Media PRO rosną w siłę

Wydatki na reklamę w mediach PRO (prasa, radio, outdoor i inne media nietelewizyjne) stanowiły w 2004 roku 42 proc. tortu reklamowego, co oznacza 4 proc. wzrostu w stosunku do 2003 roku

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Trend wzrostowy mediów PRO kosztem telewizji w 2005 roku  i kolejnych latach jeszcze bardziej się nasili – to wnioski z raportu PRO Media House podsumowującego 2004 rok dla mediów PRO. Według danych Expert Monitor i Media Watch, w 2004 roku reklamodawcy wydali na reklamę w mediach PRO 4 932 783 274 PLN, co stanowi 42 proc. wszystkich wydatków na reklamę. Jest to aż o ok. 4 proc. więcej niż w 2003 roku, kiedy to na reklamę w mediach PRO wydano 4 044 481 358 PLN (38 proc. tortu reklamowego). Wartościowy wzrost wydatków na reklamę w mediach PRO wyniósł 21,78 proc. Spośród wszystkich mediów PRO w 2004 roku najwięcej zyskało kino (wzrost wydatków o 29,45 proc.). Na kolejnych miejscach była prasa (wzrost o 22,96 proc.), potem outdoor i radio (wzrost po 19,70 proc.). Dla porównania - wartościowy wzrost wydatków na telewizję w 2004 roku wyniósł 4,09 proc.  W 2004 roku wyłącznie w mediach PRO swoje kampanie przeprowadziło 18 267 reklamodawców (wzrost o 22,02 proc. w stosunku do 2003 roku). Media PRO były także bardzo chętnie wykorzystywane jako uzupełnienie telewizji. Na takie strategie medialne zdecydowało się aż 908 reklamodawców (wzrost o 13,5 proc.). Na wykorzystanie telewizji jako jedynego medium reklamowego zdecydowało się 265 reklamodawców (wzrost o 12,77 proc.). Media PRO w 2004 roku były ważną częścią strategii medialnych polskich top-reklamodawców z telewizji. Przykładowo: Nestlé (nr 3 w wydatkach na reklamę w telewizji) wydało najwięcej pieniędzy na reklamy w kinie. L’Oreal (nr 4 w w telewizji) był na pierwszym miejscu, jeśli idzie o reklamę w prasie. Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel (nr 10 i nr 5 w w telewizji) to czołowi reklamodawcy w radio, prasie, kinie i na outdoorze. Niektórzy reklamodawcy stawiają głównie na media PRO, wydając mniej na TV. Dotyczy to np. producentów samochodów, których nie ma w pierwszej dziesiątce reklamodawców w TV, a są w prasie czy kinie. Jeszcze inni reklamodawcy specjalizują się tylko w wybranych mediach PRO, np. outdoor jest wykorzystywany przez sieci hipermarketów, które znacznie mniej wydają na radio, a tym bardziej telewizję. Zdaniem PRO Media House, w 2005 roku oraz w kolejnych latach będziemy świadkami dalszego wzrostu wydatków na media PRO kosztem telewizji. Strategie medialne reklamodawców w Polsce będą coraz bardziej przypominały strategie reklamodawców z dojrzałych rynków świata. A na tamtych rynkach zdecydowanie dominują media PRO. Według ZenithOptimedia, globalny udział mediów PRO w wydatkach na reklamę w 2003 roku wyniósł 63 proc. Podobnie było w 2004 roku, kiedy to media PRO stanowiły 62 proc. tortu reklamowego. Również w Polsce - z uwagi na coraz bardziej dojrzały i nasycony rynek - będzie wzrastało zapotrzebowanie na bardziej precyzyjne niż telewizja kanały dotarcia do odbiorców, na czym przede wszystkim zyskają media PRO – podsumowuje swój raport PRO Media House.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów