McWrapy nie są za duże w reklamie McDonald’s - skarga oddalona (wideo)

Komisja Etyki Reklamy odrzuciła skargę zarzucającą spotowi telewizyjnemu McWrapów w McDonald’s wprowadzanie odbiorców w błąd. Autor protestu ocenił, że produkty w reklamie mają zbyt duży rozmiar.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Skarga na spot telewizyjny McWrapów w McDonald’s, którą otrzymała Komisja Etyki Reklamy, dotyczyła jego końcowej sekwencji. Wtedy w zbliżeniu zostają pokazane te produkty. Autor protestu zauważył, że są one tak dużej średnicy, że wręcz rozpychają papierowe opakowanie. „W rzeczywistości objętość McWrapów jest ok. trzech razy mniejsza – są niewiele większej średnicy/rozmiaru niż parówka – do tego papierowego opakowania mogłyby zmieścić się trzy” – ocenił odbiorca, zaznaczając, że taki przekaz stanowi duże przekłamanie.

Na podstawie skargi reklamie postawiono zarzuty wprowadzania widzów w błąd co do istotnych cech promowanego produktu. Przekaz oskarżono również, że w ten sposób wpływa na decyzje zakupowe odbiorców, naruszając jednocześnie dobre obyczaje i poczucie odpowiedzialności społecznej.

Odpowiadając na te zarzuty, przedstawiciele McDonald’s zadeklarowali, że zdjęcia prezentowanych w reklamie McWrapów wykonane zostały z użyciem prawdziwego placka, opakowania i półproduktów, których rodzaj i ilość są dokładnie takie same, jak tych rzeczywiście sprzedawanych. Zmieniono jedynie sposób prezentacji produktu, placek układając w kształt rożka, a składniki wysuwając na zewnątrz, żeby pokazać różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami McWrapów. „Jest rzeczą oczywistą, że reklama nie stanowi formy reportażu. Przeciwnie, stylizacja produktu, lecz także inne, o wiele radykalniej odrywające reklamę od opowiadanej przez nią rzeczywistości środki artystycznego wyrazu, stanowią jej istotę, z czego konsumenci zasadniczo zdają sobie sprawę” – oceniła firma.

Rozpatrując tę sprawę, Komisja Etyki Reklamy podkreśliła, że reklamy mogą zawierać dopuszczalną przesadę, np. w celu dokładnego pokazania zawartości produktu, a jego składniki mogą być przedstawiane w powiększeniu i bez zachowania rzeczywistych proporcji pomiędzy nimi. W takim przypadku istotne jest jedynie, aby przekaz został właściwie zrozumiany przez przeciętnego konsumenta, a spot McWrapów powinien zostać tak właśnie odebrany. W konsekwencji komisja uznała, że reklama ta nie wprowadza konsumentów w błąd i nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy, ponieważ pokazuje prawdziwe półprodukty. Zatem przekaz nie narusza kodeksu reklamowego ani przepisów prawa.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"