UOKiK zarzuca OLX wprowadzanie użytkowników w błąd

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił platformie ogłoszeniowej OLX zarzuty dotyczące wprowadzającego konsumentów w błąd sortowania ofert oraz iluzorycznej ochrony kupujących w ramach „Pakietu ochronnego”. Platforma zapowiedziała już współpracę z regulatorem w kwestii prowadzonego postępowania.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:
UOKiK zarzuca OLX wprowadzanie użytkowników w błąd

Prezes UOKiK postawił firmie OLX zarzut wprowadzającego w błąd sortowania ofert. W komunikacie Urzędu wskazano, że przy wyborze na platformie opcji „od najtańszych” ceny nie uwzględniają opłaty za „Usługę serwisową”, co może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty. Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów - gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX.

W efekcie przykładowo koszula męska za 39 zł z opłatą serwisową 3,67 zł (widoczną dopiero po kliknięciu w ogłoszenie) plasuje się wyżej i wydaje bardziej atrakcyjna cenowo niż koszula za 40 zł, przy której nie ma dodatkowych opłat.

- Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert „od najtańszej” powinno umożliwić znalezienie tej najkorzystniejszej cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd - podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/skargi-viaplay-serwis-streamingowy-uokik-reklamacja-jak-odzyskac-pieniadze,7169770210674817a ##

Ponadto zastrzeżenia prezesa UOKiK wzbudził brak jasnych i jednoznacznych informacji dotyczących samej „Usługi serwisowej”. Zarzut dotyczy nieinformowania użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków bezpośredniego odbioru od sprzedającego.

Kupujący zgłaszali w skargach także nieprawidłowości dotyczące „Pakietu ochronnego”. Usługa ta przedstawiana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona umożliwiająca zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu 24 godzin od odbioru. W takiej sytuacji – po potwierdzeniu przez OLX zasadności zgłoszenia - możliwe jest wstrzymanie przekazania pieniędzy sprzedającemu i zwrócenie ich kupującemu.

Według UOKiK po przejrzeniu regulaminu jednak liczba zastosowanych wyłączeń budzi wątpliwości co do rzeczywistej możliwości skorzystania z tej ochrony, podobnie jak i procedura rozpatrywania zgłoszeń. Jej postanowienia są bowiem w nieuzasadniony sposób korzystniejsze dla sprzedającego. Przykładowo użytkownik, który otrzymał przesyłkę z uszkodzonym telefonem, zgodnie z zasadami platformy może dostać odmowę skorzystania z „Pakietu ochronnego”. Usługa oferowana przez OLX.pl może więc w praktyce oznaczać wyłącznie iluzoryczną ochronę konsumentów kupujących w serwisie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/uokik-zarzuty-orange-o-oplaty-za-polaczenia-z-infolinia-reklamacja-jak-odzyskac-pieniadze,7169773078669441a ##

- Konsument ma prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że dany serwis zaprojektowany został w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje oraz oferowane usługi np. zwiększające bezpieczeństwo, są rzetelne. Jeśli przedsiębiorca decyduje się na wprowadzenie dodatkowego pakietu ochronnego, to musi to realizować uczciwie - wyjaśnia Tomasz Chróstny.

OLX grozi kara do 10 proc. przychodów, będzie współpraca z Urzędem

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce OLX grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

Serwis OLX deklaruje pełną współpracę w ramach prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania - wskazał OLX w przesłanym PAP oświadczeniu.

"Otwarcie współpracujemy z urzędem, udzielając pełnych odpowiedzi na zadane pytania. (...) Deklarujemy pełną współpracę z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania" - podał OLX w oświadczeniu dla PAP. "Dla dynamicznej branży e-commerce, w której operuje serwis OLX - a także szerzej branży IT - charakterystyczna jest ciągła ewolucja usług i produktu. Odpowiedzialnie tworząc OLX, stale wsłuchujemy się w głosy użytkowników i dostosowujemy swoje usługi do ich potrzeb" - dodano.

Jak podkreśla OLX, serwis jest rozwijany w celu dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań.

Grupa OLX, której należą też m.in. otoMoto i otoDom, w zeszłym roku finansowym osiągnęła wzrost przychodów o 27,3 proc. do 1,1 mld zł, a jej zysk netto zwiększył się z 271,78 do 328,37 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"