Kidawa-Błońska apeluje do Andrzeja Dudy o weto ws. rekompensaty abonamentowej, gest Lichockiej w reklamach przeciw PiS

Kandydująca na prezydenta posłanka Koalicji Obywatelskiej Małgorzata Kidawa-Błońska zaapelowała do prezydenta Andrzeja Dudy o zawetowanie nowelizacji ustawy abonamentowej dającej 1,95 mld zł Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu. Politycy Koalicji Obywatelskiej zaczęli promować akcję wykorzystującą gest posłanki PiS Joanny Lichockiej zaraz po uchwaleniu tej nowelizacji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Kidawa-Błońska apeluje do Andrzeja Dudy o weto ws. rekompensaty abonamentowej, gest Lichockiej w reklamach przeciw PiS
Małgorzata Kidawa-Błońska, fot. TVN24

W sobotę rano Małgorzata Kidawa-Błońska rozmawiała z mediami przed szpitalem w Ustrzykach Dolnych, w którym z końcem lutego ma zostać zamknięty oddział ginekologiczno-położniczy. Towarzyszyły jej położne z tego oddziału.

Kidawa-Błońska nawiązała do tego, że w sobotę w południe w Warszawie zaplanowano start konwencji inaugurującej kampanię obecnego prezydenta Andrzeja Dudy. - Na zamkniętej konwencji będzie opowiadał o jakichś wrogach, sprawach, których w Polsce nie ma, będzie przedstawiał Polskę, której nie zna. A my jesteśmy tu, gdzie są prawdziwe problemy ludzi - powiedziała posłanka Koalicji Obywatelskiej o Dudzie.

Zwróciła uwagę, że równy, darmowy dostęp do opieki medycznej jest zagwarantowany w Konstytucji RP. Dodały, że w związku z zamknięciem oddziału w szpitalu w Ustrzykach Dolnych towarzyszące jej położne tracą pracę. - Ale o tym się państwo nie dowiecie z telewizji publicznej, bo tam są tylko piękne obrazki, a dwa miliardy złotych lekką ręką przekazano na szerzenie nienawiści, manipulacji i fałszywej informacji - stwierdziła.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/malgorzata-kidawa-blonska-kandydat-na-prezydenta-wybory-plakat-i-haslo-wyborcze-prawdziwa-prezydent-pewna-przyszlosc,7170752231401089a ##

Nowelizacja ustawy abonamentowej dająca Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu 1,95 mld zł rekompensaty z powodu utraconych wskutek zwolnienia dekadę temu kolejnych grup społecznych z płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego została ostatecznie przyjęta przez Sejm w czwartek wieczorem. Posłowie odrzucili sprzeciw wobec nowelizacji wyrażony tydzień wcześniej przez Senat.

Do wejścia nowelizacji w życie potrzebny jest jeszcze podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Kidawa-Błońska apeluje do Dudy o weto

Małgorzata Kidawa-Błońska zwróciła się do Andrzeja Dudy o zawetowanie nowelizacji dającej rekompensatę abonamentową.

- Apeluję do pana prezydenta, aby miał odwagę i zawetował tę ustawę, żeby pieniądze trafiły tam, gdzie są potrzebne, czyli do polskich pacjentów, żeby mieli lepszą opiekę medyczną i poczucie bezpieczeństwa - stwierdziła kandydatka Koalicji Obywatelskiej. Zaznaczyła, że Andrzej Duda powinien ogłosić to weto na sobotniej konwencji.

- O prawdziwych problemach Polaków nie dowiemy się z TVP, na którą PiS przekazał lekką ręką 2 mld zł. Apeluję do Andrzeja Dudy, by miał odwagę i powiedział dziś na swojej zamkniętej konwencji, że zawetuje tę ustawę. Te pieniądze potrzebne są pacjentom! - napisała Kidawa-Błońska na swoim profilu twitterowym. - Pani @M_K_Blonska odważnie jak na rzecznika rządu PO, który przekazał w 2015 na zdrowie ok.30 mld rocznie mniej niż rząd PiS. Do 2015 kiedy oddaliście władzę zlikwidowaliście lub zawiesiliście setki oddziałów szpitalnych. Dziś liczycie na to, że Polacy zapomnieli? Nie zapomnieli - odpowiedziała jej była premier Beata Szydło.

Gest Joanny Lichockiej w reklamach przeciw PiS

W czwartek wieczorem na sali plenarnej Sejmu zaraz po przegłosowaniu nowelizacji Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych, która była sprawozdawczynią tego projektu, pokazała wyprostowany środkowy palec. Spadła na nią za to lawina krytyki ze strony polityków opozycji i dziennikarzy.

Lichocka tłumaczyła, że nie wykonała obraźliwego gestu. - Przesuwałam dwukrotnie palcem pod okiem, energicznie bo byłam zdenerwowana. Nic więcej , a politycy PO sądzą po sobie. To ich styl - stwierdziła. W piątek przeprosiła osoby, które poczuły się tym obrażone.

- Chciałam wyrazić ubolewanie, jeżeli ktoś poczuł się tym urażony czy rozczarowany - stwierdziła. - Natomiast mi samej jest przykro, że mój ruch został wykorzystany do ataku na Prawo i Sprawiedliwość. Chciałam powiedzieć wyborcom, tym wszystkim, do których dotarła ta zmanipulowana wersja wydarzeń – jeśli poczuli się rozczarowani lub urażeni moim zachowaniem i postawą - że nie miałam złych intencji - powiedziała Lichocka.

Gest posłanki PiS został wykorzystana w kampanii, którą od soboty rano promują w mediach społecznościowych politycy Koalicji Obywatelskiej. Na billboardzie wyprostowany środkowy palec Lichockiej zestawiono z napisem: „Posłanka PiS po przyznaniu 2 mld zł na TVP, a nie na onkologię! Przeproście!”.

Poseł Koalicji Obywatelskiej Sławomir Neumann przekonywał na Twitterze, że w ten sposób „Polacy spontanicznie reagują na ostatnie wydarzenia”.

Z kolei w spocie emitowanym na ekranie w centrum Warszawy prezentowany jest napis: „PiS pokazał, co myśli o chorych na raka, przekazując 1 miliardy 2 TVP”. W kolejnym ujęciu pokazano zdjęcie Andrzeja Dudy i napis: „A prezydent na to…”.

Ten spot zamieszczono na twitterowym profilu kampanii Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

1,95 mld zł dla TVP i Polskiego Radia, zarządy będą mogły być większe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy abonamentowej w br. minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego, przekaże jednostkom publicznej radiofonii i telewizji skarbowe papiery wartościowe jako rekompensatę z tytułu utraconych w roku 2020 wpływów z opłat abonamentowych z tytułu zwolnień, powiększoną o niewypłaconą w 2019 r. część rekompensaty z tytułu utraconych w latach 2018 i 2019 wpływów abonamentowych, z przeznaczeniem na realizację przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji misji publicznej.

Ostatecznie to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecyduje o podziale środków w drodze uchwały i ustali łączną kwotę rekompensaty (ma na to czas do 31 stycznia 2020 roku). Nie może być ona jednak większa niż wspomniane 1,95 mld zł.

Projekt obejmuje też zmianę ustawy o radiofonii i telewizji zakładającą, że zarządy firm mediów publicznych będą mogły mieć więcej niż trzech członków.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/nik-zbada-finanse-tvp-juliusz-braun-kontrola-jest-bardzo-wskazana,7170761416071297a ##

Nowelizacja wejdzie w życie po podpisaniu przez prezydenta Andrzeja Dudę.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.

I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.

Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.

Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

Wyniki finansowe mediów publicznych

Dyrektorzy i ich zastępcy w Telewizji Polskiej zarabiali średnio 21,8 tys. zł miesięcznie brutto, doradcy zarządu - 20,8 tys. zł, dziennikarze motywacyjni - 7,5 tys. zł, a ci honoraryjni - 12,2 tys. zł. Członkowie zarządu Jacek Kurski i Maciej Stanecki zainkasowali łącznie 811,8 tys. zł. Wiosną 2019 r. z zarządu spółki odwołano Macieja Staneckiego, a powołano Marzenę Paczuską i Mateusza Matyszkowicza.

Polskie Radio w 2018 r. osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.

W Polskim Radiu dyrektor - redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji - 12 036 zł, rzecznik prasowy - 12 132 zł, redaktor wydawca - 10 545 zł, a spiker-lektor - 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska