Rynek centrów handlowych ze stabilnym wzrostem, coraz mniej pustostanów

W 2014 roku w Polsce do użytku oddano 474 700 m kw. powierzchni handlowej w 24 nowych obiektach handlowych oraz w 9 zmodernizowanych lub rozbudowanych centrach, dzięki czemu całkowite krajowe zasoby powierzchni handlowych wyniosły 10,3 mln m kw. W związku ze stosunkowo niewielką liczbą otwarć nowych obiektów, nieznacznie wzrosło nasycenie powierzchnią handlową, osiągając poziom 268 m kw./1000 mieszkańców - wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

km
km
Udostępnij artykuł:

W 2014 roku otwartych zostało 11 nowych centrów handlowych, 12 nowych parków handlowych oraz 1 nowo wybudowane centrum wyprzedażowe. Dodatkowo na rynek trafiło 6 rozbudowanych obiektów oraz 3 starsze centra, które w wyniku modernizacji i rozbudowy zmieniły swój format handlowy i znalazły swoje miejsce na mapie centrów handlowych kraju (hipermarket Carrefour w Sochaczewie po modernizacji i dobudowaniu parku handlowego zmienił się w Sonata Park, w Miejscu Piastowym k. Krosna obok hipermarketu budowlanego OBI powstał park handlowy, a w Białymstoku Galeria Podlaska przeobraziła się w centrum wyprzedażowe i działa od grudnia 2014 r. jako Outlet Białystok).

Pomimo, że zdecydowana większość istniejącej powierzchni (56 proc.) skoncentrowana jest w największych aglomeracjach, wskaźnik nasycenia nie należy tam do najwyższych wśród wszystkich kategorii miast. Obecnie dla 8 największych ośrodków kształtuje się on na poziomie 582 m kw./1000 mieszkańców. Największym nasyceniem powierzchni handlowej charakteryzują się miasta o liczbie ludności pomiędzy 100 tys. a 200 tys. mieszkańców, gdzie wskaźnik ten utrzymuje się na średnim poziomie 824 m kw./1000 mieszkańców.

W przebadanych przez PRCH centrach (237 centrów handlowych w 15 największych miastach i aglomeracjach Polski, które łącznie oferują 6,9 mln m kw. powierzchni handlowej i stanowią niemal 70 proc. całego rynku) średni wskaźnik powierzchni niewynajętej obniżył się na koniec 2014 r. do poziomu 2,7 proc.

W przypadku największych 8 aglomeracji ogólny wskaźnik powierzchni niewynajętych wynosi niezmiennie 2,5 proc. Natomiast dla mniejszych miast, o liczbie ludności pomiędzy 200 tys. a 400 tys. mieszkańców, odsetek pustostanów cechuje dalszy trend spadkowy, do poziomu 3,4 proc. na koniec roku 2014.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej