Wartość rynku reklamowego spadnie o 5,1 proc., zyska tylko internet

Przychody reklamowe netto mediów w 2008 r. wyniosły 7,463 mld zł,co oznacza wzrost o 10,5% w stosunku do poprzedniego roku, wynika z"Ad.media Raport" CR Media Consulting. Analitycy oceniają, że w2009 r. przychody reklamowe mediów spadną o 5,1% r/r do 7,085 mldzł.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

"Zgodnie z oczekiwaniami, pod wpływem nasilających się symptomówzbliżającego się kryzysu gospodarczego, czwarty kwartał ubiegłegoroku zakończył się najniższą od lat dynamiką rynku reklamy. Ogółemw ostatnim kwartale roku reklamodawcy przeznaczyli na reklamę wmediach 5,5% więcej niż przed rokiem i o 55% więcej niż w trzecimkwartale 2008 roku" - czytamy w raporcie CR Media Consulting.

Analitycy podkreślają, że obniżenie dynamiki przychodówreklamowych w ostatnim kwartale zeszłego roku dotknęło wszystkiemedia przy czym w mediach elektronicznych oznaczało ono wciążznaczne przyrosty podczas gdy w prasie mieliśmy do czynienia zpierwszym kwartalnym spadkiem przychodów.

"Bardzo wysoką, choć niższą niż oczekiwano, 24-procentowądynamikę w IV kwartale ub.r. zanotował internet, który w skalicałego roku zwiększył przychody reklamowe o 33%" - czytamydalej.

Dzięki podwyżkom cen czasu reklamowego, znaczny wzrostprzychodów osiągnęła telewizja, w skali całego roku jej przychodyreklamowe wzrosły o blisko 13%.

Rosnące koszty dotarcia w telewizji spowodowały, iż ubiegły rokbył bardzo korzystny dla reklamy radiowej, która zwiększyła swojąwartość o 12%.

Najsłabiej w 2008 roku prezentowała się reklama prasowa, któramimo korzystnego pierwszego półrocza zamknęła rok wzrostem wartościna poziomie zaledwie 2,5%.

CR Media Consulting spodziewa się, że w 2009 r. wartośćpolskiego rynku reklamowego spadnie o 5%. Jedynym segmentem tegorynku, który będzie zwiększać wartość może być internet. Analitycyspodziewają się, że tempo wzrostu przychodów reklamowych mediówinternetowych spadnie w przyszłym roku do 16%.

"Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobieradzić medium najsilniejsze - telewizja, której przychody powinnyspadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadekprzychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuacjępogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż otradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową" - głosiraport.

"Silne spowolnienie gospodarcze będzie oznaczać preferowanieprzez reklamodawców mediów o łatwo weryfikowalnej skuteczności wewspieraniu sprzedaży. Paradoksalnie, na korzyść mediów - wprzypadku globalnych reklamodawców o budżetach reklamowychplanowanych centralnie - działa słabnący kurs złotówki - powiedziałczłonek zarządu CR Media Consulting i autor Ad.media Raportu MaciejChodorowski.

W poprzednim raporcie, przedstawionym w listopadzie, analitycyoceniali, że w 2009 roku przychody reklamowe mediów wyniosą 7594mln zł, co oznaczałoby wzrost 1,7% r/r.

* - Obejmuje telewizję, prasę, radio oraz internet

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe