Netia z malejącymi przychodami i zyskiem. Rośnie liczba użytkowników telewizji

W trzecim kwartale 2020 roku Netia zanotowała niewielki spadek przychodów, a zysk EBITDA okazała się niższy o 6 procent rok do roku. Liczba usług szerokopasmowego internetu wzrosła do 544 tysięcy, zaś grupa odbiorców ofert telewizyjnych osiągnęła 267 tysięcy.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Netia z malejącymi przychodami i zyskiem. Rośnie liczba użytkowników telewizji

W III kwartale 2020 r. Grupa Netia wypracowała przychody w wysokości 315 mln zł (-4 proc. kwartał do kwartału, -1 proc. rok do roku). Według operatora gros różnicy kwartał do kwartału jest pochodną spadku przychodów z ruchu hurtowego, które w II kwartale br. były wyższe niż zazwyczaj. Łącznie przychody Grupy Netia po 9 miesiącach 2020 r. wyniosły 965 mln zł i były o 1 proc. niższe niż w tym samym okresie 2019 r.

Zysk EBITDA (liczony zgodnie ze standardem MSSF 16) za III kw. br. wyniósł 113 mln zł (-2 proc. k-d-k i -6 proc. r-d-r), a  marża EBITDA wzrosła do 36 proc. (+0,5 pp.). Po 9 miesiącach tego roku spółka wygenerowała 337 mln zł zysku EBITDA (-1 proc., r-d-r).

- Solidne wyniki, które osiągnęliśmy w kolejnym epidemicznym kwartale pokazują, że zarówno organizacyjnie, technologicznie, jak i pod względem ofertowym, jesteśmy odporni i dość dobrze przygotowani – zaznacza w komunikacie Andrzej Abramczuk, prezes zarządu i dyrektor generalny Netia S.A. - Dlatego pomimo zauważanych trudności i ograniczeń podtrzymujemy naszą opinię o umiarkowanym wpływie epidemii nowego koronawirusa na naszą grupę.

Segment korporacyjny

Jak podaje Netia przychody przypisane do segmentu B2B w III kw. br. sięgnęły kwoty 174 mln zł (-5 proc. k-d-k, bez zmian w stosunku do tego samego okresu 2019 r.).

Pomijając efekty spadku na rynku hurtowego zakańczania połączeń, w pozostałych liniach biznesowych B2B – a zwłaszcza w zaawansowanych usługach ICT z linii NetiaNext – spółka twierdzi, że konsekwentnie rozwija swoje kompetencje produktowe i ofertę. W trakcie III kw. br. rosła liczba realizowanych projektów sprzedażowych, a liczba klientów usług NetiaNext przekroczyła 1000.

Segment konsumecki

Operator ujawnia, że przychody przypisane do segmentu B2C wyniosły w III kw. br. 137 mln zł (-1 proc. k-d-k, -3 proc. r-d-r). Trzeci kwartał 2020 r. był pierwszym od wielu lat, w którym spółka w segmencie B2C – pomimo dalszej erozji usług głosowych - odnotowała organiczny wzrost liczby świadczonych usług ogółem (+1 proc. r-d-r) i kontynuowała wzrost (+3 tys. RGU) kwartał do kwartału. Na koniec września br. liczba RGU wyniosła 1,380 mln.

Netia zaznacza, że powróciła do organicznego wzrostu liczby ogółem świadczonych usług szerokopasmowych (wzrost na sieci własnej o ponad 1 tys. usług przewyższył sumę usług na sieci obcej, które zostały odłączone).

W efekcie Netia na koniec września br. obsługiwała 564 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu. 60 proc. wszystkich usług i 75 proc. usług szerokopasmowych Netia świadczy na sieciach własnych (+1 proc. k-d-k, +5 proc. r-d-r). Do 388 tys. (-13 tys.) spadała natomiast na koniec III kw. br. liczba usług głosowych.

Na koniec III kw. br. liczba usług telewizyjnych wyniosła 267 tys. co oznacza wzrost o kolejne 9 tys. usług. Natomiast liczba usług mobilnych wzrosła o 5 tys. k-d-k (łącznie 160 tys. aktywnych abonamentów Netia Mobile w obszarze B2C).  W ciągu roku liczba usług TV Netii wzrosła o 17 proc.,  zaś usług mobilnych o 11 proc.

Operator zaznacza, że postępująca modernizacja sieci (na koniec września br. w zasięgu łączy do 1 Gb/s było już 1,65 mln gospodarstw domowych, +2,38 proc. wzrostu penetracji na sieciach zmodernizowanych) umożliwia coraz skuteczniejszą dosprzedaż kolejnych usług obecnym abonentom i pozyskiwanie nowych abonentów, wśród których większość wybiera co najmniej pakiety internetu z TV.

Według Netii dzięki wprowadzeniu pod koniec II kw. zupełnie nowej, prostszej i bardziej atrakcyjnej oferty pakietów TV,  średnia kwota abonamentu za tego typu pakiet w nowej sprzedaży wzrosła z 44 zł do 50 zł. Wskaźnik ARPU w segmencie B2C Netii pozostaje od wielu kwartałów na stabilnym poziomie 55 zł miesięcznie.

Inwestycje w górę

Po 9 miesiącach 2020 r. – za sprawą inwestycji w nowoczesne Data Center w Jawczycach pod Warszawą - nakłady inwestycyjne Grupy Netia wzrosły do 265 mln zł (vs. 236 mln po 9 miesiącach 2019 r.). Zadłużenie netto na koniec września br. wyniosło 548 mln zł, co stanowi dźwignię finansową na poziomie 1,2x zysku EBITDA za 2019 r. w kwocie 457 mln zł (liczonego zgodnie ze standardem MSSF 16).

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style