UOKiK nakłada 2,3 mln zł kary na Expectes za nieuczciwe pokazy handlowe

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę Expectes ponad 2,3 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd. Spółka zapraszała konsumentów na pokazy pod pretekstem udziału w akcji „Polska Przedsiębiorcom” i obiecywała prezenty za udział w spotkaniach. W rzeczywistości akcja nie istniała, a upominki nie były darmowe.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
UOKiK nakłada 2,3 mln zł kary na Expectes za nieuczciwe pokazy handlowe

Poznańska spółka Expectes organizuje pokazy handlowe, na których sprzedaje na nich sprzęt AGD oraz produkty wełniane. Dzwoniąc  do konsumentów, jej telemarketerzy podają się za przedstawicieli Fundacji Reklamy Społecznej i zapraszają na prezentację w ramach akcji „Polska przedsiębiorcom”, której celem jest ratowanie miejsc pracy.

- Spółka Expectes wprowadzała konsumentów w błąd i kusiła ich podarunkami, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Szczególnie rażący jest fakt, że w rozmowach z konsumentami telemarketerzy ukrywali prawdziwą tożsamość przedsiębiorcy i powoływali się na nieistniejącą fundację, co miało dodatkowo oddziaływać na emocje rozmówców – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

2,3 mln zł kary od UOKiK

Prezes UOKiK zakwestionował praktyki firmy i nałożył na nią karę w wysokości 2 342 230 zł.  UOKiK uznał, że firma wprowadzała w błąd konsumentów, informując ich o przyczynie zaproszenia na pokaz ("ratowanie miejsc pracy" przez Fundację Reklamy Społecznej) oraz o tym, że spotkanie i prezenty za udział w spotkaniu są finansowane przez sponsora (nie były).

Telemarketerzy Expectes wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w prezentacji każda para przychodząca na spotkanie dostanie ciśnieniowy ekspres do kawy, co nie było prawdą.

W trakcie pokazu przedstawiciele spółki przeprowadzali także różne losowania "nagród" rzeczowych" wśród uczestników - noży, żelazka, maszynki do mięsa, wyciskarki. W rzeczywistości osoby wylosowane miały możliwość wyboru jednej z kilku kopert, a w wylosowanej kopercie były wyszczególnione artykuły eksponowane na prezentacji, ale warunkiem ich otrzymania był zakup jednego z oferowanych produktów. UOKiK ustalił, że wszystkie losowania mają fikcyjny charakter i stanowią jedynie
element prezentacji mający na celu zachęcenie konsumentów do zakupu prezentowanego sprzętu.

Prezes UOKiK w wydanej decyzji nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania wszystkich opisanych wyżej zakwestionowanych praktyk.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych