Marki Własne zwiększają swoją sprzedaż

Nadal największa popularność Marek Własnych w Europie Zachodniej – wynika z raportu ACNielsen.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Marki własne w kategorii produktów szybkozbywalnych cały czas umacniają swoją pozycję globalnie jak wynika z ostatnio opublikowanego przez ACNielsen raportu „The Power of Private Label 2005”. Jak wynika z badania ACNielsen dla 14 grup produktowych (łącznie badaniem objęto 80 kategorii) przeprowadzonego na 38 rynkach światowych, Marki Własne stanowią 17% sprzedaży wartościowej ogółem w roku kończącym się na pierwszym kwartale 2005. Oznacza to wzrost z 15% od ostatniej publikacji ACNielsen w roku 2003. Tempo wzrostu produktów sygnowanych marką własną sieci jest ponad dwukrotnie wyższe niż wzrost sprzedaży produktów sygnowanych marką producenta – o ile wzrost Marek Własnych w ostatnim roku wyniósł 5% to produktów opatrzonych marką producencką o 2%. Silniejszy wzrost sprzedaży wartościowej Marek własnych niż pozostałych produktów obserwowany jest na ponad 2/3 badanych rynków.

Najsilniejszą pozycję Marek Własnych obserwujemy na rynkach zachodnioeuropejskich – udział marek własnych wynosi tam 23% w ujęciu wartościowym, a sprzedaż na 17 badanych rynkach wzrosła w ujęciu wartościowym o 4%. Jak wykazał raport ACNielsen z roku 2003, aż pięć rynków o najsilniejszej koncentracji marek własnych to rynki europejskie: Szwajcaria (45%), Niemcy (30%), Wielka Brytania (28%), Hiszpania (26%) i Belgia (25%). Kraje rozwijające się (reprezentowane przez Chorwację, Czechy, Węgry, Słowację i RPA) odznaczały się najsilniejszą, bo aż 11%-ową stopą wzrostu sprzedaży wartościowej Marek Własnych. Jak pokazało poprzednie opracowanie kraje Ameryki Łacińskiej oraz Azji i Pacyfiku są podobnie jak kraje rynków wschodzących nadal małymi rynkami jeśli wziąć pod uwagę udział Marek Własnych w sprzedaży dóbr szybkozbywalnych, lecz także tam rozwój sprzedaży tych produktów jest bardzo dynamiczny. W krajach Ameryki Północnej Marki Własne nadal notują zarówno wysoki udział (16%) jak i dynamikę wzrostu (7%).

Badanie ACNielsen sprzed dwóch lat wykazało najsilniejszą pozycję Marek Własnych w segmencie kategorii papierowych i opakowań (zawierającej takie grupy produktów jak: folia aluminiowa, ręczniki papierowe, czy worki na śmieci). Najnowsze badanie wskazuje jednak, iż rozwój Marek Własnych w tym segmencie był mniejszy niż średnia dla wszystkich kategorii, co sprawiło, iż grupą produktów o najwyższym udziale Marek Własnych jest żywność chłodzona. Należy zwrócić uwagę na stopę wzrostu Marek Własnych w tym segmencie, która wyniosła 9% (w tym samym czasie wzrost sprzedaży Marek Własnych w segmencie kategorii papierowych i opakowań wyniósł 2%).

Wzrost sprzedaży Marek Własnych w tym segmencie potwierdza, widoczne przede wszystkim w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, tendencje do penetrowania przez Marki Własne segmentów postrzeganych jako premium i zaprzestania strategii zwiększania sprzedaży wolumenowej po niskiej cenie. Jak wykazuje ostatnie badanie różnica cenowa produktów markowych I Marek Własnych jest najmniejsza właśnie wśród żywności chłodzonej. W tym segmencie Marki Własne są zaledwie o 16% tańsze niż ich markowe odpowiedniki, podczas gdy średnio we wszystkich kategoriach różnica ta jest na poziomie 31%.

W Polsce, podobnie jak w krajach regionu, Marka Własna to nadal tylko tańszy odpowiednik produktu markowego, choć także tu obserwujemy zmiany w podejściu detalistów do tej grupy produktów. Część sieci wprowadziła już obok marki najtańszej, wersję droższą ale i wizualnie znacznie się od produktu najtańszego odróżniającą. Niemniej jednak nadal między podejściem sieci handlowych, producentów jak i konsumentów do Marki Własnej w Polsce i krajach Europy Zachodniej istnieje ogromna przepaść. Jak wskazują badania konsumenckie, Polska należy do krajów gdzie Marka Własna postrzegana jest jako produkt ustępujący jakością produktom markowym – zaledwie 35% respondentów z Polski przeprowadzonego globalnie w maju badania uważa iż jakość tych produktów jest taka sama. Największe zaufanie do jakości Marek Własnych mają konsumenci w Europie Zachodniej – ponad 80% Holendrów, Niemców i Hiszpanów nie widzi różnicy w jakości produktu.

Co za tym idzie Marki Własne w Polsce mają niższe udziały w sprzedaży niż w krajach Europejskich – według danych za rok 2004 dla 80 kategorii średnio udział Marek Własnych wynosi u nas 3,3%. Z jednej strony wynika to ze wspomnianej nieufności wobec tych produktów, z drugiej zaś z faktu, iż w Polsce nadal Handel Nowoczesny nie jest aż tak znaczącym kanałem sprzedaży jak w krajach Europy Zachodniej czy nawet u naszych południowych sąsiadów Czechów.W Polsce nadal najwyższy udział Marek Własnych obserwujemy w kategoriach papierowych – 16,3%, podczas gdy dla wspomnianych wcześniej produktów chłodzonych jedynie 3,2% sprzedaży to Marki Własne.

Podczas gdy globalnie udział Marek Własnych wynosi 17% w wielu krajach udział tych produktów w sprzedaży ogółem jest znacznie wyższy, na przykład w Szwajcarii udział ten wynosi aż 45%. Czy detaliści zwiększą sprzedaż swoich Marek Własnych? Jeżeli wyznacznikiem tego faktu jest konsument – odpowiedź brzmi: tak. Poparciem tej tezy może być globalne badanie konsumentów przeprowadzone przez firmę ACNielsen w maju w 38 krajach, aż 68% ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że Marka Własna jest dobrą alternatywą dla produktów markowych.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"