Ministerstwa klimatu i finansów reklamowały się mocniej w Polsacie niż TVP, prenumerują najwięcej "Rzeczpospolitej"

Niemal trzy miliony złotych wydało w 2020 roku Ministerstwo Klimatu na reklamę w stacjach telewizyjnych, prenumerata gazet kosztowała ponad 379 tys. tys. zł. Natomiast resort spraw zagranicznych na prenumeratę prasy przeznaczył 837 tys. zł. Ministerstwo Finansów na reklamy w Polsacie wydało ponad dwa razy więcej niż w TVP.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Ministerstwa klimatu i finansów reklamowały się mocniej w Polsacie niż TVP, prenumerują najwięcej "Rzeczpospolitej"
Siedziba Ministerstwa Finansów, fot. materiały prasowe

Klimczak zapytał 16 ministerstw o to, ile wydały w 2020 roku na nekrologi, ile na ogłoszenia i ile na prenumeraty w mediach. Dotychczas uzyskał odpowiedzi od siedmiu resortów.

- Chciałem w ten sposób skontrolować, czy nie było dysproporcji w wydawaniu publicznych środków na poszczególne media. Odpowiedzi wciąż spływają do mojego biura i są analizowane - mówi poseł portalowi Wirtualnemedia.pl.

Ministerstwo Klimatu: ponad 8 mln na promocję

Z odpowiedzi wynika, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało na reklamy w stacjach telewizyjnych w ub. roku 2 956 479 zł. Najwięcej z tej puli trafiło do Polsatu (1 099 999 zł). TVP na reklamach od resortu zarobiła 1 078 590 zł, a TVN - 777 888,999 zł.

Ponad 3,1 mln zł skierowano do stacji radiowych: reklamy w Radiu Zet kosztowały najwięcej, bo 1,4 mln zł. 899 tys. zł przeznaczono na reklamowanie w RMF FM, w Radiu Eska reklamy kosztowały 702 tys. zł, zaś najmniejsze kontrakty podpisano z radiową Jedynką: na 100 tys. zł. Innych stacji w wykazie nie uwzględniono. Ogółem na akcje promocyjne w mediach (druk, media elektroniczne, internet) Ministerstwo Klimatu wydało 8 016 921,38 zł.

Resort wydał też 83 486 zł na prenumeratę tytułów prasowych. Najwięcej do resortu trafiało egzemplarzy „Rzeczpospolitej” (13), następny w kolejności był „Dziennik Gazeta Prawna” (11 egz.) i „Gazeta Polska Codziennie” (2 egz.).

MSZ stawia na „Rzeczpospolitą”

Ministerstwo Spraw Zagranicznych na prenumeratę prasy wydało w ub.r. ponad 837 tys. zł., z czego gros pieniędzy poszło na prenumeraty „Rzeczpospolitą”. Na jej wersję drukowaną resort przeznaczył 10,6 tys. zł., a na wersję elektroniczną - 245,5 tys. zł.

Ponad 17,9 tys. zł wydano na nekrologi w „Gazecie Wyborczej”, 21 156 zł na nekrologi w „Rzeczpospolitej”, a w „Gazecie Polskiej Codziennie” – 3 247 zł. Reklama w tytułach Polska Press Grupy kosztowała resort w ub. roku 79,9 tys. zł.

Ministerstwo Finansów: ponad 2 mln zł dla Polsatu

Kolejne pod względem wydatków na prenumeratę w 2020 roku jest Ministerstwo Finansów, które wydało na ten cel 259,3 tys. zł – najwięcej na dostęp do cyfrowej wersji „Rzeczpospolitej” (35,6 tys. zł) i „Puls Biznesu” (22,5 tys. zł).

Umowy reklamowe z Polskim Radiem opiewały na 628 406 zł, z Radiem Zet - na ponad 1,3 mln zł, zaś z RMF FM - na 1 013 450 zł. Reklamy zamieszczane w TVP kosztowały resort 970 tys. zł, w Polsacie - 2,18 mln zł, a w TVN - niecałe 0,5 mln zł.

Klimczak: trend sprzyjania przychylnym mediom

Zdaniem Dariusza Klimczaka z uzyskanych dotychczas odpowiedzi widać trend: ministerstwa prenumerują tytuły sprzyjające rządzącym. - Kolejnym spostrzeżeniem jest wielkość środków wydawanych przez resorty na prenumeraty, reklamy i ogłoszenia. W przypadku Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest to ponad 8 mln złotych i należy tutaj pamiętać, że są to wydatki samych resortów bez podległych mu jednostek i instytucji. Jak w soczewce widać również, że rząd dodatkowo wspiera telewizję Jacka Kurskiego, która - wydawać by się mogło - w ramach realizacji swoich celów i misji powinna publikować informacje o działaniach rządu w ramach otrzymywanego wielomiliardowego wsparcia. Dzisiaj ewidentnie uchyla się od odpowiedzi MON, które przesłało odpowiedź, wymijającą bez żadnych szczegółów, co po doświadczeniach z działalnością w resorcie Panów Macierewicza i Misiewicza daje dużo do myślenia - komentuje w rozmowie z nami poseł PSL.

Natomiast Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało w ub. roku prawie 5,3 mln zł na działania informacyjne i promocyjne w Telewizji Polskiej i Polsacie - wynika z odpowiedzi na interpelację posłanki PO Krystyny Skowrońskiej. Polskie Radio dostało od tego resortu ponad 460 tys. zł na te cele, zaś Fundacja Lux Veritatis - niemal 114 tys. zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji