Maciej “sawik” Sawicki: e-sport przestaje być “błękitnym oceanem” dla marketerów, wielkie aktywacje kwestią czasu

- W e-sporcie faza “błękitnego oceanu” dla marketerów dobiega końca. Spektakularne aktywacje kwestia najbliższych kilku miesięcy - mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Maciej “sawik” Sawicki, jeden z pierwszych polskich komentatorów e-sportu, właściciel domu produkcyjnego Foszer Sawicki.

Justyna Dąbrowska
Justyna Dąbrowska
Udostępnij artykuł:

W ostatnich dniach agencja Ogilvy & Mather zrealizowała na zlecenie organizacji Greenpeace akcję, w której odwzorowano wygląd Puszczy Białowieskiej w popularnej grze komputerowej Minecraft. Kampania ma uwrażliwić młodsze pokolenie na problemy Puszczy Białowieskiej i zachęcić młodzież do podjęcia aktywności związanych z ochroną tego cennego obszaru. To prawdopodobnie pierwsza tego typu kampania społeczna z tak szerokim wykorzystaniem potencjału sportu elektronicznego.

Zdaniem Macieja Sawickiego, do niedawna jeszcze sport elektroniczny pozostawał dla marek nieodkrytą niszą. Niewiele firm wiedziało jeszcze, jak pracować na tym tworzącym się rynku. - Wtedy pojawiła się odważna decyzja Coca-Coli, by sponsorować drużynę Izako Boars (założoną przez popularnego gracza i streamera Izaaka - przyp. red). Podjęli ryzyko i zagospodarowali tę niszę, w którą inne marki będą wchodziły coraz liczniej - prognozował Sawicki podczas konferencji Beyond Advertising Forum E-sport&Gaming.

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Sawicki wskazuje na kilka udanych aktywacji marek w obszarze e-sportu. - Na uwagę zasługują wdrożenia Playa i Coca-Coli. Play jest głównym partnerem rozgrywek Polskiej Ligi Esportowej, Coca-Cola jest sponsorem drużyny e-sportowej - to absolutna awangarda na tle innych marek, które w dalszym ciągu są przekonane, że wystarczy umieścić logo sponsora na koszulce czy stronie internetowej. Tymczasem e-sport daje takie możliwości promocji, o jakich marketerzy nawet nie marzyli. Poziom zaangażowania kibiców e-sportu jest na dużo, dużo wyższym poziomie niż choćby w przypadku fanów futbolu. Fani e-sportu są dużo głębiej “zanurzeni” w świecie rozgrywki niż ma to miejsce w sporcie tradycyjnym. Przed marketerami staje zatem ogromne wyzwanie - wejście z aktywacjami, które dotrą do grupy docelowej na nowym, niespotykanym wcześniej poziomie - tłumaczy Maciej Sawicki.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowelizacja-ustawy-o-sporcie-da-wieksze-mozliwosci-marketingowe-w-e-sporce-opinia ##

Słowa Sawickiego znajdują potwierdzenie w kolejnych wspólnych akcjach marek (głównie technologicznych) ze światem e-sportu. W tym miesiącu Intel razem z ESL -  największą firmą na świecie zajmującą się sportem elektronicznym – ogłosiły wspólny konkurs dla graczy Intel Grand Slam. Nagrodą główną jest milion dolarów. Intel został ponadto partnerem technicznym rozgrywek prowadzonych przez ESL. W sponsoring drużyny e-sportowej „Pride” zaangażował się w ostatnim czasie Samsung.

Czy w promocji e-sportu warto postawić zatem na nowe narzędzia marketingowe, czy wystarczy dobre wykorzystanie już znanych? -  Spójrzmy na katowicki Intel Extreme Masters. To nic innego jak standardowy event, a mocno angażuje społeczność. Jest także dobrze rozumiany przez klientów, którzy chętnie wykładają budżety na własną promocję w czasie rozgrywek. To jednak jedno z niewielu tradycyjnych narzędzi sprawdzających się w e-sporcie. Wiele innych - obrandowanie koszulek, gadżety z logo marki - nie zdają egzaminu, są bowiem mało interesujące. W sporcie elektronicznym słowem-kluczem jest zaangażowanie. Tylko aktywacje bazujące na wchodzeniu w interakcje ze społecznościami mają szansę przynieść markom wymierne korzyści - ocenia Sawicki.

Właściciel domu produkcyjnego Foszer Sawicki przyznaje, że sport elektroniczny staje się dochodową dyscypliną dopiero od kilku lat. - Dużo dobrego zawdzięczamy popularyzacji e-sportu przez szereg osób związanych ze środowiskiem - zawodników, redaktorów branżowych portali, trenerów i menedżerów drużyn czy komentatorów. Dopiero od niedawna roku możemy mówić, że e-sport jest zasięgowy. Brakuje tu jednak dokładnych statystyk, z racji trudności technicznych w pomiarze oglądalności dyscypliny - tłumaczy Maciej Sawicki.

Oprócz marketingowych aspektów sportu elektronicznego, dla branży kluczowe będą w najbliższym czasie kwestie legislacyjne. Nowelizacja ustawy o sporcie przewiduje poszerzenie jego definicji o „współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego”. Sejm przyjął ją w czerwcu, teraz trafiła pod obrady Senatu.

Justyna Dąbrowska
Autor artykułu:
Justyna Dąbrowska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji