowę pierwszej strony zajmuje reklama ze zdjęciem Obajtka, natomiast teksty sponsorowane na temat rozwoju Orlenu i fuzji z Orlenem zamieszczono na kolejnych trzech stronach.

W innych dziennikach po dwóch stronach z tekstami reklamowymi są właściwe pierwsze strony, z treściami przygotowanymi przez redakcję. W e-wydaniach niektórych dzienników (m.in. „Pulsu Biznesu”, „Dziennika Gazety Prawnej” i „Super Expressu”) nie opublikowano w ogóle stron reklamowych Orlenu.

Obajtek w sporach sądowych z „Gazetą Wyborczą”

„Gazeta Wyborcza” (Agora) to jedyny ogólnopolski dziennik o profilu ogólnym, w którym Orlen nie wykupił materiału reklamowego o fuzji z Lotosem (reklamy nie pojawiły się też w „Przeglądzie Sportowym”). Wydawca „GW” toczy kilka sporów sądowych z Danielem Obajtkiem dotyczących tekstów z wiosny ub.r., w których opisano podsłuchane rozmowy menedżera sprzed ponad 10 lat (zasugerowano, że wbrew prawu jako samorządowiec mógł wtedy zarządzać prywatną spółką) i zakup kilka lat temu apartamentów w Warszawie przez Obajtka i członka zarządu Orlenu Adama Buraka.

Daniel Obajtek wytoczył autorom tekstów i wydawcy „GW” kilka pozwów, w niektórych domagał się sprostowania, a w ramach zabezpieczenia powództwa - zamieszczenia przy artykułach komunikatów o toczących się procesach.

W grudniu ub.r. Obajtek skierował też przeciw dziennikarzom „Gazety Wyborczej” prywatny akt oskarżenia z art. 212 Kodeksu karnego, domaga się po 50 tys. zł nawiązki na cel społeczny. Równocześnie Agora pozwała prezesa Orlenu za naruszenie dóbr osobistych, chce przeprosin i 100 tys. zł na cel społeczny za sugestie, że artykuły „Gazety Wyborczej” o nim są oparte na kłamstwach i przygotowane na „zlecenie z zewnątrz”.

Dziennikarze komentują

Po publikacji materiału akcję skrytykowali dziennikarze. - Atakowanie gazet czy konkretnych dziennikarzy (sic!), co niektórzy robią, nie ma sensu. Tu jest poważniejszy kłopot: prasa papierowa jest w kryzysie (a szkoda, bo nadal bywa świetna). A dziennikarstwo potrzebuje pieniędzy, bo biedny rzadko kiedy skontroluje bogatego - napisał dziennikarz Wirtualnej Polski Patryk Słowik.

Jego wpis skomentował Jakub Krupa, polski dziennikarz mieszkający w Wielkiej Brytanii i stypendysta Reuters Institute w Oksfordzie. - Kontrolują na tych jedynkach aż furczy! Dla mnie jako czytelnika jest to strzał w moje zaufanie i wiarygodność do tych tytułów, szczególnie w kontekście debat o wolności mediów i zagrożeniach zw. z Polska Press. A dla mnie jako dziennikarza jest to zwyczajnie żenujące - zaznaczył Jakub Krupa.

- Łatwiej chyba dziś było przeoczyć nawałnicę w Warszawie niż zalew zdjęć Daniela Obajtka na okładkach - dodał reporter TVN 24 Radomir Wit. 

- Pomijając wątki polityczne: branie kasy za reklamę, w której prezes firmy z branży paliw kopalnych chwali się "przyjazną środowisku energią" to nie jest najlepsze, co media mogą robić wobec kryzysu klimatycznego, delikatnie mówiąc - napisał na Twitterze Patryk Strzałkowski, dziennikarz Gazeta.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"